Taiwan gör upp med sitt förflutna

Inlägg #1: Postat: 2007-03-10 15:33:00
Janne B
Efter att ha fyllt i långa frågeformulär och ivrigt prisat tidningen vi fått flera ggr, så fick vi visum. Vi inhystes på något slags billigt ungdomshotell. Allt var mkt enkelt men rent. Ingen ohyra. Så gick vi ut på stan ca 20 stycken åtföljda av några "vägvisare, värdar". Jag höll mig tätt intill dem.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-10 15:35:00
Janne B
Men det blev rätt fort stopp, inte fick vi gå fram till Röda Torget inte./ Men ca 10 av mina modiga kamrater lät sig inte nöja. De plockade fram bibliotekskort, försäkringsbesked, körkort hade några osv. DE trängde sig framåt ivrigt viftande med dessa viktiga handlingar. Våra värdar blev helt förtvivlade. Jag blev nästan lam av skräck.Kompisarna försvann ur sikte. Men de återkom efter några timmar i polisbil. De hävdade bestäm att de tagit sig förbi flera vaktkedjor ända fram till Röda Torget.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-10 15:39:00
Janne B
Jag prisade Gud för att kommunisterna inte kört dem till Sibirien med första tåg. På Hotellet blev vi alla uppläxade på både ryska och engelska. Både skyldiga och oskyldiga. Sedan satt det en vakt på en stol i två dygn i vår korridor innan vi fick åka hem igen.
Inlägg #4: Postat: 2007-03-10 15:42:00
Inger-Sofia
hmm..du verkar ha varit lite äventyrlig av dig-upplevt en del,som du turligt nog så frikostigt delar med dig av till oss- emottages med stort intresse.
Inlägg #5: Postat: 2007-03-10 15:58:00
Janne B
Jag är ju glad över att ha varit med om en del nu när jag är lite mer stillasittande. Jag reste Vänern runt en gång med en tysk sidvagnsmotorcykel som jag ägde några år. Jag följde även Klarälven ända upp till Norra Ny De år jag jobbade på Restads sjukhus. /
Inlägg #6: Postat: 2007-03-10 15:59:00
Janne B
Efteråt sa äldre till mig att det var exakt sådana maskiner som tyskarna erövrat Europa med.....De tog sig lättare fram i den ryska leran än vad tunga fordon gjorde...../ Jag hade den parkerad vid den byggnad på sjukhuset som kallades "Stormen". Tungt.
Inlägg #7: Postat: 2007-03-10 16:37:00
Leif-Arne
6 Att resa med Mc har sin tjusning. Jag har kvar min som tog mig ned till Grekland i garaget. Numer åker jag endast då temperaturen går över 25 och inte ens då särskilt långt, mest kurviga småländska byvägar.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-10 19:20:00
Sunny
Janne: då kom du aldrig in i Kreml o inte till kamrat Lenin i sin glaskista? Numera är det inga problem inte 1980 heller men då krävdes visum till Ryssland
Inlägg #9: Postat: 2007-03-10 19:22:00
Sunny
Fast de har beväpnade dörrvakter på hotellen överallt: först i ytterdörren: sedan invid hissarna o så uppe på var våning. O då talar vi Inte om lyxhotell för rika utan det ganska mediokra hotell Moskva.
Kriminaliteten är jättestor!!!
Inlägg #10: Postat: 2007-03-10 19:25:00
Janne B
Efter 1989 har det nog varit rätt lätt att få resa till Rysland, senare också Estland. Gorbatjof började öppna dörrarna. Det var ingen direkt kamratlig stämning vid Röda Torget...
Inlägg #11: Postat: 2007-03-10 19:27:00
Janne B
Mitt gäng upplede det nog som att våra värdar hade dubbla funktioner, eller flera. Skydda oss och hindra oss ta fel foton osv.
Inlägg #12: Postat: 2007-03-10 19:32:00
Sunny
1980 upplevde jag våra guaider så: de sneglade på allt vi företog oss o kom med egna förslag.
Så vi drog ner i tunnelbanan utan dem.
Laddar...