Sverige - landet där ingen behöver ta ansvar

Den här tråden diskuterar artikeln Sverige - landet där ingen behöver ta ansvar.
Inlägg #1: Postat: 2007-03-15 11:50:00
Leif-Arne
Man kan föra ett resonemang om ansvar och riskspridning. Där finns ett förslag låta kostnader orsakade i traffiken finansieras genom trafikförsäkringen. Ansvaret läggs således på de som traffikerar, vilket kan vara rimligt. Rimligt även att alla som tar risken att skadas eller skada, delar kostnaden för dessa utgifter även om det endast är en minoritet som råkar illa ut.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-15 11:54:00
Leif-Arne
Man kan se alkoholkonsumtion på samma sätt. Jag tillsammans med andra som vid tillfälle konsumerar alkohol tar en kalkylerad risk, ca 10 av alla alkoholkonsumenter slutar som missbrukare. På ett ungefär Kostnaderna för dessa missbrukare kan antigen delas av alla medborgare, eller tas i synnerhet av de som konsumerar alkohol. Sett ur synpunkten att det är viktigt ta personligt ansvar så är det mer logiskt att kostnadernadelas av främst alkoholkonsumenter.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-15 12:11:00
Inger-Sofia
tonerna klingar vackert i mina öron.....om att det är vår uppgift,vårt ansvar att leva våra liv i frihet..en del ord skulle kunna vara skrivna av mig :.hm,fast du formulerar dom bättre..en uppfriskande artikel.k.m.v
Inlägg #4: Postat: 2007-03-15 14:07:00
Unto S
Satans nyliberal! Vet den inte att det finns massor av människor i Sverige som är utbrända, fått psykiska sjukdomar mm. Vad är det som har orsakat detta? Människorna tar för mycket ansvar, för mycket ansvar och blir sjuka. Och det där skitsnacket om skattesänkningar. Skattesänkningar innebär att vi får ett gammalkapitalistiskt samhälle där överklassen lever i lyx och proletariatet måste ha flera jobb för att kunna klara livhanken såsom i USA.
Inlägg #5: Postat: 2007-03-15 14:27:00
Franklin
Frihet! Visst låter det vackert. Problemet är bara att den frihet du förspråkar enbart kommer att gälla en liten klick. Resten kommer att få leva i total ofrihet.
Inlägg #6: Postat: 2007-03-15 16:04:00
Chris.X
Klockrent! Håller med fullständigt. Eller snarare i Sverige FÅR man inte ta eget ansvar. Cynismen över hur befolkningen betraktas är överhängande...
Inlägg #7: Postat: 2007-03-15 16:25:00
Elvy
Varför flyttar inte nyliberalen Erik Engberg, och alla hans gelikar, från Sverige. Jo därför att, dom vill både äta kakan, och ha den kvar.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-15 16:45:00
Eleni Schmidt
Hej! Bra artikel. håller i princip med. Fast jag tror det är nödvändigt med systembolag och vill ha en högre skatt ändå, eftersom svenskarna tål alkohol så dåligt. Men visst är det tråkigt att människor inte får ta mer ansvar, och att så många inte har insett sin potential.
Inlägg #9: Postat: 2007-03-15 17:12:00
peter_
Jag håller i stort sett med dig, så sosse jag är. SAP har tyvärr villat bort sig rejält.
Inlägg #10: Postat: 2007-03-15 19:49:00
AlfVerner
Nej Erik Engberg, du är inte Liberal, du är en idiot, eller så är det samma sak fast att liberalerna till skillnad från de extremaste högerhönsen hävdar ett socialt patos officiellt.
Inlägg #11: Postat: 2007-03-15 20:51:00
Joakim Steneberg
Mja, rubriken är inget vidare, och inledningen är alltför förenklad. Jag tycker inte alls liberalismen har några idéer att komma med inför framtidens utmaningar. Å andra sidan är jag inget vidare förtjust i sossarnas realpolitik. Och extremvänsterns retorik är som synes oftast under all kritik, till skada mest för den själv.
Så jag har inge direkta åsikter att vädra, förutom dessa egna centerextrema. Mot mitten!
Inlägg #12: Postat: 2007-03-15 23:57:00
Henrikk
Det är så att man kan bli gråtfärdig när man läser "Alla människor är unika med oanade potentialer" och kopplar det till innehållet i din text. Läs AlfV för djupare förståelse.
Inlägg #13: Postat: 2007-03-16 11:40:00
AlfVerner
Ska vi låta feta betala mer för sjukvården? Ska vi resa "per kilo" ...vad kostar resan? -20:- kilot, vad väger du? 100 kilo. -Ja, då blir det 2000:-.- Ok, då ska jag försöka banta ner priset till 80 kilo.
Inlägg #14: Postat: 2007-03-16 11:56:00
AlfVerner
Ska staten/kommunen som institution och den enda och yttersta representanten för folket skattefinansiera våra nationalmuséer med fri entré?
Laddar...