|
Inlägg #41: Postat: 2007-03-07 22:18:00
|
|
CMO |
30-31/ I väntan på Franklins och GunnarLs digra listor kan jag ju börja: Jag skänker varje månad pengar till den sekulära organisationen 1 United way, till välgörande ändamål via 2kyrkan, till ett 3 fosterbarn i Guatemala, årligen till 4 Public Radio, skänker årligen kläder etc till 5 Myrorna. Total frivillig välgörenhet ca 10-15000 kr per år. Jag 6 recyclar naturligtvis också, och har investerat i en 7 biobränsle-kamin som minskar CO2 utsläppen.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-03-07 22:20:00
|
|
CMO |
41/Men det är alltså en person med vidrig människosyn. GunnarL får naturligtvis Moder Teresa att framstå som egoistisk i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-03-07 22:53:00
|
|
Franklin |
42/ Då var vi tillbaka i vårt gamla vanliga tonläge igen.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-03-07 22:56:00
|
|
Franklin |
Men seriöst CMO, tror du verkligen att storleken på ens gåvor är något slags bevis för hur "god" man är? Tror du man kan köpa sig ett gott samvete? Kan inte en fattig person vara god då om han eller hon inte har möjligheten att skänka tiotusentals kronor till välgörande ändamål varje år? Kan inte godhet bestå i att vilja sina medmänniskor väl? Att bemöta människor som har det svårt med förståelse? Att ge moraliskt stöd och vänskap?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-03-07 23:03:00
|
|
CMO |
Jo naturligtvis kan man vara solidarisk på olika sätt och efter egna förutsättningar. Men att bara "vilja" sina medmänniskor väl ger jag inte mycket för om man inte gör någon som helst personlig uppoffring. Så hur har du uppoffrat dig? Jag har inte köpt något gott samvete, jag har dåligt samvete för att jag inte gör mer
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-03-07 23:24:00
|
|
Franklin |
Jag har uppoffrat mig tillräckligt CMO. Det är inget du behöver bekymra dig om. Det blir bara lite fånigt när det förvandlas till en tävling om vem som är "godast" genom någon slags uppräkning. Det funkar inte så. Jag skänker pengar när jag har råd och jag hjälper mina medmänniskor när jag kan. Det gäller varje dag, hela tiden. Kalla det gärna solidaritet.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-03-07 23:27:00
|
|
Jan E |
41/ Tja, man kanske måste göra en sån här uppräkning efter att ha blivit beskylld för att ha en ”vidrig människosyn”. Jag hade det på känn och nu fick du nog Gunnar att rodna ;- Eftersom även jag blir beskylld för att vara en egoist kan jag väl också få bidra med en ”göra goda saker lista”: 1 Månatliga insättningar till ett fadderbarn i Bangla Desh via Action Aid, 2 kläder till Myrorna och Emmaus minst en gång om året,
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-03-07 23:27:00
|
|
Jan E |
f/ 3 medlemskap i Naturskyddsföreningen, 4 alltid noga med sopsortering, 5 bytt ut 2taktsmotorer på landet till 4taktare, planerar att köpa en ny hybridbil så fort jag får råd. Att jag härigenom av vissa kan bli beskylld för att köpa mig ett gott samvete får jag stå ut med.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-03-07 23:29:00
|
|
Jan E |
f/ Fråga till CMO: varför ger du bidrag till Public Radio och hur beroende är Public Radio av frivilliga bidrag? Man får väl statligt stöd också?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-03-08 05:21:00
|
|
CMO |
49/ Drygt 50 av deras inkomster kommer från medlemsavgifter.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-03-08 05:26:00
|
|
CMO |
Franklin, Så solidarisk som du verkar räcker det väl att du berättar om några få konkreta exempel på hur du offrar tid, pengar eller bekvämlighet för de mindre lyckligt lottade i samhället. Någon tävling att tala om kan det väl inte bli då jag misstänker att mina egna futtiga insatser säkert framstår som obetydliga i sammanhanget jämfört med dina.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-03-08 05:29:00
|
|
CMO |
Här har du chansen att låta ditt goda exempel vara ett föredöme och en inspiration för oss övriga. Skynda dig nu innan folk börjar tro att solidaritet mest är tomt prat från din sida.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-03-08 06:41:00
|
|
Inger-Sofia |
God morgon gunnar,,, : hörru du,syföreningstanterna, VILKA det nu är??,jag visste inte, att det fanns några såna,jag har bara "sett" en massa olika människor,här på sourze,med olika sätt att uttrycka sig på.Vilket är en tjusning,och inspirerar då mig-att vi är olika. Av nyfikenhet, vill jag ändå ställa frågan,Hur ? definierar du uttrycket syföreningstanter,??K.m.v
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-03-08 07:10:00
|
|
Inger-Sofia |
Morrn.kan inte låta bli.SOLIDARITET:ingen kan göra allt,men om vi alla gör lite,så blir det mycke tillsammans.På allas vårt olika vis- att Ge.Sen håller jag oxså med gunnar,att,en avspänd stämmning ,humor är oxså viktigt,mellan varven.Det är skönt att oxså få skratta eller bara le en stund.kram från : syföreningstante
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-03-08 11:18:00
|
|
Franklin |
Tyvärr kan jag inte göra det CMO. Jag skänker som sagt pengar när jag har råd och jag hjälper andra när jag kan. Jag för ingen bok över sådant jag anser vara självklarheter. Men jag kan trösta dig med att jag förmodligen lever så ekologiskt som man kan göra när man bor i en stad källsorterar, använder lågenergilampor, handlar miljömedvetet, kör sällan bil, osv. Jag skänker regelbundet pengar till allt från Rädda Barnen och Greenpeace till Cancerfonden.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-03-08 11:20:00
|
|
Franklin |
Forts. Utöver det försöker jag alltid finnas till hand när mina medmänniskor behöver hjälp. Oavsett vad det gäller. Något jag tycker många glömmer bort är hur viktigt det är att stötta och hjälpa andra rent konkret och inte bara med pengar. Men som sagt, jag kan inte leverera ett register över mina goda gärningar.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-03-08 14:19:00
|
|
CMO |
Ja det var ju en besvikelse, Franklin når tydligen nätt och jämnt upp till medelsvenssons nivå i praktisk solidaritet/generositet. Men han tar ju igen det i hög svansföring och argsinta krav på solidaritet från andra. Hoppet om solidariska stordåd från GunnarL återstår ju också.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-03-08 14:28:00
|
|
Franklin |
Tur att du räddar världen då CMO. Tack. Du är min hjälte.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-03-08 14:54:00
|
|
CMO |
Nu tror jag allt att du försöker dig på lite sarkasm Franklin! Det tycker jag är trevligt som ombyte mot den vanliga retoriska storsläggan du brukar veva runt med.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-03-08 18:00:00
|
|
Franklin |
59/ Utmana inte ödet...
|
| |