Pessimisternas julafton

Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #81: Postat: 2007-03-13 17:35:00
CMO
...polarisens utbredning har under några somrar minskat och istäcket har blivit något tunnare. Men vad det beror på är inte klart.
Många pekar ut växthuseffekten som boven, medan andra forskningsresultat tyder på att orsaken är lufttrycksförändringar.
Ingen kan med bestämdhet avgöra om det handlar om en trend eller om tillfälligheter. Dessutom finns nya data som visar isen kanske håller på att återhämta sig.
Inlägg #82: Postat: 2007-03-13 17:35:00
CMO
Vad tänker du när du läser och hör folk med olika hög dignitet uttala katastrofscenarier och säga att vi har en generation på oss för att den här jorden ska överleva?

Det kan ju hända att det blir problem här och var runt om på planeten, men jag tror inte att de blir totalt katstrofartade i alla fall. Jag tror att man ska försöka lära sig mer om hur klimatsystemet fungerar under tiden, säger Göran Björk.
Inlägg #83: Postat: 2007-03-13 17:36:00
CMO
Men vem behöver ytterligare klimatforskning? Krösajan.., eh, Krösamaja har sett glaciärer på tv och behöver inte fler bevis.

Länk: sr.se
Inlägg #84: Postat: 2007-03-13 18:02:00
Janne B
Tja när argumenten tog slut så blev det CMO:s påhittade öknamn igen.
Inlägg #85: Postat: 2007-03-13 18:11:00
CMO
Och vad säger du om Göran Björks argument då? Du kanske vill se hans CV? Länk: gvc.gu.se
Inlägg #86: Postat: 2007-03-13 18:16:00
CMO
84/ .. och när man tappat brallorna och står med rumpan bar får man försöka avleda uppmärksamheten.
Inlägg #87: Postat: 2007-03-13 19:41:00
Joakim Steneberg
1 Du skriver själv "tror jag" om dina siffror.
2 Menar du på fullt allvar att det skulle gynna människan om t.ex isbjörnen dog ut? Vissa arter indikerar förändringar i naturen. Vissa koraller dör av för hög värme eller havsnivåns höjning. Lavar dör av luftföroreningar. Om isbjörmnen dör kan det bero på att sälen försvunnit beroende på ... osv.
Det handlar alltså inte om att "vi skall rädda människor och då måste isbjörnen dö ut!
Inlägg #88: Postat: 2007-03-13 19:45:00
Janne B
85/ Björk är känd sedan länge, hör till de marina vetenskaperna i Göteborg. Flitig talar och skrivare.
Granne till kompisar jag har på Stilla gatan osv
Inlägg #89: Postat: 2007-03-13 19:46:00
Joakim Steneberg
Och att en och annan människa har en annan uppfattning är naturligtvis hans ensak, helt OK. Han förnekar ju heller inte möjligheten, RISKEN.
Och DE FLESTA forskare är mer eller mindre överens.
Jag anser att du för ett förenklat resonemang som jag tycker mig känna igen från annat håll...
Jag är inte miljöexpert, och inte säker på vad som sker. Men litar mer på naturvetenskaplig forskning, än på allmänna politiska attityder om könen och deras relationer
Inlägg #90: Postat: 2007-03-13 19:48:00
Janne B
Jag vet att glaciärerna smälter bort och att olika slags växtlighet flyttar sig uppåt efter fjällsidorna. Detta har praktisk betydelse redan nu för rennäringen och kraftverken osv. För mig som fullständig amatör duger de kunskaperna bra.Jag vet vad som sker men inte varför. Men på CMO:s vetenskapliga nivå vet man nog orsak och lämpliga motåtgärder.
Inlägg #91: Postat: 2007-03-13 20:01:00
CMO
87/ Jag skrev "tror jag" efter EN siffra eftersom jag inte hunnit kolla upp den så noga. Troligen är de upskattade konsekvenserna av GW i människoliv överskattade om något jmf G. Björk ovan. Nej vad får dig att tro att jag tror att en isbjörnsdöd skulle gynna människan? Jag har inte skrivit något som antyder det.
Inlägg #92: Postat: 2007-03-13 20:03:00
CMO
f/ Jag har skrivit att beroende på hur vi prioriterar isbjörnar vs mäniskor kan vi besluta om olika handlingssätt. Ett rätt lättförståeligt resonemang tycker jag.
Inlägg #93: Postat: 2007-03-13 20:18:00
CMO
90/Och när argumenten tar slut så kommer de spydiga insinuationerna från "Sankte Jan". Vad menar du att de kunskaperna bra för. Vad använder du dem till? Speciellt om du inte vet vad orsaken är.
Inlägg #94: Postat: 2007-03-13 20:24:00
Janne B
Jag har aldrig beskrivit mig som Sankt däremot som syndare i gammal vanlig kristen mening. Vad jag använder mina kunskaper till har inte du med att göra.
Inlägg #95: Postat: 2007-03-13 21:21:00
CMO
94/ Ja hujeda mig Krösajanne! Vad fräck jag är som undrar vad du tycker att dina observationer är bra för!

Jag avslutar med att notera, att när jag säger att man ska vara försiktig med att dra slutsatser av väderfenomen och dylikt och argumenterar mot klimatpaniken så blir det attack från klimatdystopikerna. Men när en professor i oceanografi säger samma sak så blir det bara axelryckningar.
Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...