|
Inlägg #41: Postat: 2007-03-10 14:42:00
|
|
CMO |
30/ Kära Krösa-Janne, får jag kalla dig det? Ja vad skulle en ärelysten och maktlysten politiker som Al Gore ha att vinna på att haka på en het politisk fråga? Vad skulle han ha att vinna på att måla upp ett hot och framställa sig själv som kunnig och handlingskraftig? Förutom möjligen publicitet ära berömmelse, och oscarsstatyetter, intäkter från tal, bokförsäljning och filmdistribution etc.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-03-10 14:49:00
|
|
CMO |
f/Att energiförbrukningen i hans eget vräkiga residens är ca 10 ggr meddelamerikanens och mycket större än Bush relativt blygsamma ranch behöver ju inte betyda att han inte tror på vad han säger. Speciellt som han investerat aggressivt i företag som satsar på grön energi och alltså genom att skrämma upp folk kan höja värdet på sina investeringar.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-03-10 14:50:00
|
|
CMO |
f/Att han sen är en politiker på amerikanska vänsterkanten som råkar förespråka ökad statlig makt och regleringar i allmänhet kan möjligen också bidra. Men annars har han nog inte så mycket att vinna.
nnej nu måste jag iväg och köpa majs till min biobränsle-kamin. Ha det!
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-03-10 15:07:00
|
|
Janne B |
41 CMO /Krösa-Janne låtert väl trevligt, så mycket lingon som jag plockat i Småland och på annat håll. Vad du egentligen menar är att jag stundom är lite naiv i min bedömning av politiken i USA. Det är säkert så. Men en gång var jag nog rätt bra på Svensk inrikespolitik....Ska försöka skriva en artikel på temat "Gammal man gör så gott han kan".
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-03-10 15:09:00
|
|
Janne B |
Du har väl inte missat att min ca 23 år gamla SAAB fick 0,1 i CO utsläpp denna vecka. Av 4 tillåtna.
Det nästan doftar blommor ur röret där bak....;-
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-03-10 15:17:00
|
|
Inger-Sofia |
Härligt att du fick igenom bilen,det där med att det doftar blommor ur röret,det var inte dumt de..:
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-03-12 13:27:00
|
|
CMO |
45/ Snälla Janne du vet väl åtminstone skillnaden mellan koloxid CO och koldioxid CO2 !? Har nu sett "An inconvenient truth" mycket underhållande....
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-03-12 13:55:00
|
|
Janne B |
CMU/ Vad begär du av en "Krösa-Janne" egentligen? Jag har inte en studentexamen. Fick kanske 10 kemilektioner på folkhögskolan. Men jag vann Nutidsorienteringen där ändå för bred allmänbildning! / Märker du attitydskillnaden på 46 och 47? Inställningen till medmänniskorna.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-03-12 14:08:00
|
|
CMO |
Jag begär samma sak av alla som diskuterar ett ämne dvs att de har en susning om vissa grundläggande begrepp, speciellt om de brukar komma med spydiga anmärkningar om andras kunskaper. Inställning till medmänniskorna!? Vad begär du egentligen av någon med "vidrig människosyn"?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-03-12 14:47:00
|
|
Janne B |
Jag tror att det är klokt att ha väldigt olika förväntningar på folk i ett öppet debattforum. Här finns både kemiingenjörer och dessas motsats Janne. / Jag frågar mig alltid innan jag skriver vilken sorts människa jag skriver till / Själv har jag flera ggr här medgett att jag för länge sedan passerat "toppen". Hoppas att jag inte skrivit att du har en vidrig människosyn! Men du förvånar mig ibland!
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-03-12 15:14:00
|
|
CMO |
Man behöver inte vara "kemiingenjör" för att veta skillnaden på CO och CO2 ur avgas/miljö/greenhouse synpunkt. Man behöver bara vara intresserad och läskunnig, och det antar jag att man är om man ger sig in i en diskussion.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-03-12 16:08:00
|
|
Janne B |
Bilinspektören stod bredvid mig och sa att att bilen hade utmärkta CO-värden, bland de lägsta han sett. Det uttrycket duger åt mig också. Fint att du lagt märke till att jag är intresserad och läskunnig! Ungefär som du är.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-03-12 16:11:00
|
|
Janne B |
Jag har sökt på det där uttrycket och finner att det använts sedan flera år tillbaka. Jag har citerat det men inte pådyvlat det på någon mig veterligt.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-03-12 16:13:00
|
|
Janne B |
Nu fick jag lite ont i skallen så jag tar mig lite acetylsalicylsyra!
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-03-12 16:27:00
|
|
CMO |
52/ Låga CO värden är bra men det säger inget om hur mycket växthus-gas din bil släpper ut. Det beror ngt förenklat endast på hur mycket bensin motorn förbränner.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-03-12 16:29:00
|
|
Leif-Arne |
Vet du vad Janne, bilhandlarna använde etanol långt före dagens hype. Om man behöver besiktiga en bil med usla co värden, slår man geschwindt i några liter rödsprit i tanken varefter bilen får så bra värden så.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-03-12 16:33:00
|
|
Leif-Arne |
55 Därför är jag för diesel, mindre in mindre ut. Att en diesel generellt drar mindre beror inte på bättre energivärde utan på att diesel förbränns effektivare pga självantändingen, bensin förbränns ut från entvå förbränningspunkter varför det allitid blir oförbränd gas kvar.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-03-12 17:33:00
|
|
CMO |
57/ En bensinmotor Otto-motor arbetar termodynamiskt enligt otto-cykeln medan en diesel arbetar enligt diesel-cykeln. Diesel-cykeln har en högre teoretisk verkningsgrad än otto-cykeln vilket ger dieseln ett försprång. Dock har verkliga motorer alltid betydligt lägre verkningsgrad än vad den idealiska termodynamiska cykeln antyder.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-03-12 17:37:00
|
|
CMO |
f/Så den teoretiska verkningsgraden är inte allt. En bra/modern bensinmotor är effektivare bättre än en dålig/omodern diesel. En ytterligare fördel för dieseln är att den arbetar vid lägre varvtalen som ger lägre mekaniska förluster. Moderna bensinmotorer som använder direktinsprutning och "stratifierad" förbränning kan anpassa bränslemängden efter effektkraven.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-03-12 17:39:00
|
|
CMO |
f/Cylinderdeaktivering är ett annat sätt att minska bränsleförbrukningen vid låg last. Liksom hybrid-drift.
|
| |