|
Inlägg #1: Postat: 2007-03-06 16:48:00
|
|
Lars Nilsson |
Se där! Äntligen har global cooling slagit till. Miljövännerna får skifta fockus från varmt till kallt och leta fram overheadbilderna från 70-talets domedagspredikningar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-06 16:51:00
|
|
Lars Nilsson |
Jag upptäcker att jag gillar ordet "fockus" men jag är tveksam på betydelsen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-06 16:58:00
|
|
GunnarL |
2/ Du menar förmodligen "fuck us", men har svårt med språket. Men alldeles oavsett detta förtjänar naturligtvis klimatförändringarna att tas på allvar. Det gäller ju inte bara extrem värme utan också extrem kyla, ovanligt många stormar, skyfall, osv. Något håller på att hända helt enkelt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-06 17:01:00
|
|
GunnarL |
f/ Instämmer helt i Din uppfattning att man inte skall gripas av någon sorts panik. Men i sanningens namn är det väl mest - precis som Du säger - sensationshungriga journalister och mediekåta politiker som uppmanar till panik. De som har större kunskap grips inte av panik utan tar sig an problemet med allvar och eftertänksamhet. Endast idioter negligerar det helt!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-06 17:11:00
|
|
CMO |
"Något håller på att hända helt enkelt" Visst något håller på alltid att hända. Ett oföränderligt klimat vore onormalt. Att det inte ligger någon inneboende motsägelse i att extrema väderfenomen är helt normala företeelser är nog dessutom speciellt svårt för många att inse.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-06 18:45:00
|
|
GunnarL |
5/ Skall man tolka det som att Du tycker att de extrema väderförhållanden som förekommit de senaste 10 åren är normala och inte beror på människans klimatpåverkan? Och om Du tror att människan kan påverka klimatet - tycker Du då att vi skall försöka göra något åt de negativa effekterna eller skall vi bara negligera problemet och köra på som tidigare?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-06 18:56:00
|
|
CMO |
6/ Kopplingen mellan väder och klimat är inte precis trivial och de flesta klimatforskare är ytterst försiktiga med att dra klimatologiska slutsatser av extrema väderförhållanden. Har vi globalt haft mer extremt väder de senaste 10 åren än andra 10-års perioder? Eller är det bara att vi har ägnat det mer uppmärksamhet pga "klimathotet"?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-06 19:02:00
|
|
CMO |
f/Oavsett av vilken orsak klimatet förändas så har det positiva och negativa efekter. Om vi har möjlighet att påverka klimatet i en rikting så är det ett alternativ. Ett annat alternativ är att anpassa sig till ett föränderligt klimat. Vilket alternativ eller kombination av alternativ som är bäst kan diskuteras. Båda alternativen har förutsebara liksom oförutsebara nackdelar och fördelar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-06 19:11:00
|
|
Inger-Sofia |
Människan väljer ofta att tro ,det, som kräver minsta möjliga uppoffring och ansträngning.Det farliga med det är,att vi inte tänker efter själva.,Som vindflöjen blåser vi.Än hit- än dit, allt, efter vetenskapens,medias och marknadens vindar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-03-07 00:49:00
|
|
Uno Hansson |
svar1/ Jag vet inte vad det är för några mijövänner som du refererar till. Jag var aktiv inom miljörörelsen på 1970- och 80-talet. Där var det i alla fall aldrig någon som diskuterade eller oroade sig för någon sorts global cooling. De flesta s.k. aktiva miljövänner är personligen inte särskilt oroliga eller benägna för panik, men många retar sig på att man inte tillämpar teknologin och gör rätt från början kalitetssäkrar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-03-07 00:51:00
|
|
Uno Hansson |
...kvalitetssäkrar.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-03-07 19:00:00
|
|
Lars Nilsson |
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-03-09 19:05:00
|
|
CMO |
Efter att December och första häften av Januari var ovanligt varma har vi haft en ovanligt kall period. Under natten som gick var det t ex ca -22C hemma hos mig. I Januari hade tidningarna krigsrubriker om global warming och hur det onormalt varma vintervädret var det slutliga beviset.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-03-09 19:33:00
|
|
Joakim Steneberg |
Om nu den första perioden inte var "bevis", då är väl inte heller den andra perioden "bevis"?
Den som lever får se!
Du tar väl på dig sälskinnsvantarna så du inyte förfryser dig CMO?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-03-09 19:38:00
|
|
peter_ |
Ladda ned en sammanfattning av expertrapporten här:
Länk: ipcc.ch
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-03-09 19:49:00
|
|
Sunny |
Ni behöver bara följa med vad som händer längst upp på vårt klot: där är det inte i morgon utan nu som klimatförändringarna snabbt smälter isarna! De kan försvinna i vår egen tid.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-03-09 19:52:00
|
|
Sunny |
I-S Hur rätt har du inte?- Aldrig mera krig i vår tid, sade de på Jalta före krigsutbrottet! Människor VILL inte veta av obehagliga sanningar helt enkelt!
Enklare att blunda o stänga öronen.För vi kan inte längre säga som alla sade efter kriget: Vi visste ingenting!! I dag VET vi för alla kan ta reda på hur det ligger till.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-03-09 20:26:00
|
|
peter_ |
15. Jag tycker nog att man bör läsa rapporten om man vill ta ställning.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-03-09 21:32:00
|
|
CMO |
14/ Just det Joakim, det är precis det jag menar. Skönt att Sunny vet hur det ligger till. Hon ligger tydligen steget före klimatforskarna som därför kan börja syssla med något vettigare.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-03-09 21:40:00
|
|
Janne B |
Vi är olika bra på att läsa rapporter, jag är dålig på det. så jag och många andra får då efter våra ögons vittnesbörd. Med hjälp av al gores film t.ex. / Det som tagit mig hårdast är nog påståendet att 90 av jordens glaciärer smällter rätt snabbt. Det finns seriefoton från 1920-talet fram till nu. Jag behöver inte fler bevis.
|
| |