Inlägg #41: Postat: 2007-03-08 19:49:00
|
Hugo O |
40/ Vad som är legitimt att äga regleras av samhällets lagar och värderingar; det ligger utanför själva marknadsekonomin. Varför är det självklart att man får äga och sälja schimpanser men inte negrer? Eller spädbarn? I stället för att göra abort kunde man sälja den till högstbjudande? Finns ju många hugade föräldralösa. Varför kan jag inte äga och sälja luftrummet ovanför min villa?
|
|
Inlägg #42: Postat: 2007-03-08 19:55:00
|
Hugo O |
"föräldralösa..." barnlösa ska det självklart vara.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2007-03-08 20:01:00
|
CMO |
41/ Jag ansluter mig till synen att det finns vissa grundläggande mänskliga rättigheter, som t.ex. rätten att inte bli förslavad. Dessa rättigheter är överordnade och oberoende av samhällets formella lagar och lagar som strider mot dem är inte legitima.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2007-03-08 20:01:00
|
Hugo O |
Världens nu största marknadsekonomi är en kommunistdiktatur... det ska bli väldigt intressant att se om diktaturen kan klamra sig fast vid makten trots den ekonomiska friheten. I Chile följdes ju marknadsekonomin av demokrati så småningom. Och det är obestridligen så att världens fattigaste länder kännetecknas av dåligt fungerande marknader där äganderätten inte respekteras och den ekonomiska friheten är inskränkt.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2007-03-08 20:20:00
|
Hugo O |
43/ Jo, det vet jag. Du har skrivit någon gång att du inte förespråkar nattväktarstaten. Man är ju inte fundamentalist bara för att man vill liberalisera mera.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2007-03-08 20:22:00
|
Leif-Arne |
44 Nej Kina är ingen marknadsekonomi,det är en panekonomi där det bildats undersystem som bygger på marknadsekonomi. Där saknas viktiga element föär en marknadsekonomi som fungerande kreditväsende och patentlagstiftning. Kina är en koloss, men en koloss på lerfötter.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2007-03-08 21:16:00
|
Hugo O |
46/ Idén att man kan ha äganderätt till en idé kan man olika syn på. En marknadsekonomi behöver inte nödvändigtvis se ut exakt som vår bild av en marknadsekonomi. Respekt för äganderätt är en förutsättning, och grundläggande rättsäkerhet. Har du någon källa till påståendet att Kina saknar fungerande kreditmarknad? Är iofs inte insatt i det, men jag har svårt att tänka mig ihållande tillväxt över 10 utan fungerande kreditmarknad...
|
|
Inlägg #48: Postat: 2007-03-08 21:26:00
|
Leif-Arne |
47 En kreditmarknad som är starkt statligt reglerad, där man har ett överskott av inlåning samt en mycket diffus konkurslagstiftning. Återkommer med text om just detta. En stark patentlagstiftning och immaterielrätt är en förutsättning för att någon skall finna investering i F&U intressant
|
|
Inlägg #49: Postat: 2007-03-09 00:06:00
|
Hugo O |
"En stark patentlagstiftning och immaterielrätt är en förutsättning för att någon skall finna investering i F&U intressant" mmm det är möjligt. Men det är fortfarande inget nödvändigt villkor för ett fritt utbyte av varor o tjänster. Snarare en inskränkning. Ser fram mot texten, du verkar ha koll.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2007-03-09 00:13:00
|
Hugo O |
Det där sista menar jag, det är inte tänkt att verka ironiskt.
|
|