|
Inlägg #1: Postat: 2007-03-01 10:37:00
|
|
steno |
"Domen skiljer inte på organiserad eller oorganiserad arbetskraft. Domen underkänner hela systemet. Därför är domen mycket värre för Byggnads än vad som framkommit", säger Sven Otto Littorin.
I reaktionerna på domen har fokus legat på den oorganiserade arbetskraften och rätten att stå utanför, den så kallade negativa föreningsfriheten. Men den frågan behandlade aldrig domstole
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-01 10:42:00
|
|
steno |
TT: Byggnads får alltså i fortsättningen inte ta ut en avgift av oorganiserad arbetskraft?
"Nej. Den fråga som inte hanteras, måste jag kunna ta tag i och jag tycker inte att det är rimligt att ta en avgift av någon som valt att stå utanför."
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-01 10:43:00
|
|
steno |
Arbetsmarknadsdepartementet avvaktar nu dels att domen vinner laga kraft, dels att parterna kommer överens om ett nytt kollektivavtal.
"Jag vill gärna se hur man tolkar domen. Det är inte jag i första hand som ska göra det, men dessvärre hamnar jag i en sits där jag måste göra det, för jag måste undvika att Sverige blir skadeståndsskyldigt ytterligare gånger. säger Sven Otto Littorin.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-01 11:06:00
|
|
Inger-Sofia |
Det ligger alltid en dubbelhet inbakad i allt,å ena sidan,å andra sidan.om männikor inte är organiserade,kan man ju inte ta ut någon avgift, Frihet,demokrati..det är många frågeställningar,det behövs storstädning lite här och var inom olika system i vårt samhälle. den har påbörjats.utveckling,förändringar har skett och sker,det gäller att hänga på och med.men demokrati,självbestämmande,frihet,måste få stå som överskrift.Vi får aldrig ge upp vår egen självständiga *andning*.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-01 11:09:00
|
|
simsam |
Hej Steno.
Det är bra att du har koll på saken.
Jag tar ingen ställning i frågan om det är rätt, eller fel. Jag vet att Byggnads ekonomi hänger på detta.
Granskningen är största inkomstkälla för dem. man bli tvungen att skära ner.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-01 11:18:00
|
|
simsam |
Det är konstigt att en dom kan tolkas så olika.
Man vrider och vänder på den tills ingen fattar.
Det är ganska skrämmande att man kan hålla på så där.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-01 11:33:00
|
|
steno |
Ja, den här frågan kommer nog att driva länge under avtalsrörelsen. DN har ju haft förbundet under lupp länge sedan Vaxholms bygget. Det kommer nog att dröja innan avtalen blir klara. Risken för strejk på byggena är stor, Konjunkturen är på topp så Byggnads har ett bra strejkläge
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-01 11:55:00
|
|
simsam |
Jag tror inte på strejk, fast jag vet att unga medlemmar vil ha den.
Byggnads vid strejk har bra läge som du sa det.
Hoppas att sunt förnuft vinner på båda sidor.
Man behöver en bra dialog och samarbete istället för konflikt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-01 12:12:00
|
|
simsam |
Det glädjer mig jätte mycket att vi kan diskutera här.
Jag vill inte ta ställning vad som är rätt, eller fel i frågan.
jag vill är att man har rätt fakta.
Vi behöver en välskött fackförening.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-03-01 12:32:00
|
|
Inger-Sofia |
hej simsam..läst dina kom. infaller i det du säger om en bra dialog och samarbete,istället för konflikt.att rätt fakta,rätt information ges....klarspråk är viktigt, för undvikande av konflikter.m.v
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-03-01 12:40:00
|
|
simsam |
Det är vaxholmsfallet som hänger över Byggnads nu.
Det kommer att bli avgörande för fackets framtid.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-03-01 12:43:00
|
|
Janne B |
Ja alla arbetande behöver fackföreningar för att skapa maktbalans på arbetsmarknaden. Men det ska vara riktigt bra fackföreningar, sådant skapas nedifrån. Centrala Byggnads tycks mest se medlemmarna som outsinlig inkomstkälla.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-03-01 13:03:00
|
|
simsam |
Jag håller med dig janne, det är så att förening skapas nerifrån.
Den ska vara demokratisk i grunden.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-03-01 13:04:00
|
|
steno |
"Jag vet att Byggnads ekonomi hänger på detta. Granskningen är största inkomstkälla för dem. man bli tvungen att skära ner".Skulle det bara avse granskningen som upphör så skulle det inte drabba verksamheten. Inkomstkälla var det...
|
| |