Inlägg #1: Postat: 2007-03-02 09:38:00
|
Micke L |
Du har helt rätt i att marknadsekonomin inte behöver ge oss det högsta välståndet. Däremot är det nog så att en väl fungerande marknadsekonomi, där politiken korrigerar bristerna, ger oss det bästa som är möjligt att nå i praktiken. Men har du eller någon annan ett alternativ ser jag gärna en artikel om det.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-02 11:27:00
|
Uno Hansson |
Men vadå! Finns det något alternativ till marknadsekonomin som är bättre? Du skriver "Arbetslöshet är inbyggt i ett marknadsekonomiskt system." Men det beror ju på att det penningsystem som används på varu- och tjänstemarknaden inte är kvalitetssäkrat mot avarter som både är helt förödande och förvirrande. Det är naturligtvis helt förödande och moraliskt rättsvidrigt, att samma sorts pengar utan restriktioner och extra kostnader, kan föras över för att användas på spel- och finansmarknaden.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-02 11:35:00
|
Leif-Arne |
Det finns väl egentligen bara 3 ekonomiska system, 1 Självhushåll där i princip inga transaktioner sker 2 Planhushåll där transaktioner sker enligt en fastställd plan 3 Marknadsekonomi där transkationer sker utifrån utbud och efterfrågan. Det system som utan tvekan är bäst på tillskapande av resurser är marknadsekonomi. Därmed inte sagt att Marknadsekonomin är utan brister.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-02 14:38:00
|
CMO |
Världsförsämraren Gunilla hasselberg har tydligen ett outsinligt förråd av snömos på lager. "Marknadskrafterna känner ingen humanistisk hänsyn" Marknadkrafterna är bland annat DU när du gör dina inköpsbeslut grundade på dina prioriteringar vare sig det är en dvd -spelare monterad i Kina eller organiska tofu biffar du handlar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-02 15:39:00
|
CMO |
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-03 01:07:00
|
Henrikk |
I varenda mening finns ordet "marknadsekonomi", också bland kommentarerna. Åh vad det skär. Med dina intentioner om att ge en human och känslomässig vinkel på uppenbara fenomen i samhället borde du ha valt en synonym. Om du hade gjort en grej av att konsekvent utesluta ordet "marknadsekonomi" i din text och förklara samma sak med andra ord ger jag mig fan på att folk åtminstone hade låtit tankarna filtreras genom hjärtat en gång, kanske till och med som en omedveten handling.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-03 08:59:00
|
peter_ |
Mycket bra Gunilla! Dock vet jag inte om det är marknadsekonomin vi ska skylla på i första hand. Med lagar så kan nog den blinda marknadsekonomins skövlingar tämjas och ett bra samhälle byggas. Giriga politiker som skor sig ekonomiskt och sätter makten före moralen är ett stort problem. Väljare som röstar med plånboken ett annat. Medborgare som väljer bekvämlighet i första hand är snart villiga mottagare av politikers mutor för makt och inne i ett bedövande och onödigt konsumerande.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-03 17:14:00
|
Inger-Sofia |
Nej, jag tappade intresset,då jag läst dina kom.till andra.Då fick jag ingen tilltro till dina ord eller ditt innehåll,så jag avsätter inte mer tid..på en ofruktsam diskussion... vad du är ute efter kan jag ana mig till...och den tillferedsställelsen tänker jag inte ge dig....
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-03 19:33:00
|
Uno Hansson |
Gunilla, jag tycker detta är jättekul. Jag har försökt fundera vidare och från och till försökt skriva och beskriva om alternativ utformning av marknadsarenan under ca 20 år eller mer. Jag får nästan inga andra kommentaren än verklighetsfrämmande utopier. Sedam hoppar du bara in på skrivararenan och får hur många kommentarer som helst. Lycka till med ditt nya parti eller hur du nu väljer att gå vidare. Du verkar ha de rätta förutsättningarna. Jag samarbetar gärna.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-03-06 01:22:00
|
Hugo O |
Adam Smith upptäckte marknadskrafterna. Han uppfann dem inte. Jag vet att det låter tjatigt, men så är det. Den går inte att besluta bort; marknaden var lika aktiv i Sovjet på 60-talet som i Sverige idag. Vår ekonomi fungerar bara lite bättre eftersom den anpassad till hur marknaden fungerar - och inte fungerar. Marknaden klarar ju inte allt.
|
|