|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-28 10:10:00
|
|
grim |
Håller till fullo med dig, sluta att blanda ihop begreppen semiter och sionism.
Det går alldeles utmärkt att vara antisionist som jag är utan att för den skull hata judar som religiös grupp, eller för den delen som folkslag.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-28 10:12:00
|
|
grim |
En fråga till artikelförfattaren: Hur vet du att Hitler var ättling till davids folk? som du skriver i artikelnOch att det skulle vara orsaken till hans omfattande judehat.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-28 10:13:00
|
|
grim |
Finns mig veterligen inga som helst belägg för det, men om du har någon bra länk, lägg gärna upp den här. Vore intressant att ta del utav.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-28 10:30:00
|
|
Janne B |
Stig/ I just denna typ av debatt krävs språkpoliser, för här sker ständigt förväxlingar av begrepp. // Sion/ Zion är det berg som Jerusalem ligger på.Så zionism är längtan efter en judisk stat med Jerusalem som självklart centrum. Tel Aviv duger inte. "Nästa år ses vi i Jerusalem".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-01 23:13:00
|
|
Ralph Haglund |
1 Antisemitism betyder ENTYDIGT "judehat", se Svenska Akademins Ordbok. Observera artikeltiteln: hade allt hat som kallas antisionism kunnat ske om det inte var mot judar? Exempel?
2 Syftningsfel: med "han" menade jag juden, inte Hitler.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-02 06:43:00
|
|
grim |
citat "Sedan Hitler där finns fortfarande färre judar idag än före hans försök att konsekvent utrota varenda jude pga att han hade judiska förfäder"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-02 06:45:00
|
|
grim |
Det utläser jag som att du hävdar att Hitler har judisk påbrå.
Men strunt i den disskussionen, vi lämnar det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-02 06:49:00
|
|
grim |
Antisemitism betyder precis som du säger judehat, men i min mening är det helt fel då de semitiska stammarna sträcker sig så mycket längre än enbart till den judiska religionen/folkslaget. Men visst är det ett vetertagligt begrepp i dag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-03 01:58:00
|
|
Ralph Haglund |
Tvärtom, antisemitism har ALLTID betytt judehat och inget annat. Det är först helt nyligen som någon kom på att försöka att applicera det på andra semitiska folk eller folk som talar semitiska språk, för att förvilla begreppen.
|
| |