Inlägg #1: Postat: 2007-02-27 14:21:00
|
Ramona Fransson |
Inget skulle vinnas på generella hatattacker på fackförbund! Det som krävs är en kvast, modell industridammsugare, för att rensa uppifrån och en bit ner. Därefter kunde det kanske bli det fackförbund, för medlemmarnas väl och ve, som det en gång var tänkt!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-27 14:28:00
|
Leif-Arne |
1 En upprensning uppifrån, en utrensning då. Klingar lite olycksbådande då. Ett fack blir aldrig starkare än medlemmarnas engagemang. Om man inte engagerar sig själv skall man inte förvänta mycket mer. Allt enligt nånannanismen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-27 15:18:00
|
Ramona Fransson |
Sitter fast med hörntänderna i bordet! Det är en enkelt ord att uttala: Engagemang. Det är dessvärre tusen gånger svårare att genomföra. De personer som sitter i toppen, vill inte släppa taget frivilligt. De omger sig med "likatyckande" för att slippa obehagliga diskussioner. Detta måste rensas bort!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-27 15:27:00
|
Leif-Arne |
Men är det inte så att det alltid är lätt att kverulera och tycka allt är skit. "Någon borde ta tag i detta", vem jag, nej nånannan". Klart att de som har makten inte släpper den frivilligt, för att släppa den måste de utmanas av någon. Som helst inte backar för en smula motvind.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-27 15:44:00
|
myrboa |
4/ Där "satte du huvudet på spiken" Visst vill vi ha förändringar till det bättre...men som sagt.Någon annan ska göra det åt oss.Och som du också skriver " de som har makten släpper den inte ifrån sig." Då måste nog människorna gå samman i gemensam sak, mot ett gemensamt mål och använda sina krafter till att förändra/förnya. Anna-lena
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-27 15:49:00
|
Ramona Fransson |
Tro mig, jag var en av de som försökte. Det var när jag arbetade som sjukvårdsbiträde 1976-1981. När jag ville ta tjänstledigt för att pröva på tobakistens yrke, fick jag blankt nej! Jag sa upp mig. Via omvägar fick jag veta att de firade min avgång med tårta till kaffet. Jag var en besvärlig jävel, som inte fogade in mig i ledet. Men Göran Johansson Gbg starke man är fortfarande tjänstledig från sitt arbete på SKF! Man kan undra om det berodde på att han var sosse och jag moderat.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-27 15:53:00
|
Ramona Fransson |
Mina dåvarande arbetskamrater stöttade mig i det tysta, men vågade inte visa det öppet, i rädsla för att bli bestraffade. Bestraffningar kunde delas ut i form av nekade semesterdagar, när du önskade dem, tvångsförflyttningar till andra avdelningar m.m. Ja, och det ser inte bättre ut i politiska partier heller. Det har jag också fått erfara.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-27 15:55:00
|
Ramona Fransson |
Men idag skiter jag i att stötta ett parti, idag stöttar jag enskilda politiker, oavsett parti, om de gör något som jag tycker är bra för många. Det är min åsikt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-27 15:55:00
|
Franklin |
Personligen är jag för stora och kraftfulla fackförbund som kan sätta ordentlig press på arbetsgivare som försöker undkomma sitt ansvar. Det är tyvärr ett måste. Se bara hur de stackars bärplockarna behandlas med svältlöner andra vidriga saker. Så de som tror att vi i Sverige skulle vara så pass civiliserade att vi inte behöver fackförbund - tja dom är naiva drömmare. Det finns alltid personer som utan skrupler är beredda att utnyttja och förbruka sina medmänniskor för personlig vinning.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-27 15:55:00
|
Franklin |
Däremot betyder inte detta att allt fackförbunden gör är bra. De är stora kolosser som på många sätt förlorat kopplingen till verkligheten. Arbetsmarknaden ser inte ut i dag som den gjorde när rörelsen växte fram i början av förra seklet. Fackförbunden måste nog reformeras och omorganiseras. Det behövs ett nytt helhetstänk med vidgade perspektiv som passar den nya arbetsmarknadens spelregler. Annars blir det Titanic-varning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-27 16:01:00
|
Leif-Arne |
6 Jag engagerade mig i facket HRF efter det vi hade haft väl många olyckor, varav en dödsolycka. Jag blev utmanad av dåvarande ombudsmannen som som sade: -" Du som är så stor i käften, gör det bättre själv", På den vägen var det. Man får vara beredd på smällar, men det som inte tar död på en, blir man bara starkare av.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-27 17:24:00
|
Ramona Fransson |
Jag tror inte riktigt på det talesättet. För om du dör av en smäll, är frågan om det var värt det. På tal om bärplockare, nu är det tal om från Thailands regerings sida, stoppa visum för bärplockarna till Sverige. Anledningen? Att det dras skatt från deras löner till den svenska statskassan och att bärmarksägarna tvingas betala sociala avgifter m.m. Då är inte ens arbetet intressant för thailändare, än mindre för svenskar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-27 17:28:00
|
Ramona Fransson |
Verkar vara bättre att låta bären ruttna till ingen nytta, hellre än att thailändare ska slippa betala skatt! Självklart ska arbetsgivarna ha dem försäkrade, ifall och betala detta men resten? Vari ligger felet att stifta lagar som arbetgivare ska följa? Precis som alla medborgare finns det lagar som reglerar våra liv. Varför ska det finnas en särskild arbetsdomstol, som dessutom till viss del styrs av facket?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-27 17:59:00
|
Franklin |
Att det finns en speciell arbetsdomstol är väl bara bra. Våra jobb tar upp en stor del av våra liv och har således ett enormt inflytande på vår tillvaro. Att frågor som rör just detta har en dedikerad domstol ser jag enbart som något bra.
|
|