|
Inlägg #101: Postat: 2007-02-27 13:32:00
|
|
GunnarL |
f/ Genom kriget ökar de offentliga utgifterna men eftersom kriget även fungerar som en drivkraft i ekonomin så ökar skatteintäkterna ännu mer. Det är inget märkligt i detta! Redan Adolf Hitler använde sig av rustningsindustrin som draglok när den tyska ekonomin förbättrades under 30-talet.
|
| |
|
Inlägg #102: Postat: 2007-02-27 13:34:00
|
|
GunnarL |
f/ Initialt innebär kriget endast en kostnad, men när materiel förbrukas så ökar den statliga efterfrågan på krigsmateriel, vilket ökar efterfrågan inom materialindustrin, vilket leder till ökad efterfrågan på arbetskraft som i sin tur efterfrågar mer varor och tjänster, osv. Och så rullar hjulen på.
|
| |
|
Inlägg #103: Postat: 2007-02-27 13:36:00
|
|
GunnarL |
f/ Det tragiska är att USA:s ekonomi verkar bygga på att dessa förutsättningar med jämna mellanrum uppfylls. Därför måste man ständigt hålla igång sitt krigsmaskineri. Blir Iran nästa anhalt?
|
| |
|
Inlägg #104: Postat: 2007-02-27 13:39:00
|
|
GunnarL |
f/ Detta resonemang är mycket enkelt och eftersom Bush har lovat klara budgetförbättringar redan 2008 trots ökade krigsinsatser så ingår det säkert i kalkylen. Så bespara Dig besväret att informera dem. Var i stället tacksam för att Du fick en liten lektion i elementär ekonomi.
|
| |
|
Inlägg #105: Postat: 2007-02-27 14:40:00
|
|
Janne B |
Om kriget förs på hemmafronten så är givetvis kriget en katastrof från första stund. Finland. Men lyckas man föra det under några år på annanns mark så kan det vara mkt lönande. Det sägs ju att Hitler betalade granit kontant till Bohuslän ända fram till Stalingrad. Han skulle bygga Segermonoment.
|
| |
|
Inlägg #106: Postat: 2007-02-27 14:43:00
|
|
Janne B |
För ryssarna var kriget så oerhört kostsamt att de kände sig tvugna att plocka ner stora delar av industrin i besegrade länder och montera upp produktionsapparaten där hemma. Krigsskadestånd kallades det. Innefattade även Finland till viss del.
|
| |
|
Inlägg #107: Postat: 2007-02-27 15:09:00
|
|
Leif-Arne |
106 Finland till stor del skall vara. Finnarna byggde i stort sett upp Sovjets pappersindustri. Med tiden blev ryssarna beroende av finnarnas kunnande och därmed stor avnämnare av finländska industriprodukter. Ryssarna betalade mest med olja. Kekkonen förhandlade fram bilaterala handelsavtal i bastun som ingen annan.
|
| |
|
Inlägg #108: Postat: 2007-02-27 15:27:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne/ Jag är alltid tacksam för kompletteringar som du vet. Jag minns hur Finland levererade gratis isbrytare och Lok till Sovjet i nästan 20 år? Då var det svårt att få upp den finska levnadsstandarden. Jag reste lite i Finland 1962-65 och såg skillnaden mot Västerbotten.
|
| |
|
Inlägg #109: Postat: 2007-02-27 15:30:00
|
|
Janne B |
I Västerbotten träffade jag äldre finnar som nästan tvångsmässigt varit med om att bygga nya ryska städer och vägar i Karelen. De var helt slut i kropp ocg psyke. Så fort de kunde hade de sedan tagit sig till Sverige. De hade en föreställning om att de kunde tvångsuttagas för en ny period i Ryssland. Jag har mycket hjärta för detta plågade folk...
|
| |
|
Inlägg #110: Postat: 2007-02-27 15:34:00
|
|
Leif-Arne |
Ryssarna monterade ned hela den tyska optiska industrin, Zeiss till Kiev, Leica till Arsenal. Trots att de fick med sig stora lager delar, maskiner, ritningar samt tyska ingengörer, lyckades dem aldrig nå den kvalitet som Leica och Contax stod för. Analogt, ryssarna visste att utan finnar skulle deras pappersmaskiner stannat. Så efter det krigsskadeståndet betalats så blev ryssarna trogna kunder.
|
| |
|
Inlägg #111: Postat: 2007-02-27 15:46:00
|
|
Janne B |
SÅ har jag också uppfattat saken fast du säger det tydligare än någon annan. Samtidigt satte USA i gång sin enorma Marshallplan som gick ut på att bygga upp de bombade krigsskadade länderna igen.Ävem Sverige tjänade grovt på att dessa länder nu hade dollar att köpa grejer för. / Så vi tjänade pengar både på kriget och efter kriget....
|
| |
|
Inlägg #112: Postat: 2007-02-27 18:23:00
|
|
CMO |
GunnarL svamlar vidare och hoppas på goda grunder att Sourze-menigheten är för dum för att fatta galoppen. Men nu pratade vi inte om tillväxt i ekonomin vilket naturligtvis tillfälligt kan åstadkommas via offentlig konsumtion och ökande underskott utan om budgetunderskottet. Låt oss säga att staten beställer krigsmaterial tanks, bomber etc för 10 miljoner. Hur minskar det budgetunderskottet?
|
| |
|
Inlägg #113: Postat: 2007-02-27 18:29:00
|
|
CMO |
Elementär Keynesiansk ekonomi är annars att man "betalar" för tillväxt-uppehållande offentlig konsumtion genom att öka budgetunderskottet/statsskulden tillfälligt. Någon "perpetum mobile" där man konstant kan spendera sig till tillväxt med bibehållen balanserad budget finns inte. Om GunnarL mot förmodan känner till en sådan kan han räkna med samtal från Nobelkommitten inom kort.
|
| |
|
Inlägg #114: Postat: 2007-02-27 18:57:00
|
|
CMO |
Fotnot 1:. USAs utgifter för krigen i Irak och Afghanistan < 1 av BNP är för små i förhållande till USAs ekonomi för att ha någon större effekt på tillväxten f.n ca 3.5-4. Fotnot 2: Offentlig konsumtion fungerar bara tillväxtdrivande om det finns överskottskapacitet i form av arbetskraft vilket det inte finns i USA pga låg arbetslöshet.
|
| |
|
Inlägg #115: Postat: 2007-02-27 19:07:00
|
|
Janne B |
112 CMO Citat "Sourze-menigheten är för dum för att fatta " Om du verkligen menar att det är så illa ställt så förstår jag inte varför du skriver här! Jag skriver ju här för att jag tycker att de flesta fattar bra vad jag menar. Utom då jag är suddig...
|
| |
|
Inlägg #116: Postat: 2007-02-27 19:14:00
|
|
GunnarL |
112-113/ Det är svårt att föra en seriös diskussion med folk som inget begriper. Att temporärt öka budgetunderskottet är ju precis vad Bush o Co har gjort - tyvärr via ett orättfärdigt krig! Detta genererar efter hand en tillväxt som gör att budgetunderskottet minskar. Om Du inte förstår detta kan jag bara hänvisa till Din egen kommentar nr 73 och mitt svar nr 75. Det är uppenbarligen helt giltigt betr. Dig.
|
| |
|
Inlägg #117: Postat: 2007-02-27 19:17:00
|
|
GunnarL |
115/ Janne B, Du skall veta att CMO håller sig lite förmer än andra debattörer här på Sourze. Han har själv yttrat det bevingade ordet: "Orsaken till att jag kan visa fakta som stöder mina åsikter beror på att mina åsikter baseras på fakta". Det Du Janne B! Den som kan nedteckna ett sådant yttrande har all rätt att se på andra lite von oben!
|
| |
|
Inlägg #118: Postat: 2007-02-27 19:40:00
|
|
CMO |
För att sammanfatta GunnarL elementära ekonimilära har vi alltså lärt oss: 1. USA budgetunderskott på ca 1.4 av BNP är en gigantisk tickande bomb 72. 2. Budgetunderskottets minskning beror på att budgetunderskottet ökats. 3. Ett gigantiskt tickande budgetunderskott är katastrofalt, fast bra eftersom det minskar budgetunderskottet och sätter hulen i rullning. Ridå!
|
| |
|
Inlägg #119: Postat: 2007-02-27 19:42:00
|
|
CMO |
115/ Det är ju precis vad jag själv undrar. 117/ Instämmer till 100.
|
| |
|
Inlägg #120: Postat: 2007-02-27 20:16:00
|
|
GunnarL |
I min ungdom arbetade jag ett år som lärare och fann att jag var en god pedagog som hade lätt att få eleverna att förstå det jag lärde ut. Jag ledde också en del kvällskurser för vuxna och blev omtyckt som en duktig lärare. Emellertid tog mitt liv en annan bana. Just nu känner jag att en yrkesgrupp som är värd all beundran är de lärare som undervisar förståndshandikappade - de borde ha högre lön!
|
| |