Länge leve Carl Bildt!

Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #61: Postat: 2007-02-26 19:38:00
Mats TCM
Jag kommer ihåg när jag såg en debatt på uni. Östros deltog och blev kraftigt ansatt av fjantiga ungmoderater som läste nat.ekonomi. Men se den gubben gick inte, han svarade på ett mycket vetenskapligt sätt. Han undervisade dem duktigt om hur en ekonomi fungerar. Fjantarna inom unghögern fick sig en känga av sällan skådat slag. Att han sedan med min måttstock är kapitalist och borgerlig hör inte till saken.
Inlägg #62: Postat: 2007-02-26 19:56:00
CMO
Zzzzzzz
Inlägg #63: Postat: 2007-02-26 20:04:00
Mats TCM
När Östros snackar så ligger det inte bara socialdemokratisk demagogi, förlåt ideologi i botten utan även en sorts vetenskaplig approach. Samma sak om O.Palme. O.Palme var ju också mycket välutbildad. Skall beslut fattas på förståndiga och rationella grunder räcker det inte bara med lite allmänt politik snack. Det måste också ha djup förankring i vetenskap. Därvid lag har marxister ett stort försprång gentemot borgare, ty marxismen som analytiskt redskap bottnar i vetenskap empiri.
Inlägg #64: Postat: 2007-02-26 20:09:00
Mats TCM
Tänk er en diskussion mellan Karl Marx och George W Bush. Vem skulle vinna tror ni? Marx skulle sopa mattan med halvidioten, förlåt helidioten från Texas! Det är möjligt att Marx skulle spöa skiten ur Bush så till den milda grad att folk skulle få sympati för den alkoholiserade cowboyen från Texas. Ungefär vad som inträffade när Palme "klädde av" Fälldin i en debatt en gång i tiden.
Inlägg #65: Postat: 2007-02-26 20:13:00
GunnarL
Nu skall Du ta det lugnt Mats TCM för nu har den intellektueller giganten CMO tagit sig in i diskussionen. Visserligen somnade han redan efter två repliker men det är givetvis geniets privilegium! Annars hållar jag med Dig om såväl Östros som Pagrotsky - men tyvärr inte tillräckligt färgstarka för media. Det betyder ju allt mer - tyvärr!
Inlägg #66: Postat: 2007-02-26 20:23:00
Mats TCM
65 Jag tyckte faktiskt Ingvar Carlsson var ganska intellektuell. Sossarnas förfall började i mångt och mycket med honom iochförsig. Carlsson hade sympatiska drag även som person till skillnad från den arrogante Guran Pärsson. Carlsson förstördes aldrig av makten heller. Han var också omtyckt i alla led inom sossarna.
Inlägg #67: Postat: 2007-02-26 20:30:00
Mats TCM
För några år sedan i TV8 så intervjuade Åke Ortmark samtliga riksdagspartiernas ekonomiske talesmän. Östros besvarade och analyserade Ortmarks frågor på ett sådant kompetent sätt att Ortmark i slutet av programmet öppet erkände att han var den klart mest ekonomiskt kunnige av talesmännen. Nolltaxeraren Lars Tobisson som då var m:s ek.talesman var en intellektuell mupp i jämförelse.
Inlägg #68: Postat: 2007-02-26 20:33:00
Mats TCM
Måste flika in att Östros vid denna tid var skatteminister. Ringholm finansminister men en liten fågel har viskat i mitt öra att sossarna plockade fram Östros i en del sådana här debatter på den tiden för att man ansåg helt enkelt att Östros var den mest kompetente tillsammans med Erik Åsbrink kanske att föra avancerade ekonomiska diskussioner. Ringholm fick se sig akterseglad.
Inlägg #69: Postat: 2007-02-26 20:35:00
CMO
Nu har ju faktiskt "helidioten" George Bush till skillnad från Marx, såväl som Mats TCM och GunnarL en gedigen ekonomi-utbildning Harvard MBA vilket kanske åtminstone delvis förklarar varför USAs ekonomi går så bra. Marx ekonomiska teorier å andra sidan är rena skämtet både i teori och "empiri".
Inlägg #70: Postat: 2007-02-26 20:40:00
Mats TCM
69 Jag väntar då med spänning på när Bush skall lägga fram sin "teori". Kom igen nu! Vi vet alla att hans Harvard MBA - utbildning inte är värt mer än en päls i öknen eller en isglass i Antarktis.
Inlägg #71: Postat: 2007-02-26 20:40:00
GunnarL
67/ Lars Tobisson var en katastrof! För att inte tala om Yngve Holmberg! Spåren inom moderaterna förskräcker verkligen. Där kan vilka puckon som helst nå höga nivåer. Pappas pojkar förmodligen!
Inlägg #72: Postat: 2007-02-26 20:44:00
GunnarL
69/ USA:s ekonomi går bra? Har CMO hört talas om budgetunderskott? En tickande bomb som kan få negativa konsekvenser på hela världsekonomin. Men det skiter väl Bush i?
Inlägg #73: Postat: 2007-02-26 20:46:00
CMO
Lyckliga är de som inte ens begriper hur lite de egentligen begriper.....
Inlägg #74: Postat: 2007-02-26 20:48:00
GunnarL
Jag glömmer aldrig när jag läste nationalekonomi på handelshögskolan i Lund i slutet på 60-talet. Precis som Du beskriver Mats, satt där en samling duktiga idioter från högerpartiet och skulle angripa sossarnas politik som tillät en inflation på 3-4. Vår lärare - Sven Rydefelt - raderade ut deras åsikter så grundligt genom vetenskaplig bevisning att jag sällan sett så många långa ansikten på en gång. Rydefelt var visserligen liberal men en underbar pedagog och mycket kunnig.
Inlägg #75: Postat: 2007-02-26 20:49:00
GunnarL
73/ Grattis CMO - Du måste vara en osedvanligt lycklig man!
Inlägg #76: Postat: 2007-02-26 20:55:00
CMO
72/ Till skillnad från svensak förhållanden Sverige så är USAs ekonomi inte samma sak som amerikanska statens ekonomi. Budgetunderskottet är som andel av BNP beskedligt både internationellt och historiskt sett dessutom minskar det ganska snabbt Men sånt håller ju inte civ ek GunnarL reda på
Inlägg #77: Postat: 2007-02-26 21:00:00
CMO
73/ Hö hö, där fick du allt till det....
Inlägg #78: Postat: 2007-02-26 21:09:00
Mats TCM
Bush är en stor dilettant som knappt kan skilja på credit och debet. Karln vet ju knappt var han är ibland. CMO får gärna förklara var jag kan finna Bush vetenskapliga ekonomiska verk. Var finner jag dem? Marx verk finns ju på varenda litet förorts bibliotek, men Bush verk kan jag inte hitta. Ja, Marx är t.o.m respekterad i vetenskapliga kretsar på östkusten i USA. Kanske inte bland bibel idioterna i Bush hemtrakter i Texas men i mer upplysta kretsar.
Inlägg #79: Postat: 2007-02-26 21:12:00
CMO
"75/ Hö hö, där fick du allt till det...."

Skulle det ju vara
Inlägg #80: Postat: 2007-02-26 21:21:00
GunnarL
79/ Ja, öppnar man för en straffspark så sätter jag den direkt!
Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...