Povel Ramel på taket

Inlägg #1: Postat: 2007-02-23 21:59:00
Franklin
Okej, upplys oss. Jag kräver låttitlar, årtal och citat. Utöver det en mustig och givande förklaring. Kanske kommer även jag att uppskatta Ramel. Det hade varit roligt som en get som gått vilse i en minaret, fått spel i en mindre del, börjat skratta och bete sig som en kratta. Men inte utan min koppaberg, det är min räta färg. Hej hopp - plommonstop.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-24 18:52:00
GunnarL
1/ Under halva femtio- och halva sextiotalet var Povel absolut nummer ett i Sveriges nöjesvärld! Han drog land och rike runt i sitt Knäppupptält och organiserade den tidens stora i nöjesbranschen - Martin Ljung, Brita Borg, Gunwer Bergkvist, Oscar Rundquist, m.fl.m.fl.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-24 18:56:00
GunnarL
f/ Första gången jag t.ex. såg Hans Alfredsson var det i en Povelsketch - "Guben i låddan". Povel skrev otaliga roliga sketcher, han skrev vistexter som var betydligt mer än "hjärta och smärta", han var formidabel i sitt konstnärsskap! Att läsa dessa småungars reflektioner om en av Sveriges nöjesvärlds allra största gör mig smått föbannad!
Inlägg #4: Postat: 2007-02-24 18:57:00
Mats TCM
En som ingen nämnt men som kan leverera underfundiga texter är Robert Broberg. Har ni hört låten "Öken"? Eller ordvitsen: "I mitt galleri så finns det inga galler i". Enkelt men kul! MVH Mats TCM
Inlägg #5: Postat: 2007-02-24 19:06:00
GunnarL
4/ Jag avskyr Robert Broberg, kanske mycket beroende på hans beteende i TV när han var nykänd - arrogant och otrevlig in absurdum. Dock tycker jag om "Båtlåt" - den är bra!
Inlägg #6: Postat: 2007-02-24 19:08:00
Mats TCM
Min favorit är nog "Maria - Theresa", tror jag den heter om jag minns rätt. Den är faktiskt inte alls rolig utan en vacker kärleksförklaring.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-24 19:10:00
Mats TCM
Ja den är väldigt fin. Musiken är också vacker till den.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-24 19:21:00
GunnarL
6/ Instämmer faktiskt - den är också fin! Jag är så gammal så jag minns "Robbans skifflegrupp" i slutet på 50-talet eller början av 60-talet. Skiffle var en kortvarig fluga där man spelade på tvättbräden med fingerborgar på händerna. Och visst har Robban gjort fina texter - men jämfört med Povel Ramel är han nog inte så mycket att nämna.
Inlägg #9: Postat: 2007-02-24 20:35:00
Janne B
Povel hade en väldig för måga att hitta nya förmågor och ställa dem i rampljuset. Även två norska damer. Många av hans texter är ju unika, inte halvvägs lånat av ngn annan osv. Hans Tält förde ju ut vettig nöjeskultur långt ut i bygderna. Innan Povel så var det bara storstäderna som gällde.
Inlägg #10: Postat: 2007-02-24 20:37:00
Janne B
Robban gjorde en del bra barnprogram tror jag som mkt väl skulle kunna repriseras.
Laddar...