Inlägg #1: Postat: 2007-02-25 15:24:00
|
Janne B |
Citat: "Förstärk samarbetet mellan socialmyndigheter och skolan". För sent allt för sent. Nej en nedrustad Soc ska ni inte vänta ngt av. Problem som syns i skolan måste lösas i skolan på klassrumsnivå. De lärare och annan personal som känner tll de elever som utgör ett problem, ska bilda nätverk runt dessa elever. Där finns kunskapen och erfarenheten. Jobba på bara.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-26 13:47:00
|
Nick |
Flummigt, Gallagher, som oftast. Skolans non-konfrontativa hållning och passivitet är över 30 år gammal och nu plötsligt kan det fixas med "kompetent" insats från socialen? "Stöket" i skolan är bara spetsen på isberget, därifrån till att skolan åter blir en läroanstalt är det mycket långt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-28 12:46:00
|
Patrick G |
Jag utgår också ifrån att du läste första artikeln i serien? Där finns kanske ett sammanhang som minskar "flummigheten". Samarbetet med socialen gäller bara de elever med kraftigt ysfunktionella hemmförhållanden där skolpersonalens insats är verkningslösa utan ett nätverk.
|
|