Alliansens skola - en skola för rika och smarta?

Inlägg #1: Postat: 2007-02-22 18:55:00
Janne B
Ju svagare eleven är ju bättre skolmiljö behöver han. Jag hade hörselproblem genom hela folkskolan och klara mig hyfsat p g a den ro som fanns i klassrummen då. Ju svagare hemmamiljö en elev har dessto bättre skolmiljö behöver hon.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-22 18:58:00
Janne B
Skolminister Björklund säger" I vår moderna värld räcker det inte att kunna zappa och surfa och messa, utan vi måste också ha kulturella förankringar." Skola är kultur säger jag. Ett lands kultur visar sig genom ett bra skolväsen! Den demokratiska skolan ger alla en lärande miljö!
Inlägg #3: Postat: 2007-02-23 11:02:00
Eleni Schmidt
Sant. För övrigt har han klart och tydligt sagt att han inte vill ha den gamla typen av skola med aga. När han uttalade sig i nyheterna sa han att han vill inte ha en skola där eleverna är rädda för sina lärare, men att de har respekt.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-23 12:55:00
Janne B
Jag hittade en gång en liten handbok för söndagsskolelärare, tryckt kring 1890. Där föreslogs att elever som var stökiga och inte kunde sitta still skulle utses till ordningsmän, materialförvaltare, hjälpa de mindre med ytterkläderna mm, Jag blev så himla glad över denna proggressiva pedagogik.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-23 12:56:00
Janne B
Vid denna tid var ju aga fullt tillåten i folkskolan. I boken sa man bestämt ifrån att "emedan" söndagsskolan var helt frivillig kuncde inte bestraffningar förekomma. Problem skulle skulle lösas i klassen men i nödfall tillsammans med föräldrarna...
Inlägg #6: Postat: 2007-02-23 19:01:00
Mats TCM
3 Jag har tidigare skrivt det här ang.respekt. Ordet respekt har successivt förändrats i vårat språkbruk. Förr i tiden så betydde ordet respekt att man hade någon sorts vördnad för en människas kunskaper, erfarenheter. Man lyssnade och tog lärdom. I dag betyder respekt i vissa kretsar iallafall att man är livrädd för att få en käftsmäll av någon. OK, lite överdrivet, men inte ens professorerna på uni åtnjuter längre respekt märker jag.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-23 19:05:00
Mats TCM
Studenter kommer in och snackar i mobil, äter baguetter och tuggar tuggummi så det smackar i hela föreläsningssalen. Naturligtvis inte alla, men frapperande många. Jag har alltid haft stor respekt för professorer, men inte för att de vill dela ut en käftsmäll, utan för deras kunskaper. Stockholms universitet börjar se ut som en svinstia. Ibland tror man att man är på ett dagis! Skräp överallt. Folk spolar knappt i toaletten.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-23 19:09:00
Mats TCM
Jag kommer ofta i kontakt med studenter från Asien framförallt Kina. De är helt häpna över "våran" respektlöshet mot professorer. Jag har själv sett studenter komma in i en laborationssal med stora kladdiga räkbaguetter och stora Coca - Cola. A och O är ju att aldrig äta och dricka i en laborationssal.
Laddar...