Vandring genom Island del 1

Inlägg #1: Postat: 2007-02-22 11:13:00
Elina
De är kvarts och förklaringen jag fått är bara att vågorna har slipat de mot varandra. De ska vara mindre eftersom inget syntes genom vatten. Jag trodde lågvatten kom regelbundet och klev upp varannan timme ,men icke.
Ska söka om jag gittar en bild, har inte gjort det.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-22 11:18:00
Janne B
Elina. Det finns märkliga naturfenomen. Du känner ju till jättegrytor som blivit till genom att vattenmassor satt snur på en hård kantig sten. Som fungerat som ett borr ner i ett något mjukare material. De finns ju osynliga på många älvbottnar men också synliga nedanför nutidens kraftverksdammar. Jag hitta en sådan gryta på toppen av Omberget/Holmsund i Umeälvens delta. Där stod nog vattennivån mot istidens slut ett tag..../Jag sitter omgiven av de platta bergen i Västergötland....
Inlägg #3: Postat: 2007-02-22 11:26:00
Elina
Ja, jättegrytor finns lite överallt, kanske mekanismen varit det samma i Glerhallavik, hittar ingen bild. Just på Island var allt som i början av skapelsen, som om ingenting var färdigt, fast vad är färdigt?
Inlägg #4: Postat: 2007-02-22 12:21:00
Janne B
Jag blev stimulerad att läsa om Västergötlands platåberg somär sulade upptill med den hårda Diabasen. Denna bergart har hindrat bergen att brytas ner.Livet är stenkul!
Inlägg #5: Postat: 2007-02-22 12:36:00
Elina
Vet alldeles för lite om bergsarter. Ska läsa - när jag blir pensionär. Har dock laddat med böcker om naturen. Att läsa när jag hinner.
Återkommer snart med Heklaområdet, det mest fantastiska plats jag sett ur natursynpunkt.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-22 12:36:00
Elina
Janne! Hur mår du?
Inlägg #7: Postat: 2007-02-22 14:37:00
Janne B
Jag mår bra så länge som jag har något att se fram emot- som din berättelse om Hekla. Jo, jag vet att jag har ett hjärta som flimrar o konstrar sig. Men jag märker inte mycket av det i min stilla dagliga rutiner. Jag tar två sorters piller /Waran/ som jag tar med största precision. Jag går sakta och kör bara bil i dagsljus. Psykiskt mår jag väl för jag känner mig omgiven av goda tankar och böner./ Själv ringer jag upp en del folk som har det svårt. Försöker vara lite diakonal.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-22 14:54:00
Elina
7/Du är speciell, Janne. Jag tänker på dig med goda tankar. Att ta varje dag som den sista borde alla göra. Inte lämna viktiga saker ogjort eller glömma våra närmaste.
Inlägg #9: Postat: 2007-02-22 15:14:00
Janne B
Elina/ Jag har en dotter som blev socionom i somras, efter många sorters livspraktik. Hon frågar mig vad som är viktigast i jobbet och vilka saker som får anstå/ Själv har jag ju en annan prioriteringslista. Det viktigaste jag gör i dag är kanske att ringa 65åriga Anna som i många år skött sin gamle man som om han var ett barn. Hon har jour dygnet runt....Hon är så trött så hon orkar inte med släkt o vänner längre. Men jag ringer så hon slappnar av o sedan kan sova en stund.
Inlägg #10: Postat: 2007-03-01 08:33:00
Inger-Sofia
Elina, jag har följt dig på din resa,ditt sätt att beskriva,ger mig vackra bilder.har aldrig varit på island,men skulle gärna vilja åka dit.tack för "provsmakningen"k.m.v
Inlägg #11: Postat: 2007-03-01 10:24:00
Elina
Hej Inger-Sofia! Läs del 2 3 också, om vackraste platsen men det fanns så många att det räcker till alla smaker. Det är bra bussförbindelser och man kan köpa rundtursbiljetter på vanliga bussar. Och flyg är ju skamlöst billigt idag. Länk för Island kommer i del 3.
Laddar...