|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-21 16:30:00
|
|
Yngve K |
Genom talet lärde jag mig väldigt mycket om politiken under mellankrigstiden.När USA underlät att stoppa Japan 1931 när det ockuperade Manchuriet hade niomaktsfördraget upphört att gälla och det uppmuntrade Japan att fortsätta vidare in i Kina.Münchenöverenskommelsen 1938 gjorde att Versaillesfördraget upphörde att gälla.Man befann sig nu i ett sluttande plan mot ett nytt världskrig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-21 16:43:00
|
|
simsam |
Det beror på vad man tror.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-21 19:06:00
|
|
Yngve K |
Jag väntade mig många arga kommentarer från övertygade antikommunister. Jag tänkte att jag skrev så provokativt att det skulle bli många kommentarer. Så här långt har de utebivit. Kanske är mellankrigstiden alltför avsägsen i tid för ungdomar medan jag är född under den tidsperioden.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-21 19:39:00
|
|
Janne B |
Även för mig som snart är 68 är detta en avlägsen tid. Relationerna mellan USA och Japan har jag nog aldrig vetat ngt om, men jag var hyfsat påläst om Europas 1900 tal.Men nu ger jag mig katten på att läa din text långsat ett varv till. Kanske det bästa fastnar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-21 20:27:00
|
|
GunnarL |
3/ Yngve, Vill Du ha många kommentarer på Sourze skall Du numera helst skriva om analsex eller om att män är talibaner i sängen. Även artiklar om silikonpumpade Linda Rosing går bra! Asylpolitiken och artiklar om feminism är intressanta! Ämnen som politik, religion eller historia kan Du glömma.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-21 20:39:00
|
|
GunnarL |
f/ Kan gärna tillägga att jag alltid läser Dina artiklar med stort intresse - även den här om Stalins framsynthet. Men eftersom jag inte håller med Dig så avstår jag åtminstone den här gången från att kommentera. Ha det bra!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-21 22:16:00
|
|
Janne B |
Ja du Gunnar, det är en rätt sorglig utveckling. Men både du och jag kan respektera Yngve för hans kunskaper och ambitioner även om vi inte delar åsikter eller slutsatser. Det händer att jag sätter in artiklarna i Word, redigerar dem en del för att de ska vara mer lättlästa, innan jag sparar. Ge dig inte Yngve.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-22 08:45:00
|
|
Yngve K |
Jag ville sätta in Stalin i ett historisk sammanhang.Från 1700-talet kommer man ihåg Fredrik den store och Katarina II. Från 1800-talet Napoleon, Lincoln och kanske Bismark. På 1900-talet är Stalin, Churchill och Roosevelt ofrånkomligt de viktigaste personerna som levde då.De såg till att vi slapp Hitler efter 12 års välde.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-22 09:33:00
|
|
Janne B |
Stalin, Churchill och Roosevelt / Jag minns bilder från dessa herrars möte på Jalta 1944? då de skulle dela upp världen sig emellan efter kriget som närmade sig sitt slut. Där sitter en stark, frisk hänsynslös Stalin bredvid en svårt sjuk och handikappad Roosevelt och en trött Churchill. Bilden pekar in i det som blev vår framtid.
|
| |