|
Inlägg #41: Postat: 2007-02-19 23:13:00
|
|
CMO |
Mats och Sunny. Jag har aldrig sagt att det inte finns några nackdelar med starka familjeband eller att det inte kan finnas problem i kärnfamiljer. Det gör det, men det finns fördelar också som t.ex mindre ensamhet och självmord vilket var vad frågan gällde. Det verkar som ni vill äta kakan men ändå ha den kvar. Det brukar vara svårt....
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-02-19 23:16:00
|
|
Mats TCM |
Framförallt är det den ökade individualiseringen bland kvinnor som bidragit till detta! Män har alltid haft ett större handlingsutrymme. Jag tycker dock inte alls att man skall blanda ihop individualisering med egoism. Egoism är någonting annat. Kvinnor är inte alls mer egoistiska idag än för 30 år sedan däremot mer individuella i sina val. Kvinnor som väljer bort barn är ansvarstagande kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-02-19 23:16:00
|
|
CMO |
40/ Det är dig väl unnat. Jag hoppas bara att inte skrattet fastnar i halsen.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-02-19 23:20:00
|
|
GunnarL |
43/ Tack CMO, man jag kunde inte hejda mig! Skrattet har redan lugnat ner sig så nu tänker jag sova gott - är mitt uppe i bokslutsrevisionernas period så jag behöver det.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-02-19 23:25:00
|
|
CMO |
44/ Ja det är väl ett arbete som kräver ett gediget faktaunderlag så där du behöver nog all hjälp du kan få.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-02-19 23:31:00
|
|
Rogntudju |
2 Självmord kontra koldioxidutsläpp var ju en lattjo jämförelse. Det är många som gasar ihjäl sig. Innan brorsan min sköt sig försökte han några månader tidigare göra det i bilen, en liten Fiat Uno. Men ena sidorutan var paj och rasade ner hela tiden, så han kom av sig eftersom han skulle bli tvungen att laga den först.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-02-20 00:03:00
|
|
Unto S |
> 1. ”I alla undersökningar, statistik, forskningsrapporter osv så finns en osäkerhet. Det blir alltid en bedömning, hur pass tillförlitlig rapporten är. Kan man tex. jämföra officiell självmordsstatistik mellan Sverige och ett land där självmord anses som en skam för de efterlevande och/eller en dödssynd, som tom. kan omöjliggöra att den döde skulle kunna begravas i vigd jord?”
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-02-20 00:03:00
|
|
Unto S |
”I sådana länder finns givetvis en stark önskan hos de efterlevande, att dödsfallet inte skall registreras som ett självmord. De anhöriga försöker därför ofta dölja de faktiska omständigheterna kring dödsfallet i sådana fall. Man kan därför förmoda, att självmordstatistik från sådana länder inte säger så mycket om den faktiska självmordsfrekvensen.”
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-02-20 00:11:00
|
|
Sunny |
I starkt religiösa länder där självmord var en dödssynd o man inte fick begravas i s.k vigd Jord detta gällde förr även i vårt land skrev man av de flesta självmord som olyckshändelser.I dag gäller det väl mest i katolska länder?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-02-20 00:17:00
|
|
Sunny |
41 Det är det jag menar. I det gamla bondesamhället var självmorden många flera fast vi var färre o fast skräcken för helvetet var en relaitet.
Läs gärna Jonas Frykmans doktorsavhandlig Horan i bondesamhället.Bland unga ogifta kvinnor var självmord den vanligaste dödsorsaken på många platser i Sverige. Den straka sociala kontrollen av kvinnan var orsaken.
Alla som haft sex ogifta riskerade horstämplen o stöttes ut.För unga kvinnor var det ofta självmord som återstod.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-02-20 00:19:00
|
|
Sunny |
De många spädbarnsmorden på den här tiden hade samma orsak. Den stenhårda sociala kontrollen.
Men visst kan en stor varm familj vara en enorm trygghet i livet i många fall.Tror jag.Jag önskade mig en familj som mycket ung.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-02-20 00:23:00
|
|
Sunny |
48 Ja Unto: Jag tror att det var för att kunna begrava arvingen till Årsta Gård på den kyrkogård där Årstafrun hade en familjegrav o dessutom hade planterat alla träden de fins kvar än i daginte ens i sin dagbok kallar sonens död annat än drunkning.Men enligt flera samtida skildrare låg han i vaken en halv timma ,sade farväl till sina vänner o vägrade låta sig dras upp!
Dessutom hade han försökt dränka sig året innan.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-02-20 07:59:00
|
|
Anna Drangel |
Att få stöd från vänner och familj när man mår dåligt är viktigt. Men en kärnfamilj som svaret på allt räcker inte. Det är skönt att höra dina synpunkter Sunny. Du tar debatten dit där den hör hemma.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-02-20 08:02:00
|
|
Anna Drangel |
Ibland känns det faktiskt som om kärnfamiljen är den sista högborgerliga bastiljonen för vissa. Den är liksom helig. Typ: kom inte och tala om för mig hur jag ska styra min egen familj...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-02-20 08:03:00
|
|
Anna Drangel |
Med det menar jag inte att jag är emot kärlek, äktenskap, barn, familj. Jag tycker bara debatten blir så enformig när man alltid pratar om kärnfamiljens förträfflighet.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-02-20 09:47:00
|
|
Janne B |
Var talar man om kärnfamiljens förträfflighet? Det vore kul att gå dit någon gång och lyssna!
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-02-20 09:53:00
|
|
Janne B |
Jag var i 20 år pappa i en familj som efter en tid bestod av två vuxna och fyra barn.En sjuk flicka dog ifrån oss. Vi hade fyra fosterdöttrar som kom och gick under en tioårsperiod. Säkert tio barn från olika institutioner "semestrade" hos oss.Några fyllisar plocka vi upp från gatan, de fick sova med oss till vi hittat något annat. En homofil hakade på oss under flera år. När han blivit utkastad från någon vän.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-02-20 09:57:00
|
|
Janne B |
Ja denna kärnfamilj klarade av mycket innan den sprack. Jag var förmyndare / Gode man för flera. Övervakade åt Krim. Ja så var jag visst socalarbetare på heltid också. Tänk vad en liten familj klarade av./ Ungarna har blivit rätt lika föräldrarna, något som Sunny känner igen.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-02-20 10:21:00
|
|
Janne B |
54 Anna/ Många utredningar visar att Sverigeär är nästan helt sekulariserat, nästan inget är heligt. Hur kan då familjen anses vara helig? Jag hajar inte // Var finns den "högborgerliga bastiljonen"? Jag ser den inte! Den raserades väl redan på 1970 talet? Kristdemokraterna kämpar väl en del för familjen, men blir väl mest hånade för det!
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-02-20 13:13:00
|
|
CMO |
15/ etc: Vilken fadäs av mig! Här har jag trott att uppgifternas trovärdighet hade att göra med vem som står bakom dem, och vilken metod som använts för att ta fram dem? Vilken duktig idiot jag är! Hade jag haft ett knivskarpt intellekt av samma kaliber som GunnarL hade jag förstås insett att det är mediat som avgör! Något som publicerats på en web-adress går naturligtvis aldrig att lita på.
|
| |