Johanna Sällström - psykiatrins senaste offer

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2007-02-19 22:40:00
CMO
Vad man ska göra åt saken? Inte vet jag. Vill man vara världens modernaste och sekulariserade land får man kanske ta det onda med det goda....
Inlägg #22: Postat: 2007-02-19 22:42:00
Mats TCM
19 Naturligtvis så är det så att ofrivillig ensamhet under lång tid är en mycket stor orsak till självmord. Jag tror dock inte alls det är kärnfamiljen som är framtiden. Den är obsolet. Man kan t.ex mycket väl bo i kollektiv såsom en kvinnlig debattör på Sourze gör och trivas alldeles utmärkt. Hon får själv berätta. Det finns alternativ till den lite mossiga kärnfamiljen. Kärnfamiljen känns så instängt.
Inlägg #23: Postat: 2007-02-19 22:42:00
Sunny
Nej det farligaste stället att befinna sig för fysiskt o lagmässigt underordnade som kvinnnor ,barn o mycket gamla är familjen!
9 av 10 mord är familjerelaterat. Samma sak med barnmisshandel o med sexuella övergrepp!
och en ganska okänd brotslighet som vi talar tyst om i väst: Våldet emot de gamla!
Inlägg #24: Postat: 2007-02-19 22:43:00
Mats TCM
21 Det är inte bristen på Gud i Sverige som gör att människor tar sina liv utan bristen på arbete!
Inlägg #25: Postat: 2007-02-19 22:44:00
Sunny
Ju slutnare familjer ju grövre våld o desto svårare att undkomma.
Vi ska nog vara väldigt glada över att familjen inte längre har oinskränkt makt över sina svagaste medlemmar! Fosterhem är lika illa.
Inlägg #26: Postat: 2007-02-19 22:45:00
GunnarL
17/ Och "fakta" är de artiklar som Du hittar på nätet som helt stöder Dina åsikter! Och "verkligheten" är lika med Dina åsikter? Och de som har avvikande åsikter "pladdrar" eller "orerar". Duktig idiot!
Inlägg #27: Postat: 2007-02-19 22:49:00
CMO
22/Nu pratar jag inte endast om kärnfamiljen utan även om ett större "familjenätverk". I latinska länder kallar man även de man inte är släkt med kusin, moster, farbror etc. Dock tror jag kärnfamiljen passar de flesta bra även om det finns undantag som bekräftar regeln som Sunny t.ex.
Inlägg #28: Postat: 2007-02-19 22:50:00
Sunny
Mats: Inte det heller tror jag utan därför att många har svårt att hitta en mening med livet. I tidigare kulturer rensade det naturliga urvalet bort psykiskt o fysiksk handikappade människor som t ex jag själv så de behövde inte leva o leta efter en orsak till det.
Livet handlade i så många kulturer om bara att få tag i mat för dagen.
På18 00 talet ansågs det nästan som sig bör att gamla o sjuka o gravida ensamma kvinnor tog sina liv.
Den underbara Märta Helena Årtstafru
Inlägg #29: Postat: 2007-02-19 22:53:00
Sunny
noterde krasst ett stort antal lämpliga själmord under sina 40 år som dagboksskribent: bara i o runt Årsta Gård!
Det var inget konstigt alls med det tyckte dåtiden.
Eller att hon fick begrava 7 av sina 8 barn före 5 års ålder o här talar vi om en rik kvinna med mat o medeciner! Den 8:e omkom under mystiska omständigheter som vuxen: självmord är min teori men det kan ju vara bara fylla oxå?
Inlägg #30: Postat: 2007-02-19 22:53:00
CMO
26/ Jag citerade FN organet WHO, det välrenommerade PEW research center samt Syracuse University. Det är inte precis vilka hemsidor som helst. Men du får naturligtvis ta fram bättre och pålitligare fakta så att jag lär mig hur det ligger till och slipper vara en "duktig idiot". Fast något säger mig att du inte antar den utmaningen....
Inlägg #31: Postat: 2007-02-19 22:55:00
Sunny
27 Om kärnfamiljen tycker jag som Strindberg: mannens kungadömme, kvinnans försörjningsinrättning o barnens helevet!
Han slog huvudet på spiken i bland gamla August!
Inlägg #32: Postat: 2007-02-19 22:56:00
Mats TCM
22 Kärnfamiljen börjar ju tack och lov att spela ut sin roll. Om man befinner sig i ekonomiska svårigheter så vänder sig man ju till samhället och inte till familjen. Det är ju sådant vi har våra skatter till. Bättre att vara beroende av staten än av familjen.
Inlägg #33: Postat: 2007-02-19 22:58:00
Sunny
27 De kulturer som toppar det s.k Hedersvåldet inom familjerna har enormt utvidgade familjeband o räknar ofta hela hembyn som familjen. O ofta med all rätt eftersom ingifte är vanligt i storfamilj kulturerna.
Är familjen stor blir trycket på den enskilde större om han /hon vill bryta sig loss.
Inlägg #34: Postat: 2007-02-19 22:59:00
CMO
26/ GunnarL du borde kanske beakta att orsaken till att jag kan visa fakta som stöder mina åsikter beror på att mina åsikter baseras på fakta och inte på önsketänkande om hur verkligheten borde förhålla sig. Det gör mig iofs ovanlig i sällskapet...
Inlägg #35: Postat: 2007-02-19 23:01:00
Sunny
32 ja Mats: det var nog inte så roligt förr för de gamla att sitta på "undantag" hos sina barn!
Eftersom jag själv bor med mina vuxna barn så vet jag att det kan gnissla o tänk att vara beroende..
Men kärleksfull omsorg kan man ge sina gamla ändå.
Inlägg #36: Postat: 2007-02-19 23:03:00
Mats TCM
Jag tror en av orsakerna till kärnfamiljens försvagade ställning idag är den ökade grad av individualisering som skett bland både killar och tjejer. För sisådär 30 år sedan var debutåldern för att föda barn bland kvinnor kanske 20 år idag ligger den väl på 29 år. Jag träffar många tjejer på uni som inte ens vill ha barn. Man prioriterar karriären. Och jag tycker det är ganska sunt. Barn skall inte skaffas av pliktmässiga skäl utan av genuina skäl.
Inlägg #37: Postat: 2007-02-19 23:06:00
Sunny
Min dotter sade i många år att hon inte ville ha barn.
Min plastdotter oxå. De ville leva andra slags liv.
I dag skaffar dottern ändå barn sent i livet men nu är det en väldigt medveten handling.Själv var jag tonårsmamma o det var inte så bra.
Inlägg #38: Postat: 2007-02-19 23:08:00
Sunny
O vi kanske är ovanliga men maken till udda individer får man leta efter...
När många udda människor medvetet bildar en familj blir det en helt annan slags familj än den gängse.En öppen sådan!
Inlägg #39: Postat: 2007-02-19 23:10:00
GunnarL
34/ CMO, "Ovanlig i sällskapet", det stämmer verkligen! Vem utom Du kan skriva nåt så idiotiskt som "orsaken till att jag kan visa fakta som stöder mina åsikter beror på att mina åsikter baseras på fakta"? Som sagt: Duktig idiot!
Inlägg #40: Postat: 2007-02-19 23:11:00
GunnarL
f/ Tack CMO för det skrattet! Det enda problemet blir väl att jag får svårt att somna, men godnatt ändå!
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...