Feministiska citat och aforismer

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-02-19 15:42:00
Unto S
Adam och Lilith skapades samtidigt, som tvillingar, ur jordens stoft. Till en början var allt bra. De hjälptes åt och delade allt lika. Men efter ett tag förändrades Adam, han började kräva att Lilith skulle vara hans tjänare, vara honom underdånig. Hon vägrade eftersom de ju var jämlika, sprungna ur samma jord, och lämnade Adam och Paradiset. Adam vände sig till Skaparen och bönade om hjälp för att få henne tillbaka och Skaparen skickade tre änglar för att tala henne tillrätta.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-19 15:42:00
Unto S
Om hon kom tillbaka skulle allt vara som förut d.v.s. hon skulle foga sig och se på Adam som på sin Herre, men hon skulle inte bli straffad för sin flykt. Om hon inte vände tillbaka skulle hon för evigt bli förvisad och få leva som en demon i öknen och varje dag skulle hundratals av hennes barn dö i barnsäng eller i hunger.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-19 15:44:00
Unto S
Men Lilith vägrade gå tillbaka som slavinna till sin egen tvilling, till den man som var halva hennes jag. Det var då Skaparen gav Adam en ny fru, en kvinna Eva som gärna utplånar sin personlighet för att stå vid Adams sida. Det sägs också att Lilith återvände till Paradiset en gång i ormens gestalt, att hon har levt tillsammans med djävulen, och att hon i folktro är modern till trolska älvor, sjöjungfrur, häxor och andra typer av trollkonor samt nattmaran själv.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-19 15:44:00
Unto S
Stackars Lilith, hon jagas fortfarande av patriarkaliska antifeminister och artikelförfattaren är en av dom. I alla fall de två första stycken som jag orkade läsa gav det intrycket innan jag tröttnade på babblet.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-19 16:27:00
Joakim Steneberg
"Antifeministiska pladder"?
Om du kollar det lilla minsta, så ser du att 2/3 ca består av feministiska citat! Jag har alltså låtit dem själva komma till tals, må vara i ett urval. "Den feministiska mannen", föraktad även av Valerie Solananas, är ett märkligt svenskt fenomen, inte ens i Norge lär de finnas.
Och vad är det för fel att kritisera feminismen, för kvinnors och mäns skull, för en bättre debatt? Skulle feminismen verkligen vara fulländad från början? Och alla män hålla käft?
Inlägg #6: Postat: 2007-02-19 16:28:00
Janne B
Ja unto. detta är nog det enda man kan hitta om damen i fråga. Jes 34:14
P N
Det blir ett tillhåll för ökendjur och hyenor,
en plats där gastar möts.
Där håller också Lilit till
och finner en plats att vila.
//
Inlägg #7: Postat: 2007-02-19 16:30:00
Joakim Steneberg
Eller är det som i Sovjet? "Han sa njet, en antikommunist, skjut honom!"
Så du håller med allt som feminister säger, även när de är helt oense?
Det är obegripligt vart du vill komma, inte är det till en debatt vad jag kan se.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-19 16:33:00
Joakim Steneberg
Hellre kallas för "antifeminist" än att klart framstå som antidemokrat och ickedebattör! Sorgligt! Var det inte i en 8-rummare i Höllviken du bodde föresten?
Inlägg #9: Postat: 2007-02-19 18:19:00
Unto S
>7-8. Ett lågvattenmärke, Steneberg! Du menar att jag är ”antidemokrat och ickedebattör” bara för att jag bor ”i en 8-rummare i Höllviken”. Och så antyder du att jag skulle befalla "en antikommunist, skjut honom!" Utmärkt Steneberg, det kallar jag seriös debatt … från en antifeminist!
Inlägg #10: Postat: 2007-02-19 18:21:00
Unto S
>6 Janne B. Ibland måste man vara som en lärare för förstaklassare som i fallet med Steneberg, han fattar ingenting. Vad jag vill komma med berättelsen om Lilith är att Lilith inte är den kvinnan som patriarkatet har velat ha genom årtusenden. Lilith var en rebell och idag skulle man kalla henne feminist. Lilith feministerna skickas av antifeminister till platser där ”ökendjur och hyenor” bor. Eva däremot är en kvinna som särar sina ben och släpper in mannen, en riktig livmodersfeminist.
Inlägg #11: Postat: 2007-02-19 18:37:00
Joakim Steneberg
Jag har f.n inte tid med dina förenklingar. Du måste lära dig skilja på saker och ting i en diskussion. Orsak och verkan. När det gäller kunskap så är en prioritering nödvändig, även efter ens egna värderingar. Dock:
"Kunskap är en spade att gräva med, inte en krona att pråla med."
Inlägg #12: Postat: 2007-02-19 18:48:00
Janne B
Unto/ Sunny har ju skrivit om flera bibliska kvinnor. Bland annat om Lilith om jag inte minns fel. Kanske Sunny kommer inhoppandes här nu.
Inlägg #13: Postat: 2007-02-19 18:49:00
Janne B
Jag tar inte ställning till någon tolkning av henne, för hon nämns allt för kortfattat.
Inlägg #14: Postat: 2007-02-19 19:02:00
Unto S
>12 Janne B. Jo då, Sunny har skrivit ”Bibelns starka kvinnor”, ingressen lyder: ”Hur kommer det sig att kristendomen i nära 2000 år hyllat ett förkrymt kvinnoideal?” I texten står bl.a. ”När Adam blev missnöjd med sin första hustru Lilith och bad Gud om en ny blev hon den första förskjutna kvinnan i bibeln.” Hela artikeln går att läsa på Länk: sourze.se , Sunny borde publicera den en gång till …
Inlägg #15: Postat: 2007-02-19 22:27:00
Rogntudju
Personligen tror jag att Lilith är min morsa i ett tidigare liv. :-
Inlägg #16: Postat: 2007-02-19 22:36:00
Sunny
Lilith förekommer i en del gamla skrifter o är den ursprungliga hustrun till Adam.
Tidigt i kristendommen rensade gubbarna ut henne: Troligen helt under kyrkomötet på 300 talet där de tvistde om huruvida kvinnor hade en själ eller inte.
Lilith var den självständiga o olydiga. Adam bad Gud om en fogligare kvinna varpå Gud skapade Eva av hans revben.Därför har enligt tidiga kristna skrifter Mannen ett revben mindre än kvinnan!
Lilith födde endast döttrar.
Av olydnad. Eva födde
Inlägg #17: Postat: 2007-02-19 22:39:00
Sunny
på Adams O Guds uppmaningar lydigt söner först!
Hon förblev underdådigt lydig tills hon mötte ormen!
Kyrkofäderna var väldigt anti kvinnliga läs en så sen som Thomas av Aquinoså til o med Evas uppror blev ett hot emot gubbarna!
Inlägg #18: Postat: 2007-02-20 07:07:00
Joakim Steneberg
Om det är som du säger, Sunny, så kan man ju undra varför? Men nu handlar det inte om gårdagens religion, utan om dagens politik.
Varför en fanatisk stadsunderstödd mobb tillåts ljuga och smutskasta män, och alltmer skämma ut sitt eget kön!
"Who stole feminism", Hoff Summers
Inlägg #19: Postat: 2007-02-20 12:40:00
Joakim Steneberg
Sen kan jag tala om för dig att en sketen 8-rumsvilla är inget man försöker skryta med i min verklighet! Men det intressanta är ju att en som kallar sig för "kommunist" går ut med detta på internet. Samtidigt som han serverar sina vidriga moralkakor över folk som är här för att debattera! Med vilken rätt?
Inlägg #20: Postat: 2007-02-20 12:45:00
Joakim Steneberg
Forts 9/10 Vet du inte vad som händer när revolutionen kommer? Jo offentliga skrymtare i badorternas 8-rumsvillor åker ut, fortare än kvickt, så gick det förra gången! Och har de då mage att kall sig för kommunister, då blir de förrädare som serveras som kanonmat vid första tillfälle!
Pikkusielu!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...