Det är synd om människorna

Inlägg #1: Postat: 2007-02-19 11:46:00
Janne B
Jag har flera ggr intervjuat kioskfolket. De bekräftar att det är så här. Så många köpare dröjer sig kvar, dröjer sig kvar och försöker hålla igång ett samtal med expediten. Mellan dennas övriga kunder. I Umeå fanns en man som kunde köpa ett frimärke 3-4 ggr per dag, för han stod inte ut med ensamheten. Bibliotekens läsesalar borde göras om till stora Snackklubbar...
Inlägg #2: Postat: 2007-02-19 11:51:00
Janne B
Våra pensionärsföreningar samlar mycket ensamfolk 2 ggr i månaden.
Kyrkorna har träffar för "daglediga" etc. ofta på torsdagar. För att häva ensamheten för de människor som det är så synd om. Ensamhet driver fram konstiga självbilder och ibland destruktivitet. Utom när ensamheten är helt självvald.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-20 22:40:00
Karin Holmberg
Jo, fast det jag tänker på, är väl inte riktigt den där uppenbara ensamheten bara, utan mer den där extensiella ångesten vi alla/eller iallafall många, har benägenheten att bli sköra inför.
Och jag tror att samhället idag är rätt dåligt på "att fånga upp" dessa typer av känslor hos folk.
Vi lever i en ensam tid...
Inlägg #4: Postat: 2007-02-20 22:43:00
Karin Holmberg
Vi är dåliga på att hantera vårat egna komplexa känsloliv, kombinerat med det intensiva samhället.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-20 23:21:00
Karin Holmberg
Johanna känns som en sensor på, hur vi har det i samhället idag!
Inlägg #6: Postat: 2007-02-22 09:14:00
Janne B
Karin/ Jag förstår nog. det är bara så mycket lättare att kommentera den uppenbara ensamheten än den existensiella ångesten. I media för någon dag sedan så stod det att en meteorit är på väg hitåt stor nog att tolalt utplåna en storstad, samt skapa obalans över hela klotet. Tala om ångest.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-22 09:17:00
Janne B
Jag träffar nu folk som säger att de inte orkar med klimatrapporterna. "Vi som är över 70 år behöver inte läsa dem" sa en gentleman på VC. Men hur mår barn o tonårsfamiljerna av att varje kväll i SVT få sin framtid ifrågasatt.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-22 09:25:00
Janne B
Jag vet inte om Johanna är en bra sensor på tillståndet i samhället eller hos genomsnittssvensken! Hon var en mycket ovanlig människa med ett mycket ovanligt liv. Hon var stjärna tre timmar varje kväll?? och sedan 21 ensamma timmar ofta i en främmande stad. En oerhört konstlad tillvaro./ Men kanske det sitter 10 personer runt omkring mig i hyreslängan med ännu konstigare liv
Inlägg #9: Postat: 2007-02-22 09:25:00
Janne B
f. .De har varit producerande i ordets alla bemärkelser. Nu är de inne på landningsvarvet och upplever sig mest som konsumerande med hjälp av pensionen. / Jag vägrar gå in i den rollen.
Inlägg #10: Postat: 2007-02-22 17:21:00
Karin Holmberg
Johannas liv verkar ju verkligen inte varit glamouröst. Så det var Inte det jag menade då jag pratade om "framgångrik-het" i Johannas fall.
Men var och en har ju sin egen framgång...
Inlägg #11: Postat: 2007-02-22 17:23:00
Karin Holmberg
...och att förverkliga sina skådespelardrömmar kan ju iallafall av vissa te sig som framgångsrikt.
Sen har väl även Johanna "till synes" sett harmonisk och "lyckad" ut, inför mångas ögon.
Inlägg #12: Postat: 2007-02-22 17:28:00
Karin Holmberg
Men till syvene och sist handlar det ju om att kunna överleva på sin inkomst.
Och "den tillvaron" kan ju vara haltande för många idag.
Inlägg #13: Postat: 2007-02-22 17:42:00
Karin Holmberg
Annelie Jordahl i "På stan" idag Länk: dn.se
Pratar om Johan Klings film "Darling"...
"En otäckt bra film om fallandeångest"...
Inlägg #14: Postat: 2007-02-22 17:44:00
Karin Holmberg
..."I bland händer det att någon lyckas trampa rakt på tidsandans ömma lilltå. Johan Kling gör det i sin debutfilm "Darling". En otäckt bra film om fallandeångest. Närmast en rysare om vad många är livrädda för just nu. Rädslan att rasa ner på den sociala skalan. Konkurs, krasch, bankrutt."
Inlägg #15: Postat: 2007-02-22 17:45:00
Karin Holmberg
..."Ner i stekoset, låglönemörkret, värk i rygg och knän. Komma hem från jobbet smutsig. Skräcken för långtidssjukskrivning. Funktionshindrade som öppnar kuvertet för månadens utbetalning och gråter förtvivlat."...
Inlägg #16: Postat: 2007-02-22 17:47:00
Karin Holmberg
..."Överflödiga människor bönar och ber om nåd. De finns snart överallt, de har förlorat jobbet på AstraZeneca. De har kickats från radio och tv. Inom några år känner du igen programledaren från tv på McDonalds"...
Laddar...