|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-17 14:23:00
|
|
Lars Nilsson |
f/ Intressant är också LO.s inställning till ackordslöner. Den officiella inställning är att det är en kapitalistisk utsugningsmodell av värsta sorten. Utslitna människor, arbetsskador mm. Märkligt nog gäller det inte Byggnads. Där försvars den helhjärtat. Snacka om dubbelmoral!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-17 17:09:00
|
|
Ramona Fransson |
Hej Lars, ja det är just de här "små" problem som facket inte vill höra talas om. De större problemen har facket för länge sedan begravt, längst ner i sina pappershögar, tillsammans med alla små människors rop på hjälp!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-17 17:33:00
|
|
GunnarL |
1/ Lars Nilsson, Precis som Du tycker jag att dubbelmoral är upprörande! Jag bekymrar mig t.ex. mycket över den dubbelmoral som uppvisas av USA:s djupt religiöse president som skickar ut unga grabbar för att dräpa sina medmänniskor! Det är naturligtvis inte i klass med byggfackets dubbelmoral men upprör mig ändå.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-17 19:04:00
|
|
Lars Nilsson |
3/ Tyvärr börjar Du i likhet med Unto och andra på Sourze att åkalla förbannelser över Bush och USA i alla kommentarer och i alla ämnen. Det är ett av skälen till att jag slutat skriva. Sannolikt kommer jag sluta kommentera också. Alltid glädjer jag väl med det någon övervintrande diktaturkramare och demokratifiende.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-17 19:44:00
|
|
GunnarL |
4/ Jamen, snälla Lars Nilsson. Jag förstår inte vad Du talar om nu! Jag instämmer ju bara i Ditt förkastande av dubbelmoral. Du tog ett exempel - jag ett annat. Ditt var naturligtvis grövre, man jag tyckte att även mitt förtjänade att nämnas.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-17 20:02:00
|
|
CMO |
5/GunnarL det är ju ganska genomskinligt att du gör en klassisk "Unto". Sedan är ju din premiss felaktig eftersom det du nämner inte är något exempel på dubbelmoral från Bush sida. Han bryter inte mot sin egen moral genom att leda sitt land krig mot diktatur och terrorism utan bara mot vad du anser att en "djupt religiös" person bör göra. Det kanske du själv insåg, även om du inte direkt är den skarpaste kniven i lådan...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-17 21:07:00
|
|
Lars Nilsson |
För övrigt är det typiskt att Byggfacket nu gnäller över att Arbetsmiljöverket drar ned på inspektionerna. Att olyckor på byggarbetsplatser skulle ha något som helst samband med ackordslöner är en helt främmande tanke för såväl Byggfacket som Arbetsmiljöverket.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-17 21:16:00
|
|
GunnarL |
6/ Den slöaste saxen i kökslådan är så slö att den inte ens kan det bud som säger att "Du skall icke dräpa"! Och så vitt den här kniven vet - en slö kniv det må så vara - så finns det inget utrymme för kompromisser i det fallet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-17 21:16:00
|
|
Lars Nilsson |
Sökte för ett tag sedan en hantverkare. Kan meddela Byggfackets ordförande att det inte fanns någon brist på Byggfackets medlemmar som jobbar svart. Är det därför som facket är så rädd för utländsk konkurrens? När gjorde Byggnads för övrigt en utredning om medlemmarnas svarta löner?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-17 21:17:00
|
|
GunnarL |
7/ Byggfacket vet inget om byggen och Arbetsmiljöverket vet inget om arbetsmiljöfrågor! Det är tur att vi har Lars Nilsson!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-17 22:08:00
|
|
steno |
Om man nu ska diskutera byggnads kan man få insiktsfulla kommentarer på fria ord på "Byggnadsarbetarens hemsida. Ramona skriker alltid om "fack oavsett om det är ett av de hundratals olika fackförbund som agerar, de flesta mycker seriöst på arbetsmarknade
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-17 22:12:00
|
|
CMO |
8/ Jaha dagis-teologen är i farten igen. Inte den skarpaste kniven som sagt.... Din tolkning av femte budet är naiv, simplistisk, ohistorisk och tveklöst felaktig. Dessutom tror du knappast själv på den, eller tror du inte att självförsvar är undantaget t.ex.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-17 22:23:00
|
|
GunnarL |
12/ Det står "Du skall icke dräpa" punkt slut! Endast fundamentalistiska högerkristna amerikaner kan tumma på den regeln med hänvisning till "terrorism", "diktaturer" o annat blahablaha, som man uppfinner efter eget gottfinnande. Skärp till Dig lite nu!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-17 22:27:00
|
|
Sunny |
Gunnar: orden är glasklara!
Det finns inga undantag i budordet! Sedan har människorna stuvar till det lite så att det passar bättre. Läs gärna boken" Du ska under stundom dräpa "av Torbjörn Tännsjö. Den tar upp intessanta frågeställningar.
Vi ateister får förstås tänka efter själva hur vi vill tolka livets lag.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-17 22:29:00
|
|
Sunny |
CMO: MIn radikalpacifistiske Käre sade så här ung om detta: -De kan döda mig men inte göra mig till en dråpare.
Då var jag själv absolut radikalpacifist.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-17 23:00:00
|
|
Janne B |
12 CMO/ Simplistisk lär betyda enkel men man ju krångla till det så här också// Att något är simplistisk betyder vidare ofta att det är reproducerbart, ergo god vetenskap. Inga stora språng med andra ord, det gäller ju att skynda
långsamt...// Tja
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-17 23:12:00
|
|
GunnarL |
11/ Det Ramona inte vet om svensk arbetsmarknad är mycket!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-17 23:15:00
|
|
GunnarL |
16/ "Simplistisk" är ett typiskt CMO-uttryck! Han menar ENKEL men har en tendens att försöka krångla till sitt budskap med svåra ord - speciellt när han vet att han resonerar från felaktiga utgångspunker. Stackars liten!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-17 23:15:00
|
|
CMO |
Femte budet i rätt kontext är ett förbud för mord och inget annat. Dvs ett förbud för privatpersoner att med "ont uppsåt" ta livet av andra personer. Det är inget förbud att döda i självförsvar, i krig, i utmätande av dödstraff. Eller förbud att döda kor, kycklingar eller mygg för den delen även om dessa "undantag" inte nämns explicit.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-17 23:16:00
|
|
CMO |
Sluta med era tramserier ni gör er bara till åtlöje. Visst kan man vara pacifist eller radikalpacifist men det finner man inte stöd för i traditionell kristendom.
|
| |