|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-15 22:19:00
|
|
Michael Lundahl |
Sant att jag gör det... mend et betyder inte för den sakens skull att vi slutar spärra in tjuvar i fängelse för det. Det betyder inte att tjuven har rätt att göra det. Det betyder inte att jag gör fel medan tjuven går fri från ansvar. Stöld är olagligt. Alltså är det *tjuven* som gör fel och är den som skall tillrättavisas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-15 22:33:00
|
|
Thomas D |
Självklart. Men vad jag menar är givetvis att du liksom alla andra beter och bör bete sig med ett stort mått av riskantagande i tankarna. Utsätter man sig mer eller mindre medvetet konsekvent för stora risker kommer man förr eller senare att bli ett offer. Det är inte ens eget fel men man blir offret.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-16 11:40:00
|
|
Michael Lundahl |
Men då så... då är det hela klart: vi tillrättavisart de som trakasserar hellre än de som blir trakasserade. Vi ställer oss på tjejernas sida och stöder dem när de vill klä sig på det ätt de vill hellre än att stå där med pekpinne och säga "Du klär dig för utmanade och tar risker."
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-16 16:28:00
|
|
Thomas D |
Det som skiljer oss åt är att du när en rosaskimrande dröm om att alla går att tillrättavisa till bättring. Och dessutom vill du tydligen att unga tjejer skall ta stora risker för en vacker och naiv princip. Jag gissar att du även skulle skicka ut en halt gasellunge på savannen bland hyenor och önska den lycka till för dom har sin fulla rätta att gå där ofredade.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-16 16:30:00
|
|
Thomas D |
Jag menade så klart "ifred" inte "ofredade". Sorry.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-17 21:35:00
|
|
Michael Lundahl |
Thomas: Återigen... analogin är helt fel. Det är inga *djur* som går i skolan utan *människor*. Tycker du att det är ok att människor beter sig som djur utan minsta hänsyn till båda lagar eller det som är socialt acceptabelt?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-17 23:48:00
|
|
Thomas D |
Vad jag försöker få dig att inse är att du som far verkligen inte är något föredöme om du är beredd att offra dina döttrar för en av dig upplevd fin princip. Jag hoppas att du åtminstone informerar dom om riskerna och att dom därmed förhoppningsvis tar vara på sig bättre än vad du önskar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-18 00:08:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag hänger på här. Det var ju sånt liv om H&M:s julaffisher. Förre jämst.min. Jens Orback ville helst förbjuda lättklädd reklam, "sexualiseringen av rummet" tror jag han kallade det för. "Kvinnor var sexobjekt",
"manssamhället fel" förstås, osv.
Om det är så hemskt med affischer, om än lite mer naket, och i så fall av vilken anledning? Var tar då anledningen vägen när det gäller levande tjejer, om än något mer påklädda, men med i stort sett samma syfte. Att väcka erotisk uppmärksamhet?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-18 00:35:00
|
|
Michael Lundahl |
Thomas: Skitsnack Tomas, rent skitsnack. Medan du accepterar övergrepp och förtryck mot tjejer så jobbar jag för att de skall slippa det helt. Du accepterar och legitimerar sexuella trakasserier och säge ratt om det händer då klädde tjejen sig för lätt. Vem offrar sina döttrar egentligen?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-18 10:34:00
|
|
Thomas D |
Jag accepterar eller legitimerar inte på något vis trakasserier eller andra lagöverträdelser. Men jag inser att dom finns och beter mig därefter. På vilket sätt jobbar du? Jag förstår att du ser samtal, tillrättavisningar och den djupaste samförstånd som den rätta vägen. När det nu bara möts med ett föraktfullt muhammedanskt hånflin vad vill du då göra?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-18 10:55:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det är hur som helst så att viss klädsel, som t.ex. korta kjolar som visar mycket hud i viss miljö väcker unga killars, och mäns OMEDELBARA lustar. INGEN kan förändra detta fenomen!
Vill man att ens dotter skall bidraga till det? OSV?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-18 12:04:00
|
|
Uno Hansson |
10/ Tomas om alla skulle bete sig som du så skulle bara gränserna flyttas mer och mer. Tjejerna skulle med tiden bara tvingas skyla sin mer och mer för att slippa idioternas hånflin.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-18 13:30:00
|
|
Thomas D |
12/ Uno, om alla skulle bete sig som mig hade vi inte haft några problem och inga gränser skulle behöva flyttas. Jag är gammal nog att minnas det svenska samhälle där den typ av svineri vi diskuterar så gott som inte existerade. Ingen blev imponerade av ett svin som skrek hora och förgrep sig på tjejer och unga kvinnor. Men det är tyvärr andra tider nu i det normlösa multikultihelvete som skapats.
|
| |