Social inkompetens

Den här tråden diskuterar artikeln Social inkompetens.
Inlägg #1: Postat: 2001-09-04 09:51:00
peter horal
bra och sant skrivet. Men det är också en skön o ibland underskattad konst att vara social tönt.
mvh
Inlägg #2: Postat: 2001-09-04 12:19:00
Jacob
Haha! Ja tyvärr känner man ju igen sig i vissa lägen. ;- Är det inte så att de värsta "Ångestflasharna" man får dagen efter oftast är relaterade till att man inser att man gjort en social blunder? Fortsatt prata fast ingen bryr sig men just då var man för full för att fatta det etcetera.
Inlägg #3: Postat: 2001-09-04 13:44:00
Joakim
Du glömde bort att nämna alla dessa "nördar" av olika slag som helt plötsligt blir ohejdbara om någon av ren vänlighet ställer dem en fråga. Och med nördar menar jag personer som odlar ett enormt intresse för något dina musikintresserade typer skulle hamna i detta fack som dom sedan helt går upp i. Vanligast är väl datanörden som får en enkel fråga och sedan förintar sin omgivning med datasnack i timmar. Tala om social inkompetens och att inte förstå när man ska lägga ner!
Inlägg #4: Postat: 2001-09-04 13:44:00
Joakim
Du glömde bort att nämna alla dessa "nördar" av olika slag som helt plötsligt blir ohejdbara om någon av ren vänlighet ställer dem en fråga. Och med nördar menar jag personer som odlar ett enormt intresse för något dina musikintresserade typer skulle hamna i detta fack som dom sedan helt går upp i. Vanligast är väl datanörden som får en enkel fråga och sedan förintar sin omgivning med datasnack i timmar. Tala om social inkompetens och att inte förstå när man ska lägga ner!
Inlägg #5: Postat: 2001-09-04 15:11:00
martyn
tänk då att vara 16 år.
"såg du simpsons igår??" "såg du hipp hipp??" det kvittar hur många gånger man lugnt & sakligt svarar "ja det gjorde jag & jag kommer ihåg varje detalj från programmet", dessa stackars människor imploderar nästan över spänningen att trots det få återge varje dum sak homer sa, med den lilla detalj att själva poängen faller bort, alternativt så är det helt inget kul för att återberättandet är så dåligt.
Inlägg #6: Postat: 2001-09-04 16:27:00
sus
Men social kompetens är att inte dra sig undan den pianospelande individen eller evighetsprataren, utan istället se människan och lotsa honom in i gemenskapen istället. Och det är svårare än att göra sig lustig över honom!
Inlägg #7: Postat: 2001-09-04 16:59:00
elisabeth
Den pianospelande killen kanske faktiskt gjorde det hela med flit, för att retas lite. Han kanske gjorde det som en stor ironisk ploj över sig själv. Då är det ju rätt kul.
Inlägg #8: Postat: 2001-09-07 08:14:00
Wushu
För oss som är av utländsk härkomst eller för de som har dragit upp bopålarna från Sverige så är det välkänt att det finns mycket social inkompetens i Sverige, ni kan ju inte ens prata utan att supa först.
Inlägg #9: Postat: 2001-09-13 14:51:00
LvB, socialt inkontinent
Håller i princip med om det mesta. I mitt fall är det dock lite annorlunda - det var jag som skrev "Fur Elise"...
Laddar...