|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-14 20:48:00
|
|
Billy Butt |
PR tränaren Paul Ronge hade kunnat exemplevis tala om för Sofia att medierna skulle ge f-n i henne efter att hon säljer rörelsen till er. Det värsta är att två eller tre artiklar skrämmer skiten ur vanligt folk medan du och jag har tillräckligt med skinn på våra näsor för att utstå flera löpsedlar. Tösen är skraj helt enkelt, men hon fattar inte hur det är. Synd för er. Ni hade nog fått igång det där stället tror jag.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-14 22:35:00
|
|
Nicki |
Ägarinnan till salladsbaren var väl varken en bonde eller en tös, utan en vuxen kvinna med eget företag? Eller har jag missat något?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-15 00:15:00
|
|
Billy Butt |
Vad jag menade var att hon var okunnig i media. Det var kanske att ta i lite att kalla henne för bonde, men jag är säker på att Domenika förstår precis vad jag menar. Om Sofia hade varit smart hade hon kunnat utnyttja medierna för att fyrdubbla sin dags kassa. Domenika vet precis vad jag menar - du kanske fattar också, men i fall du inte gör det så orkar jag inte förklara vidare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-15 09:14:00
|
|
Leif-Arne |
3 Du som är en sådan hejare på kommunikation Billy, hur genomtänkt är det att använda sig av begreppet bonde på det nedsättande sätt som du gör? Min farfar var bonde, han bröt ny mark och blev för detta tilldelad guldmedalj av kungen. Han började sin bana som 12 åring utfattig, därför att hans far söp bort gård och grund, arbetade ihop tillräckligt för att köpa ett hemman som han sedan utvidgade. De du BB, den farfadern är jag rackarns stolt över.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-15 09:35:00
|
|
Leif-Arne |
För att riktigt hylla gamla bondevärderingar så kommer här några stofer på klingande jamska som hyllar bonden:-"N riktun bonn kröök aller rygg
för herrom. Va de likt!
Om hælgdagsklädd hell vårdagsstygg,
blant folk hæn går så lugn å trygg.
Å språke hæns e stutt mæn kvikkt
å hjærte værmt å rikt." ..."N riktun bonn skjööt sjælv si jorl,
hæn skjöt om ku å häst.
Å fälhta hæns i regn å sol
står som de finest bröllopsborl.
Vår Herre då håll såmårfest,
å bonn e hedersgäst"
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-15 09:36:00
|
|
Billy Butt |
Jag har ingenting emot bönder! Är
själv uppväxt på bondgård på Irland under mina skolsemestrar. Men i Sverige använder man begreppet "bonde" i andrea sammanhang - det är bara att många är rädda att erkänna det. Mitt inslag är definitivt inte menad som en förolämpning mot bönder, snarare brukar jag ordet i synonymt form - alla fattar ju vad jag menar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-15 09:38:00
|
|
Leif-Arne |
Glömde ange källan: Äcke.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-15 09:41:00
|
|
Leif-Arne |
6 Är du säker på detta, det kan ju även tolkas som att du intar en von oben attityd mot alla som inte är så vackra, framgångsrika och kosmopolitiska som dig. Du vet ansvaret för att ett budskap tolkas rätt, ligger hos avsändaren.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-15 09:43:00
|
|
Leif-Arne |
Att begreppet bonde används synonymt med, ignorant obildad tontig etc, vad vet jag är nog mer betecknande för i vilka kretsar du beninner dig och vilka grundläggande värderingar man har. Jag själv känner ingen som använder "bonde" på det sättet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-15 09:52:00
|
|
Joakim Steneberg |
Sartre hade en vision om "den intellektuelle bonden". Vet ej var någonstans. Det är nog något annat än "bonnigt intellekt".
"Att tala med bönder på bönders vis, och med de lärde på latin" är en annan känd sentens.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-15 09:53:00
|
|
Ramona Fransson |
Bönder har sunt förnuft! Ett gammalt uttryck. Förresten, vem vet, Sofia, kanske inte alls är oerfaren eller naiv. Hon kanske vet exakt hur en slipsten ska dras. Salladsbaren är eftertraktad och hon kanske bara vill ha en gnutta mer ur svampen. Men som sagt jag hade gärna sett Domenika, köpa den!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-15 09:56:00
|
|
Janne B |
Bonde betyder för mig mångsidig, mångkunnig, uthållig, naturvårdare, överlevnadsexpert mm
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-15 09:56:00
|
|
Joakim Steneberg |
"Bondförnuft" heter det väl ja.
Men tänk att dom måste söka fru genom TV!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-15 10:00:00
|
|
Leif-Arne |
13 En tes som varje bonde känner till är att man kan inte ta av kaptalet utan endast räntan. Dvs man kan bara bruka jorden, inte förbruka den. Synd att den visdommen kommit lite i glömska.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-15 10:02:00
|
|
Leif-Arne |
13 Nu följer jag inga såpor direkt, men vad jag förstår så hade just denna såpa rätt sympatiska drag jämfört andra.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-15 10:07:00
|
|
Leif-Arne |
10 Voltaire hamnade ju till slut i Candide i slutsatsen att "man skulle odla sin trädgård" Henry David Thoreau förfäktade väl liknande idéer i Skogsliv vid Walden.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-15 10:14:00
|
|
Billy Butt |
SVAR 11: Du har nog lite fel där Ramona. Salladsbaren VAR eftertraktad... ju mera tid som går desto mera försvinner nyhetsvärdet. Hon borde ha slagit till när saken var het. Hon är ingen bra affärskvinnan - sorry. Men du har rätt om att bönder har sunt förnuft, men det funkar inte alltid när det gäller medierna!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-15 10:29:00
|
|
myrboa |
Bonde En Människa,man eller kvinna.Vars arbete består i att bruka skogen,bruka jorden och om djur finns,sköta dessa.Ombersörja reparationer av maskiner osv.Vilken personlighet den man eller kvinna har som arbetar som bonde förtäljer inte ordet "Bonde" Tror inte att särskilt många skulle klara av att arbeta som Bonde.För till det krävs mångsidighet,klokskap,intelligens,kunnighet innom många olika områden,egenansvar och absolut egen initiativförmåga.A-L
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-15 10:33:00
|
|
Inger-Sofia |
Bondetiketten,som klistrats på,med texten okunnig,dum,sävlig..luktar osv..är den okunniges skrivna text.
En bonde är en egenföretagare,som behöver mångsidiga kunskaper, ett flexibelt ,självständigt tänkande,mod,Som ofta ställs inför nya utmaningar,är lite av en tusenkostnär, Bra kondition.En öppenhet,att se
möjligheterna..: lukta sig till dom...Som get/fårfarmare under några år fick jag uppleva bondens/egenföretagarens liv..jag gillade det,det fanns en viss frihet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-15 10:41:00
|
|
Inger-Sofia |
ja,ja - förstår din andemening billy.läst vad du skrivit.men jag kunde ju inte låta bli..att slänga in några ord, till bondens "lov" sen skulle det oxså stå "frihet i allt slit..för slit var det oxså.men mycke glädje och en del sorg.
|
| |