|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-14 08:42:00
|
|
peter_ |
Joakim, dessvärre är din artikel inte alls långt ifrån verkligheten. Nu har vi en hel kader feminister, genusvetare, politiker, skribenter som är beroende för sin försörjning att de feministiska fördomarna utvecklas vidare.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-14 19:50:00
|
|
Mats TCM |
Fråga till Peter: Har du också den uppfattningen som naturvetare att många naturvetenskapliga kvinnor inte är sådär feministiska som kvinnor inom de humanistiska ämnena? Kan det bero på att kvinnor inom natur inte ständigt tänker i politiska banor så fort dem ser ett problem? Dvs de skulle vara mindre politiserade.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-14 20:00:00
|
|
peter_ |
Ja, det låter troligt. Det är väl en följd av både intresse och innehåll i utbildningen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-14 20:05:00
|
|
Mats TCM |
3 Jag menar så här: att kvinnor inom humaniora helt enkelt är mer intresserade av hur samhällets strukturer är uppbyggda. En självklarhet egentligen. Några av de mest rara, intelligenta och samtidigt de kvinnor som har mest skinn på näsan är ofta naturvetenskapliga tjejer. Dessa tjejer förstår också att fler tjejer måste läsa natur & teknik för att nå jämställdhetsmål. Vad glad jag blir när jag ser unga kvinnor som är intresserade av matematik och slår killarna dessutom!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-14 20:10:00
|
|
Mats TCM |
Vi står inför många tekniska problem som måste lösas. Många kvinnor inom de humanistiska fakulteterna klagar på att alla tekniska lösningar är gjorda för män. Kanske är det så, men ge er in i tekniken själva då. En tjej har samma möjligheter att fylla i en KTH-ansökningsblankett som en kille. In i systemet och förändra det. Tekniken skulle må bra av fler kvinnliga forskare. Min pappa var en framstående forskare i fysik.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-14 20:12:00
|
|
Mats TCM |
Han gjorde allt för att få fler kvinnliga studenter till fysikens värld. Få nappade av de svenska tjejerna, istället var han och hans kolleger tvungna att blicka mot Ryssland och Kina. Där är intresset inom fysik på uppsving bland tjejer.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-14 20:26:00
|
|
Mats TCM |
3 Kan det också bero på att kvinnor som t.ex väljer att bli civ.ing förstår att om man vill förändra samhället till kvinnors fördel och uppnå jämställdhet så kan man inte bara titta på samhällets individer utan även på den tekniska biten i samhället? Dessa kvinnor har alltså ett dubbelt perspektiv till skillnad från de humanistiska tjejerna som bara ser de sociala strukturerna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-14 20:26:00
|
|
peter_ |
4. Det är svårt att säga något generellt tycker jag. Jag har vänner med alla möjliga slags yrken, utbildningar eller brist på utbildningar. Det slår mig hur lika vi är trots det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-14 20:42:00
|
|
Daniel Wijk |
Saken är väl den att det är enklare för tjejjer att sitta och flumma på genusdagis och trolla med ord än att verkligen göra någonting konstruktivt i denna värld. Så får vi alltså fler artiklar liknande denna skrivna av människor som tror att partisankamp och hat förändrar världen till det bättre...
|
| |