Inlägg #1: Postat: 2007-02-13 23:14:00
|
Unto S |
Winston Churchill till Mussolini: “...if I had been an Italian, I am sure I would have been entirely with you from the beginning to the end of your victorious struggle against the bestial appetites and passions of Leninism.”
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-13 23:15:00
|
Unto S |
Winston Churchill: ”Det finns i detta land människor ... som skulle visa en oförställd glädje, om Lenin och detta sällsynt lömska band av judiska anarkister och äventyrare skulle lyckas utan strid eller medtävlande bestiga tsarernas upphöjda tron...” – Du märkte väl ordet ”judiska”. Churchill måste ha varit en riktig judehatare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-13 23:16:00
|
Unto S |
Winston Churchill: ”Denna ohyggliga katastrof har framkallats av ett jämförelsevis litet band yrkesrevolutionärer, till större delen judar, som tagit makten över den olyckliga ryska nationen i all dess svaghet och okunnighet och med grym logik påtvingat den alla dessa kommunistiska doktriner, som vi höra så ogenerat utbasuneras här i landet.” – Du läste rätt: yrkesrevolutionärer, till större delen judar”.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-13 23:17:00
|
Unto S |
Så här säger Friedrich Engels, en av kommunismens grundare: ”Antisemitismen är ett tecken på en efterbliven kultur, på medeltida, undergångsdömda samhällsskikts reaktion mot det moderna samhället.”
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-14 09:58:00
|
Joakim Steneberg |
När det gäller Orwell så inte är det kommunismen som han försvarar i "Djurfarmen", om Stalinismen eller i "1984".
Kan du redovisa källan till Churchillcitaten?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-14 12:13:00
|
Unto S |
Jag tycker att antikommunister och antifeminister kan utbilda sig själva och ta reda på citatens ursprung.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-14 12:16:00
|
Unto S |
”Den polska staten har vägrat den fredliga lösning av våra relationer som jag önskat och har förlitat sig på vapnen. ... För att göra slut på denna dårskap har jag inget annat val än att från och med nu möta våld med våld.” Adolf Hitler, kunde också varit George W Bush när det gäller Irak.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-14 12:19:00
|
Leif-Arne |
7 Eller Stalin mot Finland.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-14 12:21:00
|
Leif-Arne |
Vad gäller antisemitism i 30talets Europa så finns där väl exempel från nästan vart land, inte minst Sverige.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-14 12:26:00
|
Janne B |
Jag tror att de som var unga på 1930 talet hade väldigt svårt med att hålla i sär sympatier för tyskland/ tyska folket och nazi-sympatier. Tyska var språk nr två på Läroverken. Tyskland var vårt främsta turistmål. Tyskarna turistade hos oss, den medelklass som fanns då.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-14 12:29:00
|
peter_ |
Tysklands inflytande började väl redan på Hansatiden. Alla sjöfartsstäder hade väl en betydande tysk befolkning under lång tid och Tyskland och tyskar hade väl med rätta ett gott renommé ända tills nazisterna förstörde det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-14 12:38:00
|
Leif-Arne |
Jag merar att antisemitismen inte föds med nassarna, även om det var de som drev vansinnet bortom allt förnuft och anständighet. Skillnaden idag vad gäller nazism var ändå att Tysklad tvingades till en sorts katharis, medan andra länder som haft starka strömmningar av antisemitism, t.ex. Polen, Österike, Sovjet, aldrig behövt göra upp med detta mörka förflutna.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-14 13:03:00
|
peter_ |
12. Så är det. Judarna blev väl en lämplig syndabock för nassarna. Det är tyvärr en alltför gångbar metod att skaffa sig anhängare genom att utse en syndabock. Inget förenar som en gemensam fiende. Syndabockarna kan ges skulden till det mesta. När man dessutom kan få folk att känna att deras egna tillkortakommanden är en följd av syndabocken så har man fått upp ett farligt momentum.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-14 13:28:00
|
Unto S |
Och som sagt, Churchill skyllde på judarna att Ryssland blev kommunistiskt: ”Denna ohyggliga katastrof har framkallats av … till större delen judar”.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-14 13:38:00
|
Leif-Arne |
14 Men en avgörande skillnad var att Churchill kunde röstas bort, sedan han gjort det han var bra på.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-14 15:06:00
|
Joakim Steneberg |
Hörrnu Unto! Det här till god ton att ange någon källan, särskilt till sådana här uppseendevbäckande, och intressanta citat.
Sedan vad vet du om "antifeminist" och "antikommunist", och vad har det med saken att göra?
Du har alltså ingen källa till citaten? Det var vad saken gällde, inget annat! Fram med källan bara!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-15 09:01:00
|
Leif-Arne |
16 Utan att vara tvärsäker på att jag minns rätt så har jag för mig att jag någonstans läst om C.s förhållande till Musse. Det Unto skriver om honom kan mycket väl vara riktigt.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-15 09:28:00
|
Joakim Steneberg |
Visst, det jag var ute var främst en källa till de andra Churchillcitaten. En någorlunda korrekt redovisning och dito bemötande från denna "ödlehorisont".
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-15 10:27:00
|
Janne B |
Det var nog få människor som inte någon gång på 1930-talet sa goda ord om Hitler och Musse.Ja vi hade "arbetareförfattare" som berömde Stalin för hans insatser. / oftast nog detta enstaka uttalanden...som är läytta för oss att kritisera nu. / I vår tid så har både Leijonborg och Göran Persson berömt Kina eller hur? /Var vi inte rätt många som hade stora förhoppningar på Putin??
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-15 10:59:00
|
Joakim Steneberg |
Jo, politisk antändighet och dito sanning är nog en fäskvara med kort "bäst före datum". Som i dessa fall aldrig sätts på varan.
Men presenterar man t.ex. Churchillcitat av den här halten, så tycker jag man bör komma med källa. Annars kan man ju påstå vad som helst om folk, särkskilt om de med i huvudsak gott renomé!
Churchill hade väl en del konstiga sidor också.
|
|