Marie Lindberg - därför är hon så bra

Inlägg #1: Postat: 2007-02-12 14:54:00
Unto S
Nu menar jag inte att Billys ”förpackning” är en kopia av Nana Mouskouri, nej absolut inte. Marie Lindberg har något eget, särskilt eget, som gör henne unik. – Jag tror att den europeiska publiken har fått nog av monstren och av dansgrupper bakom en ”snygg” halvnaken tjej eller kille, dansgrupper som alla dansar likadant. Jag tror på Lindberg och hon kan tacka Nana Mouskouri, i alla fall lite, när hon kronas som bäst i Europa. Ps. till Janne B, Nana Mouskouri är två år äldre än du.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-12 14:55:00
Unto S
En av Nana Mouskouris stora skivsuccé är ”Weisse Rosen aus Athen" 1962. Den sjunger hon fortfarande och ofta i europeiska radio och TV-sändningar.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-12 15:02:00
Unto S
För att slippa eftersnacket så är Nana Mouskouris riktiga förnamn Joanna.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-12 15:08:00
Janne B
Men visst finns det en Nina M också? / Jo tack Unto, hon gladde mig redan 1968 om jag nu inte dabbar mig helt. Nog kom hon hit till Sverige och sjöng några ggr?
Inlägg #5: Postat: 2007-02-12 15:24:00
Billy Butt
Men Nan Mouskouri fick egentligen endast en stor världshit, nämligen "Only Love" temas ur Teve serien Mistrals Dotter" och hon var en rutinerad sångerska. Marie är en naturlig talang som lyckas även om hon råker sjunga lite falsk ibland. De är kanske lika till utseende, men inte på något annat sätt.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-12 15:26:00
Billy Butt
För er som är intresserad kan jag berättas att mannen bakom Nana Mouskouris stora hit ONLY LOVE på 80 talet var den engelska producenten Freddy Cannon - ja Ni 40 talister minns honom som sångaren Freddie Cannon som hade den stora hitten "Way down yonder in new Orleans" på tidigt sextio talet.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-12 16:24:00
Unto S
Nana Mouskouri heter Joanna och Marie Lindbergs första förnamn är Johanna. Även där finns likheter. – Det finns liksom två ”världar” i populärmusiken, den kontinentaleuropeiska och den anglosaxiska egentligen finns det flera. Sverige tillhör numera den anglosaxiska med engelska som huvudspråk. Nana Mouskouri hade flera ”världshit” i den kontinentaleuropeiska världen men enlig dig bara en i den anglosaxiska.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-12 16:26:00
Unto S
Den spanskspråkiga världen producerar många ”hits” som aldrig når den anglosaxiska världen och därför inte kan kallas ”världshit”. Men på senare tid har även i USA dykt upp latinosångare/sångerskor som har blivit populära även med sitt eget språk, spanskan. På 50-60-talet var många hits italienska och sjöngs på italienska. Synd att engelskan har tagit över, t.o.m. på Svensktoppen sjungs var och varannan låt på engelska.
Inlägg #9: Postat: 2007-02-12 16:27:00
Unto S
Jag har inget emot Johanna Marie Lindberg när hon sjunger på engelska, hon sjunger lika vackert som amerikanskan, protestsångerskan, antikrigsdemonstranten Joan Baez på 60-talet. – Det blev mycket J:er. – Joanna, Johanna och Joan. Marie L. liknar Joan Baez lite grand, även utseendemässigt så alla nostalgiska 40-talister och Vietnamdemonstranter kommer att rösta på Marie L.
Inlägg #10: Postat: 2007-02-12 16:29:00
Unto S
Ps. till Janne B. – Joan Baez är född samma år som jag och Bob Dylan, Dylan är 11 dagar yngre än jag och hans rätta namn är Robert Zimmerman, John Lennon var däremot ett år äldre än vi.
Inlägg #11: Postat: 2007-02-12 16:51:00
Unto S
Ja, vi kör hela skalan, Marie L är född 1975. Jag var ihop med en tjej i Munkedal tio år tidigare, hon var blondin.
Inlägg #12: Postat: 2007-02-12 16:58:00
Janne B
Förlåt om jag är lite tjatig men ibland är du imponerande. Hur många timmar per dygn läser du och kikar in i PCn. OM man betraktar dina siffror som coder så kanske man kommer fram till ett datum för nästa revolution, jordens undergång eller motsatsen Yttersta Dagen! ;-
Inlägg #13: Postat: 2007-02-12 16:59:00
Janne B
11 /Blondinen gifte sig visst med en överbliven Munk???
Inlägg #14: Postat: 2007-02-12 17:28:00
Unto S
>12 Janne B. Som du kanske har räknat ut så nådde Bob Dylan pensionsåldern 24 maj 2006, så jag har gott om tid. Jag har lovat städa här hemma och då gick jag och köpte en självgående elektrisk golvmopp 399 kr som vandrar runt i huset och plockar dammtussarna. Diskmaskinen sköter disken och tvättmaskinen tvätten. Jag energislösare? – nej du, jag har jämfört elräkningen med grannarna, deras elkonsumtion ligger på 26 000 kvtim/år, vi har bara 14 000 trots direktel som uppvärmning.
Inlägg #15: Postat: 2007-02-12 17:32:00
Unto S
Men nu måste jag sluta – jag har lovat göra maten också – idag blir det Österländsk gryta med ris och grönsallad. Färdiglagat har satts i blockad hos oss. Hade jag nu varit liberal och borgerlig så hade jag säkert haft svart hemhjälp för billigt pris som hade gjort hushållsarbetet och lagat maten. Men såsom det är – är jag varken liberal eller borgerlig. Dessutom är jag fruktansvärt snabb på maskinskrivning.
Inlägg #16: Postat: 2007-02-12 18:45:00
Janne B
14 Unto/ Utan att vara elak så undrar jag vad timpenningen var för den asiat som monterade ihop din självgående dammsugare. För några vewckor stod jag och tittade på en stor vanlig dammsugare för 500 kr. Samt kände mig som en liberal imperilistisk utsugare, trots att jag inte köpte den.
Inlägg #17: Postat: 2007-02-12 18:49:00
Janne B
Unto / Ät rätt och var rädd om din hälsa. jag var en hejare på snabbskrivning till i höstas då jag blev dålig. Så nu sitter jag mest med två långsamma fingrar. Försöker jag skriva med 4-5 blir det massor av fel. Så var rädd om din rika begåvning från nästippen till fingertopparna./ Nu ringde visst min butler på dörren!
Inlägg #18: Postat: 2007-02-12 20:38:00
Elvy
Janne/ Vilken skada eller sjukdom, var det du hade från början, som sedan har medfört, att du nu får den ena sjukdomen efter den andra.
Inlägg #19: Postat: 2007-02-12 20:43:00
Billy Butt
Till Unto S - Jag skrev att Nana Mouskouri fick bara en världshit. begreppet "världhit" betyder en hit över hela planeten oavsett språk, land m.m. De där hittarna du tara om var inte världshittar i samma bemärkelse.
Inlägg #20: Postat: 2007-02-13 15:38:00
Janne B
Elvy/ Jag är en mkt öppen person men ska nog inte lämnama ut hela livet här. Men jag mailar gärna om det!
Laddar...