|
Inlägg #21: Postat: 2007-02-11 11:35:00
|
|
Inger-Sofia |
Jo, det där känner jag till,när forskarna i min omgivning,kämpade för sina forskningsanslag,proffesorers makt...intriger.det är inte lätt att tänka och handla rätt,i alla situationer,vad vi än sysslar med,vilka mål och ambitioner vi än har,är samspelets vågskål,inte det allra lättaste..att få/ha balans till..
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-02-11 11:37:00
|
|
peter_ |
21. Nej, vi är ju alla människor med människor förmågor, behov och svagheter.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-02-11 11:40:00
|
|
myrboa |
16/Tycker du?? Vad får du för tankar inför orden "kosmisk religiositet?" Vilket innehåll? För min del är det självklart att vetenskaplig forskning och "kosmisk religiositet" går hand i hand.måste ila ut..kommer igen A-L
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-02-11 11:48:00
|
|
peter_ |
23. Ja, det tycker jag. Det är klart ojuste argumentation att köra med att den som inte tror på det jag nu säger "är som död". Kosmisk religiositet är inte ett ord myntat av mig så det får vackert de som använder det definiera.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-02-11 11:54:00
|
|
peter_ |
23. Det är bra, A-L. Då kan du förklara?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-02-11 12:00:00
|
|
peter_ |
16. Det är inte för de tankarna som Einstien vunnit vetenskaplig berömmelse och framgång. De påståendena har ingen betydelse för trovärdigheten i de vetenskapliga teorier han producerat. Påståendena är intressanta, oavsett om Einstein producerat dem eller inte. De är påståenden om verkligheten och är som sådana sanna eller falska, kanske felformulerade, kanske för vaga och dåligt definierade. Hursomhelst, de kan inte tas som en absolut sanning, oavsett auktoriteten hos den som uttalat dem.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-02-11 12:03:00
|
|
peter_ |
Det vore kul med en saklig diskussion om detta. Så vad menar du med "kosmisk religiositet" och hur har du övertygat dig om sambandet med vetenskap?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-02-11 12:10:00
|
|
peter_ |
Det är möjligt att Einstein är inne på samma idé om den "religiösa känslan" som Bertrand Russel beskriver i "Essence of religion". Isåfall, så menar han även att religionerna i sig inte kan upprätthålla den känslan i längden, eftersom deras anspråk på absolut sanning leder till intellektuell slutenhet, intolerans, förtryck osv.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-02-11 12:10:00
|
|
peter_ |
Däremot, en åsikt som jag fört fram här många ggr, så är en vilja att besjälas av den obetingade kärleken i den känslan bra och intresse för de sk religiösa frågorna, vilka man nu vill definiera som sådana, bra. Den går hand i hand med intellektuell öppenhet. Einsteins påstående i 16 andas inte riktigt detta, men han kanske bara uttryckte sig dåligt, eller så måste det läsas i sitt sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-02-11 12:17:00
|
|
peter_ |
23. Om man med "Kosmisk religiositet" menar det som Bertrand Russel beskriver i "Essence of religion" så är sambandet klart även för mig. Jag har tom beskrivit det här på sourze några ggr tidigare. Dock menar jag att de etablerade religionerna, att etablerandet av en dogmatisk religion i sig, som inte är öppen att diskutera sina grundpremisser, står i vägen för detta.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-02-11 12:37:00
|
|
peter_ |
Observera att den religiösa känslan kanske "kosmisk religiositet inte bygger på sk religiös övertygelse. Den är kärnan i den religiösa tron, men också kanske den ädlaste tycker nog många, även jag drivkraften i den vetenskapliga verksamheten. Det är bla den befrielse från sina direkta behovs ledband och omogna egocentricitet som ett större perspektiv kan ge.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-02-11 12:37:00
|
|
peter_ |
Det är mycket naturligt att exvis en uppväxande människa, insnärjd av krav och förväntningar, kanske med ett sargat självförtroende och självkänsla från den tuffa uppväxtmiljön, finner befirelse och livsglädje i att engagera sig för något som denne tycker är viktigare än ens egna problem och tillkortakommanden, tex i hjälparbete och politik. Det är det lyftet av perspektivet och livsmålet som ger sk mening med livet och befrielse. Ett annat exempel är att bli förälder.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-02-11 12:37:00
|
|
peter_ |
Religion och vetenskap har ju en så djupgående effekt då perspektiven omfattar så mycket. Observer dock att tryggheten i en absolut sanning är bedräglig och leder till intolerans och förtryck, vilket vår historia och nutid visar i all sin tydlighet.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-02-11 12:42:00
|
|
peter_ |
En annorlunda inställning är att gå in för mesta möjliga njutning, status, prestige, dominans, makt osv.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-02-11 12:47:00
|
|
peter_ |
Ja, inget fel i njutning i sig.:-
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-02-11 13:05:00
|
|
peter_ |
16. Vid närmare eftertanke så misstänker jag att Einstein kanske missuppfattat den tidens diskussioner om religiositet. Han verkar blanda ihop religiositet med religion.
|
| |