Kräv avtal för att få skaffa barn

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-02-08 16:11:00
Leif-Arne
Nja, just kondom är rätt otillförlitligt som preventinmedel, ändå att rekommendera pga minskad risk för flugor på trumpeten. Att få barn är nog det största man kan uppleva, efter första är man inte längre samma människa. Förmodligen något med hormoner att göra.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-09 09:32:00
Joakim Steneberg
Ja, det är ju den vanliga schablonen, vilket kanske också L-A missat? I 30 år fick vi höra detta överallt i media. Att "pappor inte tar sitt ansvar". Tills en soc.dem! utredning häromåret så visade att det är mammorna som bromsar! Inte helt märkligt med tanke på känslor inför det nyfödda barnet, amning amning osv.
De flesta pappor och mammor tar säkert sin del av ansvaret. Även om det inte är fullkomligt "jämställt" fördelat enligt PK lagen § 1A!
Inlägg #3: Postat: 2007-02-09 09:39:00
Joakim Steneberg
Jag åsyftar alltså föräldraledigheten, som väl hittills är den huvudsakliga kontrollmekanism som feminism, media och politiker kan använda sig av för att slå ner på "bristande ansvar" hos pappor.
Men Göran Persson vägrade kvotering, för en gångs skull. och de flesta föräldrar vill inte heller ha den naturligtvis!
Inlägg #4: Postat: 2007-02-09 09:53:00
Leif-Arne
2 Vad är det jag missat? Att där finns människor som sprider schablonbilder. Är det inte en paradox att du är kritisk mot detta samtidigt som du själv ger uttryck för en.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-09 09:59:00
Joakim Steneberg
Vad du missat skrev jag ju här ovan! Annars har jag inte påstått något, mer än det som framkommit i media och politik. Har du missat det? Således finns det ingen direkt schablonbild hos mig just nu, eller vilken skulle det vara?
Inlägg #6: Postat: 2007-02-09 10:07:00
Leif-Arne
4 På vilket sätt menar du att jag missat att där finns schablonbilder?

Schablonbilden du ger uttryck för är att: "är mammorna som bromsar" samtidigt som du kritiserar förekomsten av schabloner. Det är en paradox.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-09 10:09:00
Joakim Steneberg
Jag måste iväg nu L-A. Men en sak som är en fördel med Waldorf, förutom giftfri mat och annat, är en ganska försiktig, ibland konservativ inställning till könsroller ibland väl konservativ. Men det rör på sig även här.
Schyman har varit på en Waldorfskola i Norrland. Och Maria Bergom-Larsson, som jag f.ö bemött i vår skoltidning är antroposofisk lärare osv, men också journalist.
Hon skriver i en hyllningsartikel i AB: "Framtiden är din Solanas". Scum
Inlägg #8: Postat: 2007-02-09 10:15:00
Joakim Steneberg
Leif-Arne, nu får du läsa vad jag skrivit, eller leta upp den välkända sosseutredningen! DEN kom fram till att det är mammorna som mest bestämmer om förädlraförsäkringen, och det blev ett visst hallå. Eftersom män "vägrat ta just detta ansvar", enligt schablonbilden i 30 år!
Själv tog jag 75 för våra båda barn, trots FK:s protester. Det passade vår familj. Frihet under ansvar! Hej då så länge!
Inlägg #9: Postat: 2007-02-09 10:21:00
Leif-Arne
Schablonild är schablonbild om så i tjusiga utredninger. Du har ändå inte på något vis påvisat vad jag missat med utgångspunkt av mitt första inlägg i denna tråd. Det är bara kul att du ifrågasäter mig, men du slarvade lite ovan.
Inlägg #10: Postat: 2007-02-09 12:57:00
Joakim Steneberg
Så du menar att en statistisk utredning behöver man inte ens diskutera? I detta viktiga ämne?
Schablonbilden du missade var som jag skrev att du inte bemötte Franssons "män hittills inte visat det ansvar..." Vilken allltså avvisas av utredningen! Du verkar inte pigg på att bemöta feministiska fördomar. Bara manliga protester mot dem! Då vaknar du, delvis. Eller?
Inlägg #11: Postat: 2007-02-09 13:01:00
Joakim Steneberg
Men jag skall komma med en enklare fråga. Du kan naturligtvis inte tvingas att svara här heller!
Du förordar ju "jämställdhet" och även kvotering i föräldraledighet, om jag fattat rätt?
Hur mycket i tog du själv ut av föräldraledigheten Leif-Arne?
Inlägg #12: Postat: 2007-02-09 13:11:00
Joakim Steneberg
Om artikeln. Det är alltså OK enligt normer att kvinnor skaffar barn utan en partner eller man? Kan man då tänka sig ensamstående män, t.ex en homosexuell man, för att hårdra det, som skulle få rätt att adoptera en pojke från Thailand? Inte det? Fördomar, mot män, eller mot homosexuella? Men ensam kvinna är OK? "För att det är så". Ja kanske det. Men är detta jämställt?
Inlägg #13: Postat: 2007-02-09 13:17:00
Joakim Steneberg
Kanske om man är feminist.
Nej detta är inte "jämställdhet" det är humanism, hänsyn till kvinnan. "Jämställdheten" den är inte humanism, inte om man är konsekvent. Det är därför att de som ensidigt förordar "jämställdhet" inte alltid är konskeventa, för att inte tvingas framstå som inhumana.
Rättvisa mellan könen, och att båda är likvärdiga, det är en annan sak. På båda könens villkor.
Mer om detta en annan gång!
Inlägg #14: Postat: 2007-02-09 13:27:00
Leif-Arne
10 Jag bemötte helt riktigt två av Ramonas teser, de schablonbilder du senare tilldelar mig bristande insikt om, inte alls. Du gör dig skydlig till är att utifrån mina inlägg om två andra delar tilldela mig en åsikt som endast kan ha uppstått utifrån dina förväntningar om mig. Det är slarvigt och inte seriöst. Att tilldela en debattör åsikter utan skäl därtill, och sedan polemisera mot dem är slaskretorik.
Inlägg #15: Postat: 2007-02-09 13:30:00
Leif-Arne
11 Hur stor del av föräldrapenningen jag tog ut, gissa så skall jag ge dig svar. Frågan är hur relevant är detta?
Inlägg #16: Postat: 2007-02-09 13:37:00
Joakim Steneberg
Ditt första bemötande mot min första rätt noggranna artikel på Sourze var slaskretorik. Men jvisst, jag generaliserade om dig, nte utan anledning annars hade du inte reagerat. Men därför skrev jag bara "-A"för att du inte skulle behöva stå där på första sidan i en kommentar utanför sitt sammanhang. Så viss hänsyn tog jag! Jag tror du tog ut max 25.
Inlägg #17: Postat: 2007-02-09 13:39:00
Joakim Steneberg
Jag skrev alltså "L-A" i kommentaren om dig. Skall det vara
Inlägg #18: Postat: 2007-02-09 13:43:00
Leif-Arne
Skriv gärna ut full signatur och håll för all del inte tillbaka. Men i detta fall så gick du offside, vilken du delvis medger. Vackert så.
Inlägg #19: Postat: 2007-02-09 13:45:00
Joakim Steneberg
Länk: sourze.se
Här är länken, till den första kommentaren jag fick här på Sourze, av dig för min första artikel, som för övrigt fick ett bra mottagande.
KISS, osv. För övrigt är jag gammal marknadsförare. ganska "framgångsrik". Kommentar?
Inlägg #20: Postat: 2007-02-09 13:46:00
Leif-Arne
16 Jag tog inte ut någon föräldrapenning alls, däremot var jag huvudsakligen hemma under 1:ans 2 år. Löste detta genom natt och helgjobb. Däremot var det nästan uteslutande jag som arbetade i vårt föräldrakoop. dagis. Därför att jag kunde själv planera min tid.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...