|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-08 09:58:00
|
|
grim |
Det är fan att man inte ska kunna försörja sig själv, utan måste rätta in sig i ledet och bli löntagare eller jobba svart.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-08 11:31:00
|
|
Ramona Fransson |
Det märkliga är att det inte går att få folk att förstå, hur jobbigt det är, förrän de av någon anledning, startar eget. Därför är vi ett land av småfifflare och svartjobbare. Men de flesta av oss VILL göra rätt för oss men inte till vilket pris som helst! Inte till priset av, familj, barn och ens egen hälsa. För som bekant har vi bara, ett enda futtigt liv!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-08 11:47:00
|
|
Leif-Arne |
Vad det kostar är väl ingen hemlighet. Fakturerar du på tid så vet du att för var timme behöver du räkna in såväl lagstadgade arbetsgivare avgifter såväl som avtalade därtill ca semester. Lägg därtill overhead och expenser, räkna in icke fakturerbar tid och momsa så vet du vad du behöver ta in. För att veta om din affärside håller så måste du testa om det du leverera är värt detta för avnämnaren.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-08 11:47:00
|
|
Leif-Arne |
Om detta är krånligt så kan man "hyra" sin arbetsgivare och därigenom slippa administrera. t.ex www.eforetaget.se www.bolagsbolaget.se m.fl.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-08 11:49:00
|
|
Leif-Arne |
I övrigt undrar jag om du tycker det är seriöst inte försäkra sina anställda, ha någonsorts pensionsavsättning etc. FORA är ett bra grepp, du betalar för att antal försäkringar i klump i stället för att betala dem var för sig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-08 11:51:00
|
|
Leif-Arne |
Jag respekterar att man kan störa sig på kollektivavtal, men betänk att jag som arbetsgivare slipper förhandla med varje anställd för sig, jag köper ett färdigt paket och slipper därigenom en massa administrativt pyssel.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-08 12:20:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne. Det du säger är ju att alla företag som startas ska vara lönsamma från första stund,så att de kan gå in under alla förpliktelser. Ser verkligheten ut så? Tar det inte nästan alltid en tid att bli känd, få stabila kundkontakter, förtroende från leverantörer med mera. / Jag efterlyser fortfarande en lättare friare företagsform för "uppstartare". För Sverige behöver fler sådana.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-08 12:27:00
|
|
Ramona Fransson |
Leif -Arne Hyra sin arbetsgivare? Tar han inget betalt? Lever han på , Tack ska du ha? Är du dum eller, vad? Att starta ett företag kan vara en dröm för många, speciellt för de som skapar med egen kraft. Konstnärer, sömmerskor,designer, kockar, bagare m.m. Du pratar så konservativt. Som om allt fanns klart med mall och facit! Dessutom gratis! Jo, jag tackar jag!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-08 12:30:00
|
|
Leif-Arne |
7 Alla företag är inte lönsamma från start, en del blir det aldrig. Just av den anledningen så pågär lobbying för att åstadkomma fexiblare tillämpning av t.ex. A-kasseregler. Men å andra sidan vore det absurt kräva att den som anställs av ett nystartat företag skall avstå t.ex grupplivfrs. eller olycksfallsförsäkring. Diffad arbetsgivare avg. är även detta orimligt, detta då man i praktiken då låter vissa företag subventionera andra, så vill vi nog inte ha det.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-08 12:33:00
|
|
Leif-Arne |
8 Nej inget är gratis, du betalar, lite olika beroende på vem du anlitar, i runda slängar 12 brutta fakturerade intäkter ezcl. MOMS.
Du kan gärna kolla länken jag hänvisade till så hade du sett hur det fungerar. Gör detta mig dum? förklara gärna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-08 12:34:00
|
|
Leif-Arne |
8 Det finns klart. www.eföretaget.se med mallar och allt. Du kan tom lägga in en blänkare för att sälja din tjänst. Prova gärna.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-08 12:36:00
|
|
Leif-Arne |
11 Naturligtvis skall länken vara utan prickar ovanför "ö"
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-08 14:24:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag förstår vad du vill förklara men jag tycker att en privatköpt försäkring för en anställd som jag tillsammans med den personen väljer fritt av ett försäkringsbolag ska vara lika mycket värt som att jag tvingas skriva på ett kollektiv avtal. Självklart ska min anställde ha de lika bra om inte bättre!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-08 14:36:00
|
|
Leif-Arne |
13 Visst kan det vara lika bra, men det är ett antal försäkringar du behöver. Dessutom vill du ju inte ta första bästa utan tar in offerter varför du behöver lägga rätt mycket tid på detta. .
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-08 14:36:00
|
|
Leif-Arne |
Antag att du har ett antal anställda, då kanske du ser tidsbesparingen i att teckna kollektivavtal. Jag har själv inte FORA utan en annan aktör. Dock ser jag direkt fördelarna med ett färdigt avtal, utan detta skulle jag behöva lägga långt mer tid på personalfrågor, detta trots att här tillämpas individuell lönesättning
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-08 20:28:00
|
|
GunnarL |
7/ Janne B, jag hoppas som Du på ny lagstiftning för "uppstartare". Om den kommer skall jag omedelbart slakta mitt företag och starta om på nytt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-08 20:32:00
|
|
GunnarL |
13/ Ramona, jag är övertygad om att Du inte vill att en anställd hos Dig inte skall ha det sämre än hos någon annan. Men alla resonerar inte så. Därför utgör kollektivavtalet en garanti mot dålig behandling. Alternativet är inte någon form av fullständig frihet utan i stället lagstiftning. FORA är den mest allmängiltiga och heltäckande försäkringslösningen på kollektivsidan. Arbetsgivarorganisationerna har naturligtvis inte gått in i detta för att jävlas med arbetsgivarna"!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-08 20:33:00
|
|
GunnarL |
17/ Det blev ett "inte" för mycket i första meningen men Du fattar säkert ändå.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-08 21:16:00
|
|
Janne B |
16 GunnarL/ Trots det svaret så tror jag att du förstår vad jag menar...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-08 21:35:00
|
|
GunnarL |
19/ Jag förstår mycket väl vad Du menar Janne, men jag vill bara peka på att det inte finns någon helt enkel lösning. Ger man en viss grupp privilegier så ser man till att hamna i den gruppen - så enkelt är det. Skulle man t.ex. ge lättnader de två först åren så skulle de flesta starta på nytt vartannat år.
|
| |