Kräv avtal för att få skaffa barn

Inlägg #1: Postat: 2007-02-08 09:28:00
Patrick G
Umm, kanske för att samlaget var ett fritt val och mannen har också valet att skydda sig från att medverka till graviditet. Dont play if you cant pay.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-08 09:29:00
Patrick G
Sedan kommer enfaldiga frågan nummer två: "Hur kan samhället ens tillåta att någon skaffar barn utan att det finns två personer som åtager sig det till 100?"
Inlägg #3: Postat: 2007-02-08 09:31:00
Patrick G
Eftersom samhället har inget att göra med sådana beslut som vem ska ha samlag med vem eller hur eller om de ska använda sig av preventivmedel. Eller är det tvångsaborter du förespråkar?
Inlägg #4: Postat: 2007-02-08 09:36:00
Patrick G
Ditt slutstycke om att avkräva avtal är dock det löjligaste du skrivit här. Flera förbud? Ökad reglering? Så nära inpå individens liv att "samhället" ska detaljstyra familjebildning?
Inlägg #5: Postat: 2007-02-08 09:38:00
Patrick G
Ditt exempel på 1800-talets Irland tycker jag passar bra här. Så funkade den katolska kyrkan där då. Som irländsk ättling med generationer av förtryck, alkoholism och familjevåld i vår gemensamma släkthistoria, kan jag nog konstatera att ingen vill dit igen.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-08 09:47:00
Patrick G
Din text stinker av chauvinism. Eftersom det är kvinnan som slutligen bär fostret fram till födseln och får huvudansvaret för dess fortlevnad, blir det enligt dina förslag kvinnan som får smaka på "samhällets" sanktioner också.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-08 09:48:00
Patrick G
"alla som förväntar sig något stöd från samhället"; Menar du inte barnet själv i sista hand? Kanske det är ett tre parts avtal du avser?
Inlägg #8: Postat: 2007-02-08 12:57:00
Patrick G
Vid eftertanke: "Hur kan en kvinna som blir gravid överhuvudtaget ha rätt till underhåll och kräva något av en man som inte alls visste eller efter att ha fått veta direkt sade nej till att skaffa barn"...
Inlägg #9: Postat: 2007-02-08 12:59:00
Patrick G
Vaddå "sade nej" efter att fått veta efteråt? Har män rätt att bestämma över en kvinnas kropp? Säger han nej, ska hon lyda honom och göra abort? Förtydliga dig!
Inlägg #10: Postat: 2007-02-08 22:06:00
mikaelfloven
Hej Patrick G...självklart skall kvinnan välja mellan följande alternativ:

1 Behålla barnet och då inte ha någon rätt att kräva underhåll av mannen eller ekonomiskt stöd från samhället.
2 Göra abort.

Som du förstår är jag inte anhängare av alternativ ett, då jag bryr mig mer om barnet än vad jag bryr mig om kvinnan.

Forts…
Inlägg #11: Postat: 2007-02-08 22:07:00
mikaelfloven
Som det är idag kan en kvinna välja att fullfölja en graviditet även om mannen inte vill. Och hur bra är det för barnet att vara oönskad från start och inte växa upp med en 100 engagerad pappa.

Dessutom kan man undra hur en kvinna är funtad som väljer att fullfölja en graviditet fullt medveten om att pappan inte vill vara med. Det är knappast barnet hon bryr sig om.

Forts…
Inlägg #12: Postat: 2007-02-08 22:07:00
mikaelfloven
Kallar du en avsiktligt ensamstående mamma med en frånvarande pappa, att ge kärlek och bästa förutsättningar för en ny människa?

Jag anser att det är direkt elakt mot barnet.

Avtal är det man ingår även vid giftemål. Är det något du också önskar avskaffa och att samhället skall sluta reglera?
Laddar...