Om att skjuta mygg med kanon

Inlägg #1: Postat: 2007-02-07 11:25:00
Elina
Vi har tydligen ingen organisationsfrihet. Jag väntar bara att författarförbundet kommer och rycker kuverten från mina händer när jag postar något för publicering eller ställer sig vid brevlådan. Kanske hackar de sig i datorn? Måste kolla brandväggen.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-07 11:39:00
Leif-Arne
Nog var det otaktiskt med denna blockad. HRF är som fack relativt svagt mot sina arbetsgivarrepressentanter, ganska låg organisationsgrad, en låg medelålder samt samt mycket säsongsbetonade arbeten. Mad tanke på hur många kameler man genom tiden släpp igenom nålsögat så var det dumt att driva detta ärende till sin spets.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-07 11:41:00
Leif-Arne
1 Om rätt skall vara rätt så har detta inget med organisationsfrihet at göra, det går teckna hängavtal utan att tillhöra en arbetsgivareorganisation.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-07 12:03:00
Elina
Nog liknar behandlingen av Sofia brott mot Grundlagen 1,2,20§ är väl de § om jag inte minns felsom talar om frihet att slippa tillhöra en organisation.
Inlägg #5: Postat: 2007-02-07 12:07:00
Elina
De som jobbade i fiket ville ju inte vara med själva heller, alltså slippa vara med i en organisation. De hade enligt sig själva nog med bra arbetsvillkor. Om de nu sa vad de tänkte i TV
Inlägg #6: Postat: 2007-02-07 15:43:00
Unto S
För helvete Elina. Konflikten handlar inte om att någon tvingas till en organisation, det handlar om avtalen som näringslivet och facket har kommit överens. Och, för helvete Elina, när facket och näringslivet kommer överens om avtal så är det faktiskt näringslivet som trycker på att avtalet skall även gälla icke anslutna fackmedlemmar. Annars skulle det bli så att fackanslutna skulle ta sig bättre förmåner än ickeanslutna.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-07 15:45:00
Unto S
Näringslivet är fegt – dom borde reagera likadant som facket i Göteborg. Det finns starka nyliberala tendenser bland företagarna, de vill försvaga kollektivavtalen – var så god, proletariatet är inte dumma – det kan finnas läge för revolution – kanske inte alls så dumt? För helvete Elina, du kommer inte till himmelen, det finns ingen himmel eller salighet efter detta liv.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-07 15:56:00
Elina
Svar till 6: jag är inte fackansluten och har förhandlat mig till bättre avtal än de fackavslutna.
Svar till 7: baktala inte de som tror på liv efter detta. Jag för min del är inte kristen men har respekt för de som så är.
OCH SVÄR INTE SÅ, DET FINNS ANDRA ORD!
Inlägg #9: Postat: 2007-02-07 16:14:00
Unto S
Elina, jag känner också folk som har genom rövslickeri och förtal skaffat sig bättre avtal än sina medarbetare. Quislingar kallas de!
Inlägg #10: Postat: 2007-02-07 16:18:00
Elina
9/ Du har en märklig bild av arbetslivet och individuella förhandlingar/avtal. Behöver du hjälp att förhandla?
Tyvärr har jag inte tid att hjälpa dig det skulle ta all min lediga tid. Ha det bra, Unto!
Inlägg #11: Postat: 2007-02-07 16:22:00
Unto S
Elina, alla tryckhetsavtalen, som facket har förhandlat fram, gäller även dig trots du inte är fackansluten. Naturligtvist måste din arbetsgivare ha skrivit på kollektivavtalet mellan arbetsgivare och facket annars gäller de inte. Du tycks verkligen vara en av de sämsta när det gäller solidaritet, du borde ”mene nurkkaan ja häpeä”.
Inlägg #12: Postat: 2007-02-07 17:50:00
Unto S
”Salladsbarens ägare hävdar att hon inte har råd att teckna kollektivavtal. Och hon betalar varken sjuklön eller semesterlön för de anställda, vilket utgör ett direkt lagbrott. Facket har räknat ut att de anställda förlorar över 40.000 kronor per år i semesterlön, avsättning till pension, sjuklön och helglön.”
Inlägg #13: Postat: 2007-02-07 17:51:00
Unto S
”Vi har inte nytta av de arbetsgivare som inte har råd med kollektivavtal, säger Dan F, ombudsman för Hotell och restaurang. Vi vet att arbetsförhållandena är dåliga på många av de här arbetsplatserna. Vi vill att de anställda ska ha det som ingår i avtalet.”
Inlägg #14: Postat: 2007-02-07 17:52:00
Unto S
”Kollektivavtalen är fundamentala, säger Dan F. Annars står vi där med mössan i hand igen. Och med en borgerlig politik är våra medlemmar de största förlorarna på arbetsmarknaden.”
Inlägg #15: Postat: 2007-02-07 17:53:00
Unto S
”2005 tjänade de svenska aktiebolagen 535 miljarder kronor. Det gör 314.700 kronor per anställd i ren vinst! Tidningen Dagens Industri har gått igenom årsredovisningarna från alla Sveriges 200.000 aktiebolag. Hur någon efter det kan gnöla över det svenska företagsklimatet är obegripligt. Hjulen snurrar som aldrig förr och vinsterna slår alla rekord.”
Inlägg #16: Postat: 2007-02-07 17:54:00
Unto S
”Svenska industriarbetare har aldrig någonsin slitit ihop så mycket till aktieägarna som för närvarande. I genomsnitt handlar det som sagt om 314.700 kronor per anställd och år. Men då handlar det om vinst efter diverse avräkningar och efter det att de roffande direktörerna snott åt sig sitt i form av bonusprogram och fantasilöner, så det verkliga bidraget lär vara betydligt större.”
Laddar...