Grundskolan - en dödsmaskin

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2007-02-07 22:42:00
Mats TCM
Tror jag måste inhibera mitt bananskalsrökande för ett tag. Får en jävla huvudvärk av det! Inte bra!
Inlägg #42: Postat: 2007-02-07 22:54:00
Mats TCM
Så det får väl bli ett besök på Cafe Marx på Kungsgatan för att träffa likasinnade. Borgare göre sig icke besvär där. Tack och lov så finns det fortfarande zoner som borgarna inte penetrerat ännu.
Inlägg #43: Postat: 2007-02-08 09:10:00
Leif-Arne
36 Mina erfarenheter kommer från kalmar Waldrofskola, där jag hafthar 2 barn gående. Artikeln du hänvisar till har jag läst, eftersom jag även får tidningen. Just nu kommer jag ihåg denna i stora drag egentligen. Kopplingen till skolan är att jag suttit i styret i 4 år. Allt har naturlgtvis inte varit rosenrött hela tiden, men på det stora hela så är jag mycket nöjd med skolan.
Inlägg #44: Postat: 2007-02-08 10:20:00
Joakim Steneberg
36 Som sagt, det skiljer nog en del mellan skolorna.
Jag har suttit i tre Waldorfstyrelser, däribland i Föräldraföreningens.
Och intressatn nog om ämnet här: Det är just idag i DN en mycket stor artikel om mobbing! En av skolorna som fått anmärkning 2 ggr är en Waldorfskola.
Inlägg #45: Postat: 2007-02-08 10:23:00
Joakim Steneberg
Och eleverna och rektorerna är tydligen inte överens, om man skall tro DN. Det görs för lite från skolans sida. Jag vill ändå anknyta till vad Patrick skrev, om föräldrars ansvar. Enligt min erfarenhet är föräldrar, ksnske särskilt på en del friskolor? väldigt tama när det gäller att föra fram krav eller att medverka.
Inlägg #46: Postat: 2007-02-08 10:27:00
Joakim Steneberg
debatten här på Sourze tidigare blev onödigt hätsk och polariserad, ämnet är känsligt.
Men varför gjorde inte föräldrarna något mer, i artikeln? Vem kan tvinga någons barn att gå kvar?
Och kan man verkligen anklaga en rektor för "indirekt mord"?
Även om skolans ledning har det övergripande ansvaret. OCH myndigheter!
Inlägg #47: Postat: 2007-02-08 10:32:00
myrboa
Waldorfslolor,kommunala skolor....i all ära.Så är det den mänskliga faktor som avgör.I läroplanen står hur fint som helst.Det är hur den omsätts i handling som avgör.Waldorfpedagogiken är också den hur fin som helst..men någon/några behövs som i konkret handlande förverkligar pedagogiken, annars blir det bara fint prat..Många av oss har nog minnen av en så där toppenlärare.En som såg människan i oss barn och behandlade oss därefter. "Pedagogiska" hälsningar A-L
Inlägg #48: Postat: 2007-02-08 10:38:00
Leif-Arne
44 Desvärre är mobbing ett fenomen som tenderar uppträda överallt. Waldorfpedagogik är inget vaccin mot detta. Fördelen med en mindre friskola med så mycket samverkan mellan föräldrar , lärare och elever är att alla "äger" problemet. Sedan kan det ibland slå över med så många inblandade som engagerar sig.
Inlägg #49: Postat: 2007-02-08 10:42:00
Leif-Arne
Mina erfarenheter av ett barn som hade väldigt jobbigt i den kommunala skolan är att i den skolan var det enda viktiga att man hade en plan, så skrävs i lagen, om planen fungerade eller inte var det inte så noga med. Ingen ville egentligen ta ett ansvar utan försökte i stället sigmatisera de barn som var utsatta.I just detta fall var Waldorfskolan överlägsen. Anledningen rent generellt är att där finns ett större engagemang bland lärare och föräldrar.
Inlägg #50: Postat: 2007-02-08 10:45:00
Leif-Arne
Ett tips till föräldrar som har barn som är utsatta är att anmäla rektor för brott mot arbetsmiljölagen som är mer kraftfull än skollagen i dessa fall. Åtgärder kostar pengar och rent generellt så håller rektor inne med resurser om det inte blir absolut tvungna att sätta in sådana.
Inlägg #51: Postat: 2007-02-08 10:55:00
Joakim Steneberg
Abolut, man skall som förälder göra vad man kan. Men när det gäller myndigheter så är det samma sak, de varierar, även lokalt.
Som chefen för AMV lokalt sa till mig här, i ett allvarligt skolfall. "Polisen prioriterar inte sådan här." DVs det gjorde därmed inte AMV heller! De har värdetransportrån och annat som går före. "Tsunamieffektens" svallvågor borde kanske fått omfatta hela myndighetssverige?
Medborgare: Håll koll på politikerna OCH myndigheterna!
Inlägg #52: Postat: 2007-02-08 11:05:00
Leif-Arne
51 Det trista är att ett mobbat barn behöver föräldrar som vet hur och förmår, agera mot skolan och andra myndigheter. Samma gäller för att bevaka sina rättigheter inom socialtjänst LSS med mera. Den som har någon anhörig eller vän som orkar och kan vara besvärlig kommer bättre ut än den som saknar detta.
Inlägg #53: Postat: 2007-02-08 11:06:00
myrboa
Waldorfpedagogikens pedagogik.Dess helhetssyn på människan är framtiden.Inte "Waldorf" i sig,men som sagt, detta att ta in och se till HELA MÄNNISKAN. Se att vi tar in kunskaper på olika sätt, Nu är människan uppdelad i stycken.Har mer och mer märkt att just många missförstånd oss människor emellan beror på att vi pratar om olika delar/utifrån olika perspektiv.Tex Lärarens.Förälderns.Barnens.Att få in det till en helhet.Dåå...A-L
Inlägg #54: Postat: 2007-02-08 11:10:00
Inger-Sofia
instämmer med föregående talare i mångt.har provat flera alternativ.det enda som jag ser gäller,är att det skall ske snabbt.ju längre tid det tar.ju mer växer problemt ,lyssnar inte skolan/föräldrar..gå vidare direkt högre upp,vänta inte..kräv,
för barnets skull,Den självbild det får i skolan,om inlärning och bemötande,bär det med sig för låång tid..och kan sabbotera viljan till att vilja lära,om barnet slutar tro på sig själv,sin förmåga.
Inlägg #55: Postat: 2007-02-08 11:11:00
Leif-Arne
53 Det gäller även åstadkomma ett läge där skolan ses som ett gemensamt ansvar för lärare och föräldrar. Barnen är ett gemensamt ansvar utan samverkan blir det onödigt svårt, med samverkan menar jag i detta fall något helt annat än något/ ra möten per termin.
Inlägg #56: Postat: 2007-02-08 11:14:00
Inger-Sofia
leif-arnes.kom.var det jag läste då.när.jag menade ovanstående talare
Inlägg #57: Postat: 2007-02-08 11:14:00
Leif-Arne
51 Desverre är i stort sett allt utom våldsbrott ned prioriterade. Jag har ett ärende som rör ekonomiska oegentligheter mot förståndshandikappade som legat 4 år på ekoroteln. Jag har talat med utredande men han bara sukcar och berättar om otaliga ärenden som aldrig kommer att hinna slutföras.
Inlägg #58: Postat: 2007-02-08 11:16:00
Joakim Steneberg
52 Just i det här fallet gällde det inte mobbing, utan livsfarlig lekmiljö. Jag fick rätt, men också betala ett pris, för att jag var besvärlig. Och civilkuraget är inte alltid stort hos omgivningen i sådana här sammanhang. Det kommer nog en artikel om detta så småningom.
Inlägg #59: Postat: 2007-02-08 11:18:00
Joakim Steneberg
"Helhetssyn", javisst. Men det kanske int eär så enkelt som det låter? Kanske dags för en ny artikel om det också, från någon...?
Mycket i Waldorf har under visst motstånd ändå förändrats. Synen på datorer osv. Nu skall jag iväg!
Inlägg #60: Postat: 2007-02-08 11:22:00
myrboa
53/Precis!!!!.Det är den kompassinriktingen som måste ts ut, som måste gälla. Om.. vi berkligen vill förändring,förnyelse.Fungerar gör inga människor,inga relationer i uppdelat skick. A-l
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...