Inlägg #1: Postat: 2007-02-06 15:58:00
|
Patrick G |
Varför inte bara avlasta skolan hela dess utbildningsanvar och låt oss hålla på med uppfostran på hel tid? Då slipper föräldrarna göra något annat än gulla med sina små - eller låta de sitta stilla dygnet runt framför datorn och TV!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-06 16:00:00
|
Patrick G |
För det är klart att ingen blir pedagog tack vare ett genuint intresse i kunskap eller pedagogik. Vi lockas av att uppfostra andras ungar förstås!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-06 16:04:00
|
Patrick G |
För all del låt oss lägga ner skendebatten om ordningsbetyg och tala om resurser. Put you money where your mouth is, Björklund! Men låtsas inte att tragedierna som drabbar barnen handlar om pedagogernas eller skolledningars bristande empati.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-06 16:05:00
|
Patrick G |
Häxjakt på pedagoger, är det det du vill driva?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-06 16:39:00
|
myrboa |
SKOLAN HAR VI ALLA ERFARENNHETER AV...Vi ALLA HAR TILLBRINGAT ÅTSKILLIGA ÅR PÅ SKOLBÄNKEN...Vi har..de flesta sett elever kränkas eller att vi själva blivit kränkta.SKOLAN ÄR ETT SYSTEM SOM ÄR SVÅRT ATT "RÅ PÅ" Du pratar om häxjakt.Det vi pratar om är barnen/ungdomarnas utsatthet i skolan. Menar du att sådana erfarenheter/upplevelser inte räknas? A-L
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-06 16:50:00
|
Inger-Sofia |
Patrick.vi måste kunna se på skolan ,vad som behövs för att förbättra,förändra den..det handlar ju om både lärares och elevers arbetsmiljö.Sen är det faktiskt så,att det finns lärare,precis som inom alla andra yrken,som inte passar för sitt jobb,liksom det finns föräldrar som inte tar sitt föräldraansvar.artikelförfattarens upplevelser existerade ,liksom felicias och borde istället bli en väckarklocka för oss alla,att självkritiskt våga se och ta oss an, att förbättra skolan.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-06 17:10:00
|
Janne B |
Jag anser att det är en medborgerlig rättighet i Sverige att ha en bra studiemiljö. En lugn och ordnad miljö där alla elever kan tillgodogöra sig det de behöver i livet.Det jag inte får chansen att lära mig i 10-16 årsåldern har jag ytterst svårt att ta igen på annat sätt. Vi kan inte ha sabotörer i klassrummet som förstör lektion efter lektion för andra. Som gör lärare till nervvrak osv. Även i dag berättar media om lärare som blivit slagna på skolan.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-06 17:13:00
|
Janne B |
Förr testade man om elever var skolmogna innan de fick börja ettan. Om de kunde sitta still, vara tysta och rätta sig efter läraren. Om inte så fick de vänta ett år. / De elever som inte klarar en vanlig klassrumssituation ska givetvis beredas skolgång på annat sätt. Mognar de där så ska de givetvis in i det vanliga systemet igen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-06 17:16:00
|
Janne B |
Skolan är elevernas arbetsplats och de ska uppträda där som på vilken arbetsplats som helst. Det kan elever på andra håll i världen som i Finland. Är vi svenskar en sämre sort på något vis eftersom inte kan ha ordning inom stora delar av skolväsendet?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-06 17:35:00
|
Joakim Steneberg |
Skolan idag har flera problem, och några enskilda syndabockar är väl ingen idè att jaga! Jag tror det handlar mycket om politik.
Vilken myndighet har ansvar för den psykiska och fysiska miljön t.ex?
Skolverket eller arbetsmiljöverket? Hur mycket stöd OCH kontroll får skolan och lärarna från myndigheter?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-06 17:51:00
|
Janne B |
Med syndabock menas ett oskyldigt djur som ska bära mänsklighetens synder. Nu menar jag att det tvärtom är de SKYLDIGA som ska lyftas ur klassen så att de skötsamma får gå i en riktig skola.Svårare är det inte. De som sköter sig har rättigheter. De som inte kan sköta sig måste ges alternativ....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-06 17:56:00
|
myrboa |
Skolan är en del av samhället och speglar därför, det samhällsklimat som råder.Människan har fostrats i grupp,undervisats i grupp,tillrättavisats i grupp osv. Ändå har människan i stort börjat individualiseras.Klart att det skapar problem i ett så stort system som skolan, som ihärdigt fortsätter i den gamla andan.Även innom läkarvetenskapen har man börjat förstå att medecinerna måste individanpassas. För vi är individer med individuella behov,intressen och sätt att lära oss. A-L
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-06 17:59:00
|
Joakim Steneberg |
Jovisst, toleransen när det gäller avvikande beteende gick nog för långt någonstans. Men stora problem brukar ha många orsaker.
Är skolan riktigt anpassad till pojkar t.ex.? Är klasserna för stora?
Själv trivdes jag allt sämre i skolan. Betygen åkte berg och dalbana. Från a i tyska till B på ett år!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-06 18:04:00
|
myrboa |
Hittade ett blad från min studietid.Tyvärr har läraren inte skrivit källan.Där står: Vi minns 10 av vad vi läser. 20 av vad vi hör. 30 av vad vi ser. 50 av vad vi hör och ser. 90 av vad vi gör konkret. I Waldorfpedagogikens arbetssätt tas alla sinnen med, in i undervisningen.Har man svårare med den teoretiska undervisningen kan man "ta in" det på de praktiska delarna. A-l
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-06 18:08:00
|
Joakim Steneberg |
Jag har varit mycket involverad i Waldorfpedagogiken. Har du egen erfarenhet myrboa? Egentligen skulle det kräva en artikel. Grunden må vara god, men delvis föråldrad. Och rent praktiskt så fungerar det inte alltid. Men det finns fördelar också.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-06 18:14:00
|
myrboa |
Här kommer nästa: VI LÄR OSS:
1 genom smaken. 1,5 genom känseln. 3,5 genom lukten. 11 genom hörseln. 83 genom synen.
Ingen ska behöva klassas som oitelligent bara för att den har svårare med den teoretiska undervisningen.Det är vårt synsätt på inlärandet/undervisandet som behöver ses över.bland annat A-L
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-06 18:23:00
|
Mats TCM |
Jag vill lyfta in ett perspektiv som ingen nämner. Det finns ju psykologer som menar att en faktor som gör att det är stökigt och småbråkigt i skolan idag är det här med ADHD & DAMP och att detta skulle få som konsekvens att elever får svårt att lära. Kanske så. Men är det inte så idag att så fort ett barn rör sig så stämplas det som antingen ADH:ARE eller DAMP:ARE. På 80-talet snackades det aldrig om dessa bokstavskombinationer. I dag är det "inne".
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-06 18:25:00
|
myrboa |
Ja jag har egna erfarenheter.Håller med dig där.Waldorfped.håller inte hela vägen. Om det beror på den "mänskliga faktorn." vet jag inte. Men "perfektion" uppnås inte i ett nafs.Pedagogikens målsättning gillar jag.Detta att ta in hela människan.Att vilja se varje barn.Att barnen blir hälsade välkommna när de anländer på mornarna.nu ropas det att maten är klar Håller med dig att syndabocks letandet för inget framåt. A-L
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-06 18:26:00
|
Mats TCM |
Någon "expert" i psykolog, någonting på Christoffer heter han. Minns ej efternamn. Menar att 80! av alla pojkar har någon form av DAMP eller ADHD och att detta kan förklara varför många pojkar sackar efter. Men är det så? Jag har själv många gamla klasskompisar som var duktigt stökiga men som idag är studenter på uni som presterar toppresultat. Att jag sedan själv är en vandrande katastrof är en anna femma!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-06 18:30:00
|
Mats TCM |
Christoffer Gillberg heter han ju och är professor i barn och ungdomspsykiatri. Rätt skall vara rätt. Han menar ju i stort sätt att var och varannan pojke har en hjärnskada från födseln. OK, grov generalisering. Många hjärnforskare delar inte alls den uppfattning utan menar att det handlar om sociala orsaker. Sedan kan det ju givetvis i vissa individuella fall vara en hjärnskada eller både en hjärnskada och en socialfråga.
|
|