|
Inlägg #1: Postat: 2007-02-05 16:17:00
|
|
myrboa |
Finns mycket berättande om kvinnors kapacitet..vad de fick utstå..och hur de med klokskap löste de ofta svåra livssituationer de ställdes inför.De vävde,sydde,tvättade,lagade mat,skötte sjuka barn osv Utan en enda av de tekniska maskiner eller den sjukvård som vi idag har att tillgå.Kan med bakgrund av dessa kvinno-liv känna både ilska och lite sorg över den kvinnodebatt som nu råder.Detta nedvärderande av de arbete som våra mödrar och mormödrar utfört tycker jag är ett hån mot kvinnan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-05 16:22:00
|
|
Elina |
1/Exakt. När jag ser på min mor och mormor kunde och gjorde de mycket. Jag själv och mina medsystrar kan betydligt mindre. Jag får lön för mitt arbete och kunskap de fick inte mormor.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-05 16:33:00
|
|
myrboa |
Med detta menar jag på intet vis att vi ska gå tillbaka till det gamla.För självklart behöver män och kvinnor samarbeta vad gäller barnen och den gemensamma relationen.Det är dessa tränder jag har svårt för.NUU SKA ALLA KVINNOR ARBETA UTANFÖR HEMMET!!! OCH DÅ SKAA ALLA FÖLJA MED/EFTER..ANNARS!! Barnen då?? Var får de plats? Plötsligt är det ute att sköta barn.Tror inte på en jämlikhet där inte barnen får inta sin rätmätiga plats.Barns liv,mäns liv och kvinnors liv..är lika viktiga och värdefulla.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-05 16:40:00
|
|
myrboa |
Det måste väl ändå vara vi vuxna som i gemensamt handlande visar vad vi menar med jämlikhet.Barnen måste få flytta in i livs-handlingen. Livet består av MÄN KVINNOR BARN dvs 1113 Annars får vi det aldrig att gå ihop.Tänker vi möjligheter-skapar vi möjligheter.Tänker vi problem-skapar vi problem.Enkel mattematik. A-L
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-05 16:43:00
|
|
Elina |
3/ Barnens liv finns sällan i debatten bara när det går helt galet. Barn framställs som ett arbetshinder, pensionspenghinder, jämlikhetsproblem ...Kanske barndomen borde ha ett barnperspektiv.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-05 16:50:00
|
|
myrboa |
Håller med dig.Inte fick de särskilt mycket uppskattning för sitt otroliga arbete,ej heller lön.Och nu får de höra av sina medsystrar att deras arbete intet är värt.Tror inte att många skulle klara av idag det kvinnorna då fick klara .Synd att mycken kunskap som kvinnor i generationer lärt, nu går till spillo.Tex örtkunskap och hur man gjorde läkande omslag osv. A-L
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-05 16:51:00
|
|
Janne B |
Unde de tio sista åren jag var i tjänst, så kom det flera ggr cirkulär från Socialstyrelsen om det nödvändiga Barnperspektivet. Då SoS läste journaler såg de ständigt brister i detta avseende...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-05 16:58:00
|
|
myrboa |
Ja du Elina så sant så.Har varit med om där föräldrar bråkat om, vem som skulle vara hemma med ett sjukt barn.Båda ansåg att just deras arbete var viktigast...så de löstes på så sätt att barnet fick penecellin.Mången dagispersonal har liknande erfarenheter.Sorgligt att det blir barnen som får betala priset för "köns-stridandet" A-L
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-05 17:07:00
|
|
myrboa |
7/ Det är inte alldeles enkelt detta med barnen.Skulle vi se,verkligen se det pris barnen får/har fått betala på jämställdhetens altare..då skulle det inte gå att fortsätta som om ingenting hänt/händer.Som om inget sker i/med barnens liv.Mormor tyckte att barn var en stor livs-gåva.Jag håller med.Utan barn..ingen framtid.A-L
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-05 17:27:00
|
|
myrboa |
"Tillåt inte okunnighet,fruktan,eller osäkerhet att bestämma vad kvinnor ska vara eller kan göra.Utmana påtvingade och felaktiga begränsningar;överskrid dem." Hurra för kvinnan!!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-05 17:29:00
|
|
myrboa |
Och HURRA!!! För männen.För vad är vi utan varandra.Man kvinna En Härlig kombination. A-L
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-05 17:31:00
|
|
Mats TCM |
10 Helt rätt myrboa! För egen del uppe på uni och i de föreningar Vänstern jag är organiserad i så släpper jag ALLTID fram kvinnor före mig och låter dem fatta viktiga beslut istället för mig. Varför det? Jo, därför att makt är förenat med ansvar och tar man ett felaktigt beslut så får man ta konsekvenserna av det. Personligen så tycker jag det är skönt att inte behöva ta svåra maktbeslut då jag inte vill dabba mig! Jag är ingen maktmänniska!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-05 17:36:00
|
|
Mats TCM |
12 Till min stora förvåning så blir många vänstertjejer nästan lite "besvikna" när jag släpper fram dem i maktsammanhang. Exempel: På möten så säger jag alltid att de skall tala före mig och att de får fatta svåra beslut. Jag vill släppa fram kvinnor säger jag. Deras svar: Varför vill inte du vara med och bestämma? MVH Mats TCM
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-05 18:10:00
|
|
Sunny |
Det är svårt att börja ta plats Matts!
Majla mig:jag är sjuk o har så lite ork nu!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-05 18:15:00
|
|
Mats TCM |
12-13 Jag befann mig på ett möte med vänstern på uni i Stockholm för ett tag sedan. Jag var ensam kille, vänstern är ju kvinnodominerat. Jag sa ingenting. Det enda jag sa var att jag ville låta tjejerna tala till punkt. Till slut märkte jag en viss irritation bland tjejerna. Varför säger du ingenting? Hur skall vi få mer killar till våra möten? Och hur skall vi få de få som är här att säga något? Frågade dem sig. Möte på uni kl.16.00 imorgon igen. Kanske är jag ensam kille då igen.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-05 18:20:00
|
|
Mats TCM |
15 Säg nåt! Säg vad som helst har de sagt till mig. Jag menar alltså att den här "extremradikala feminism" som någon här ser som mänsklighetens största hot knappt existerar överhuvudtaget knappt inom vänstern. Håller med myrboa om att samarbete mellan män och kvinnor fungerar alldeles utmärkt i 99,9 av fallen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-05 19:25:00
|
|
Janne B |
Matts/ Sluta prata på, lyssna på Sunnys budskap i stället,var lyhörd.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-06 14:53:00
|
|
Mats TCM |
14 Låter som att det krisar duktigt. Vi måste träffas framledes! Jag återkommer! Mats TCM
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-06 14:57:00
|
|
Sunny |
Jag med. Finns här.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-06 15:51:00