Kärnfamiljen - en kvinnofälla

Inlägg #1: Postat: 2007-02-05 12:39:00
Anna Drangel
Men kvinnorna jobbade också hårt. De tog ofta hand om fem, sex barn, sådde lin och vävde gjorde kläder till alla. Tog hand om jorden och odlingarna och kom till smedstugorna med mat till sina män varje dag. Det var nog ganska jobbigt det med.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-05 12:42:00
peter_
Inte tu tal om annat. Våra förfäder delade nog alla vedermöder och glädjestunder. Man och kvinna kämpade på med allt som måste göras, skördade frukterna av det gemensamma slitet tillsammans eller gick under tillsammans.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-05 12:44:00
peter_
När jag hör hur mina far-och morföräldrar levde så känner jag stark sympati med dem och beundran för hur de levde sina liv.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-05 12:45:00
peter_
Min mormor tvättade exvis familjens kläder i en vak i isen, som hon slog upp med en yxa. Något av de större barnen fick hjälpa till. Kläder för en familj med sju barn. Tänk att ha det som en regelbunden vardaglig syssla!
Inlägg #5: Postat: 2007-02-05 12:51:00
peter_
Spanska sjukan tog mina två farbröder i barnaålder. När min far skickades till fronten på karelska näset som 18-åring höll min farmor på att gå under av oro. Hon och min farfar levde helt på eget arbete, jobbade hårt, tog hand om barnen med all sin kärlek. Min mormor och farmor bar absolut säkert en lika stor del av familjens arbete, ansvar och oro.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-05 21:12:00
Anna Drangel
Peter o andra; ja det är helt otroligt hur hårt dom arbetade. Det är nästan omöjligt att förstå. Jag tänker på min farfar som blev hundra år och brukade berätta om hur det var när elen kom och när första bilen rullade genom stan. Det är fantastiskt att tänka sig vad mycket som har hänt på 100 år.
Inlägg #7: Postat: 2007-02-05 21:16:00
Anna Drangel
Ändå hade de nog även då som nu gräl om saker som rörde familjen och vem som gjorde vad. Det är jag övertygad om. Och vissa kanske led i tystnad. Och vad kan vi lära oss av historien? Kanske att inte sko sig eller utnyttja andra - vare sig de rör sig om dina medmänniskor, anställda eller din partner. Handla gott.
Inlägg #8: Postat: 2007-02-05 21:21:00
GunnarL
7/ Otroligt arbetsamma människor som slet livet halvt ur sig bara för att få mat på bordet. Min farfar som var 1,95 cm lång vägde i slutet på första världskriget 65 kg p.g.a. svält. Han gick på en torvmosse och slet för usel lön och hade tre små barn att försörja. Men jag är ändå ganska övertygad om att farmor gav honom de största portionerna!
Inlägg #9: Postat: 2007-02-05 21:25:00
GunnarL
f/ Och tala om hennes oro för barnen och även för honom! Det var inga goda dagar för dem som var fattiga! Bl.a. mot bakgrund av en sådan historia som är ganska vanlig i Sverige tycker jag att hela hetsen man/kvinna och hela feministdebatten bör reduceras ner i en dimension som vi kan beteckna som löjlig. Man och kvinna har alltid lyckats bäst tillsammans!
Inlägg #10: Postat: 2007-02-05 21:40:00
Janne B
När jag kom upp till Västerbotten 1962 träffade jag på bönder vars jordbruk gick med förlust, gamla släktgårdar.De blev tvingade att ta industrijobb och vad som helst för att överleva. Skötte gården på helger och kvällar. Kallades lite hånfullt Månskensbönder. Frun/moran kanske deltidsjobbade inom hemtjänsten eller sjukvården. Morgon och kväll kreaturen. Kanske det fanns en gamling som kunde se till korna mitt på dagen. Ja det fruktansvärda slitet ligger inte långt bort i tiden.
Inlägg #11: Postat: 2007-02-05 21:42:00
Janne B
Det finns nog en bok som heter "Den svenska fattigdomens historia". Den berör ju äldre tider men fattigdomen är aldrig långt borta.
Inlägg #12: Postat: 2007-02-05 21:59:00
GunnarL
10/ Och det var 1962 när saker och ting förbättrats väldigt mycket. Tack och lov har det gamla "Fattigsverige" i stort sett försvunnit - även om det än i dag finns de som har det eländigt. Jag blev glad i går när regeringen lade fram ett program för att avskaffa hemlösheten. Det är en skam att människor i dagens Sverige inte har en självklar rätt till en bostad! Sen spelar det ingen roll vem det handlar om och vad vederbörande har gjort eller inte gjort. En bostad och mat för dagen skall alla ha!
Inlägg #13: Postat: 2007-02-06 09:44:00
Anna Drangel
GunnarL: håller med dig om att våra välfärdsproblem kan tyckas löjliga i jämförelse med hur fattigt folk slet förr i tiden. Ändå tycker jag att all utveckling som strävar att göra det bättre för fattiga och missgynnade är bra - och inget vi ska motarbeta.
Inlägg #14: Postat: 2007-02-06 09:51:00
GunnarL
13/ Anna, jag instämmer helhjärtat!
Inlägg #15: Postat: 2007-02-06 15:01:00
Mats TCM
12 Sverige är mig veterligt ganska så unikt här! Jag har varit ganska så mycket i Berlin. I Berlin så ser man relativt få hemlösa trots att staden är mer än dubbelt så stor som Stockholm. Innebär detta att hemlöshet inte existerar i Berlin? Självfallet inte! Den finns, men i ringa omfattning i relation till Stockholm. Låt oss ta Leipzig som exempel. En annan tysk stad.
Inlägg #16: Postat: 2007-02-06 15:04:00
Mats TCM
I Leipzig så tar det 8 dagar! att få ett bygglov. Det står tomma lägenheter i Leipzig överallt så till den milda grad att bostadsbolagen bokstavligt talat "raggar" hemlösa på gatorna. Visst, Leipzig har sin historia som till viss del kan förklara orsaken till detta. I Tyskland bygger man. Det finns ett överskott på 1:or i Berlin. T.o.m i de centrala delarna. I Stockholm är det kö på typ 7.000 pers på en sån lägenhet.
Laddar...