Inlägg #1: Postat: 2007-02-05 07:41:00
|
peter_ |
Vi hade tidigare en diskussion om huruvida rökare betalar sina egna sjukvårdskostander. Någon påstod att tobaksskatten räcker och blir över. Jag vet inte hur det ligger till med det, men jag anser att den som väljer att röka ska fullt ut betala för alla kostnader som orsakas av detta. Lästips exvis:
"Tobak och kvinnors hälsa" av Hannu Vierola.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-05 07:47:00
|
peter_ |
Jag har själv sett en kvinno långsamt kvävas till döds i kol. Hon var en stor idrottsstjärna i sin ungdom. Hon gick nu med slangar genom näsan i några år och orkade knappt att andas. Sedan dog hon efter att ha blivit sämre och sämre. Hon visste inte det när hon började röka på 50-talet, men dagens friska ungdomar, män och kvinnor som börjar röka vet detta.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-05 18:13:00
|
GunnarL |
Bra peter_! Och så fortsätter vi med att alla som super skall stå för alkoholens kostnader. Och alla som orsakar trafikolyckor på grund av att de inte följer trafikreglerna skall stå för de kostnader de åsamkar samhället. Och de som äter fet mat och för mycket godis skall stå för kostnaderna för de sjukdomar som hör samman med övervikt osv. osv.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-05 18:15:00
|
GunnarL |
f/ Och så skall vi ge rökarna högre pension för de blir inte lika gamla som ickerökarna, och detsamma gäller för de överviktiga osv. Vi skall med andra ord skapa ett rättvist samhälle där var och en står för sina kostnader! Eller det kanske inte var så Du menade?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-05 18:16:00
|
GunnarL |
f/ Målsättningen bör under alla förhållanden vara att skapa ett land med ickerökande, ickedrickande, ivrigt grönsaks- och kruskaätande och motionerande folk. Först då blir vi lyckliga!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-05 18:26:00
|
peter_ |
5. Ja, det låter som en bra målsättning, bortsett från kruskaätande, och en och annan konjak eller glas champagne, kanske en chokladbit också, gräddglass, ja, jag har en lista på undantag, men annars så..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-05 18:28:00
|
peter_ |
..förresten, vill du att jag lägger till giftpinne på listan?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-05 18:33:00
|
peter_ |
Nej, jo, jag tycker det verkar bra med skatt på tobak, alkohol, fett och socker som beräknas utifrån de kostnader som orsakas av dess konsumtion. Det kan ju vara så att tobaks-och alkoholskatten redan bär sina kostnader. Någon som vet?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-05 18:39:00
|
GunnarL |
8/ Jag tror inte att det går att beräkna. Skatten på både alkohol och tobak är ju under alla omständigheter hög! Om man sedan ser till sjukvårdskostnader, åldringsvård och liknande så går det ju inte att beräkna det på ett vettigt sätt. Om en rökare eller en alkoholist dör 10 år tidigare än genomsnittssvensken så är det naturligtvis en stor samhällsekonomisk vinst. Den tar man dock aldrig med i resonemanget om rökningens kostnader.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-05 18:42:00
|
GunnarL |
f/ Personligen tror jag att både rökningen och alkoholintagen går med stor vinst för samhället. Egentligen borde alla som inte tidigar rökt få som samhällsplikt att dra i sig ett 40-tal cigaretter om dagen när de fyllt 40 år - och givetvis utan filter! Det skulle rensa ut samhället från en massa improduktiva gamlingar!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-05 18:49:00
|
peter_ |
9.Ja , Gunnar du har rätt. Rökares pensionpremie/pension kanske ska räknas på en egen, fördelaktig skala. Jag sabbade mitt inlägg med en raljant inledning. Jag har rökt själv. Vi gör massor av saker för stundens njutning, men långsiktigt kanske tokigt.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-05 18:50:00
|
peter_ |
Iallafall jag. Nyss var jag och letade efter glass i frysen. Hade det funnits så hade det blivit en rejäl portion.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-05 19:03:00
|
GunnarL |
12/ Unna Dig Du all glass Du kan stoppa i Dig. Livet är inte så enkelt som de fanatiska antirökarna vill göra det till - man skall nog ta ut det bästa så länge man kan! Därmed inte sagt att jag rekommenderar någon ung människa att börja röka - det är naturligtvis både dyrt och ohälsosamt! Men jag blir så föbannad på att ständigt bli jagad som om jag vore kriminell. Jag har rökt i snart 45 år och har knappt aldrig en sjukdag - apropå artikelns innehåll.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-06 09:36:00
|
Anna Drangel |
GunnarL; jag kanske ska man låta tobaksskattern vara individuell: Kanske skulle man få en riktigt hyfsad pension då...
|
|