Inlägg #1: Postat: 2007-02-01 23:56:00
|
Unto S |
Katjink. Din signatur och dina åsikter skvallrar om att dina rötter finns i något kommunistland. Det kan inte vara så att du var på barrikaderna och ropade ”Leve Friheten!”? Friheten som aldrig kom, istället etablerade sig den hårda kapitalismen som inte känner någon medmänsklighet. Är det därför du har kommit till Sverige? Vi har fullständig liberal demokrati – men vi är också många som vill föra utvecklingen fram till en demokrati utan ordet liberal. – forts
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-01 23:57:00
|
Unto S |
Katjink. En liberal demokrati hindrar demokratin att komma innanför ”fabriksportarna”. Ibland undrar man om vi någonsin kommer dit – den liberala demokratin kanske hinner förstöra vår jordklot med sina utsläpp innan dess. – Synd att friheten som aldrig kom har fått dig att bli så bitter! En sak till, dina siffror verkar vara väldigt låga – jag är van vid att höra mångdubbelt högre siffror från bombhögerns sida.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-02 00:12:00
|
Unto S |
Katjink. Ett tillägg … även en liberal demokrati har förändratas nu heter det nyliberal. Bästa sättet att illustrera en nyliberal är att berätta om nuvarande finansministern som ville avskaffa demokratin i sin ungdom i en nyliberal anda. Nu, som finansminister, är han bara en liberal i det nya arbetarpartiet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-02 21:15:00
|
Katjink |
Haha, nej, jag är född svensk, har bott här i hela mitt liv, och har därmed lyckligtvis aldrig haft oturen att leva i ett kommunistiskt land, thank God! Jag vet inte hur gammal du är. Själv är jag 21 och några politiska skygglappar har än så länge inte växt fram som mossa framför ögonen. Jag tillhör inget politiskt parti och går ingens ärenden.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-02 21:21:00
|
Katjink |
Än en gång, precis som i Kuba-debatten, så bemöter du inte vad jag skrev ovan med motfakta eller kommentarer - skulle gärna vilja veta vad du tycker om Sovjets massmord på den egna befolkningen - utan går rakt på personattack och börjar svamla om helt andra saker.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-02 21:29:00
|
Katjink |
"En sak till, dina siffror verkar vara väldigt låga – jag är van vid att höra mångdubbelt högre siffror från bombhögerns sida." Det är sant att uppfattningen om hur många som dödades under kommunismen i Sovjet varierar, det har påståtts allt mellan 20-200 miljoner. Sanningen är den att vi aldrig kommer få reda på EXAKT hur många, men 100 säkert sovjeterna höll själva rätt bra koll med listor på hur många som satt i Gulag-lägren och dödades
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-02 21:30:00
|
Katjink |
av en eller annan anledning - svält, avrättning, etc -och de är från bl.a dessa arkiv man hämtar siffrorna är att det handlade om miljoner. Siffrorna jag nämnde ovan kan därför vara något låga, jag hämtade dem från Bent Jensens bok "Gulag och glömskan" som jag varmt rekommenderar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-02 21:38:00
|
Katjink |
PS. Siffrorna ovan - 7 miljoner döda - gäller endast för två år, 32-33 då svältdöden härjade som värst i Ukraina och folk dog som flugor. Det var ett direkt resultat av Sovjets hårdföra politik mot bönderna, då i synnerhet de s.k. "kulakerna", och tvångskollektiviseringen av jordbruket.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-03 00:09:00
|
Unto S |
Vet du vad som räknas som historiens värsta folkmord? Det var när européerna koloniserade Nordamerika och slaktade 15 miljoner indianer. Så var försiktig när du och alla andra ”kommunisthatare” använder ordet folkmord. Tyskarnas förintande av judar räknas som folkmord men som inte ens är hälften av vad amerikanernas förfäder åstadkom. Stalins folkmord känner alla till, men siffrorna kommer inte till samma nivå som folkmorden på judar och indianer.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-03 00:10:00
|
Unto S |
Det dog miljontals under de första decennierna i Sovjetunionens existens. Svält och fängelser. Men ingen tycks tänka på att de vitas arméer rustades av kapitalistiska länder. 14 länders soldater deltog i tusental på de vitas sida. Bara den invasionen orsakade miljoners död. Jag försvarar inte på något sätt Stalin men min nyfikenhet säger att mycket av propagandan i väst inte stämmer med verkligheten.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-03 00:12:00
|
Unto S |
Du skrev 20-200 miljoner. Bara det säger att det finns ”otaliga” sanningar. – 200 miljoner, så många människor fanns huvudtaget inte i Sovjetunionen på den tiden.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-03 00:57:00
|
Unto S |
Jag får be om ordet så här på fredagsnatten. Min stilla undran håller mig vaken. Till sist hittade jag vad jag sökte. Rysslands befolkningstillväxt. Jag undrar hur antikommunisternas och andra västeuropeiska historikers och Per Ahlmarks siffror på 100 miljoner offer för kommunistterror kommer ifrån? Här kommer siffror. 1897 hade Ryssland 117 milj invånare. 1926 147 milj. 1939 170 milj, 1959 208 milj och 1966 232 miljoner invånare.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-03 00:58:00
|
Unto S |
Kan någon förklara var någonstans man kan placera 100 milj döda? Befolkningstillväxt har varit jämn hela tiden, där finns bara ett undantag mellan 1939 och 1959 och tydligen beror det på de 23 miljoner som dog i Andra Världskriget. Jag ber alla antikommunister hålla sig till fakta och inte låta sig vilseledas av USA:s och andra imperialisters propaganda. God Natt!!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-03 11:15:00
|
Katjink |
Jag tycker det är rätt meningslöst, för att inte säga smaklöst, att ha någon sorts tävling om vilket land som har dödat flest, där flest är lika med värst. Spelar ingen roll om ett land tar kol på 1000 eller 100 miljoner av sin befolkning, ingen frisk och demokratisk nation mördar signa egna medborgare. Det måste fördömas. Punkt. Och att du åter igen vänder
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-03 11:15:00
|
Katjink |
diskussionen till ditt favorit hatbobjekt USA gör att det känns rätt meninglöst att fortsätta argumentera med dig, då du hela tiden kringgår ursprungsämnet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-03 11:20:00
|
Katjink |
Svar till inlägg 9: Jo, dessvärre så slår Sovjet både Tyskarnas utrotning av Judar, samt mördandet av Indianer med hästlängder. Fast det i det här sammanhanget handlar om en "klass" och inte "ras" eller religös tillhörighet. De minsta siffrorna över antalet döda i Sovjet säger runt 20 miljoner. De flesta av dem totalt oskyldiga, då de bara råkat födas i fel "klass" och var s.k. borgare.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-03 11:23:00
|
Katjink |
" Jag försvarar inte på något sätt Stalin men min nyfikenhet säger att mycket av propagandan i väst inte stämmer med verkligheten." Ryssland har numera börjat göra upp med sitt förflutna och tillhör de länder som starkast fördömer vad som hände under sovjettiden. De har öppnat arkiven och bidrar med mycket information och siffror om man som hände. Räknas det som "propaganda i väst"?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-02-03 11:24:00
|
Katjink |
Siffrorna kommer först och främst från Ryssarna själva, som inte är några större vänner av USA, så tyvärr kan du inte slänga in beskyllelser om "USA-propaganda" igen...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-02-03 13:06:00
|
Unto S |
Siffrorna är hämtade från Lilla Uppslagsboken i 10 band. Men vill du stämpla Lilla Uppslagsboken som kommunistisk propaganda så gör det. Ryska federationen hade 1965 125,8 miljoner invånare och idag 142,3 milj. Mycket låg befolkningstillväxt. Mycket mindre än under Stalins terror, 16,5 milj på 41 år. Ryska federationens befolkning har minskat katastrofalt sedan Sovjetunionens upplösning. Vad är orsaken till det – enkelt ”Roffarkapitalismens” massutrotning.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-02-03 13:07:00
|
Unto S |
Om kapitalismen får härja vidare så beräknar man att till 2050 har befolkningen minskat 23 . Medelåldern för män i dag är 59 år och under den hemska kommunisttiden låg den kring 70. Man kan inte göra annat än sjunga med Fred Åkerström ”Sådan är kapitalismen…”
|
|