Inlägg #1: Postat: 2007-01-31 16:31:00
|
Janne B |
Mysan/ Vi som nu är pensionärer har varit med om en enorm social revolution.Våra fattiga lekkamrater har blivit professorer, direktörer, ICA-chefer, målarmästare, sjukvårdsföreståndare osv. Då tar jag bara exempel från min hemby 1940-50 talets ungar. I grannbyn växte det upp en kille som blev internationellt erkänd preventivmedels-forskare. Det är nog en merit.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-31 16:34:00
|
Janne B |
Kring 1950 flög det omkring en kille i tusen km? fart som gått i vår skola tio år tidigare. Han visade att en pojk uppväxt i ett soldattorp Lans kunde ta sig nästan till stjärnorna.Så tänkte vi ungar på skolgårdens grus. / Jag vet att det är svårare i dag....men vi har ju några ungdomar ända upp i regeringen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-31 16:40:00
|
peter_ |
2. Påminner mig om ett inslag i Bingolotto för ett par år sedan. Man flög till påskön tror jag. Efter en lyckad landning vänder sig piloten till kameran och säger: "Det var väl inte så illa pinkat av en bondpajk från Ersmark?". Det var första gången på ca 20 år som jag såg något av stridsvagnen till center i vårt fotbollslag från Kågedalen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-31 16:47:00
|
Leif-Arne |
Eller som bonnpojken som lyckades synnerligt väl och lyckades förvärva stora skogsskiften. En dag gick han upp på en höjd med sin son: "- Allt det du sir, de e mett , å allt de du int sir de e mett de å"
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-01 09:44:00
|
Janne B |
4 Leif-Arne/ Alla mina lekkamrater i sockna hade föräldrar med gårdar, hästar,kor och grisar Ja de hade även skogar och hagar. Men mina pappa var en fattig skollärare han...Ofta när vi barn var ute o gick eller cyklade med pappa så frågade vi:" Är den skogen din pappa, är din åkern din pappa " osv. Men mina föräldrar var de mest fattiga o elända i hela sockna.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-01 09:46:00
|
Janne B |
De ägde inte en ett svin ens.Ja de ägde inte ens skolhuset där vi bodde. Så har det gått som det gått med oss barn också. Fortfarande har ingen av oss en gres.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-01 14:14:00
|
Mysan |
Vad ? Det var väl inte svar på det jag skrev?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-02 09:52:00
|
Anna Drangel |
Mysan, ja, tyvärr är många kvinnors möjlighet till en klassresa uppåt att gifta sig rikt. Fortfarande idag...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-02 17:44:00
|
Mysan |
Jepp inte många kvinnor id ag som har jobb ännu mindre pengar och egen villa.För vem har 5 mille på banken?
|
|