|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-31 03:30:00
|
|
Biff |
Synd att du inte kan låta bli att raljera över män, för annars hade artikeln varit bra. Jag vill däremot påstå att det inte alls är något fel på mäns potens utan att det i stället är kvinnor som tenderar att tappa intresset när de inser att de inte uppfattar mannen som mer intelligent eller erfaren än dem själva. Att mannen i fråga blir ointresserad av en kvinna som han inser är intelligentare än honom beror på att han tror att kvinnan då redan har tappat intresset.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-31 08:36:00
|
|
peter_ |
Så dumenar att det är männens fel. Det är inte kvinnorna som väljer en man hög inkomst och status, utan män som alltid väljer någon som står ett pinnhål lägre för att vidmakthålla den gamla vanliga från den feministiska retoriken könsmaktsordningen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-31 14:40:00
|
|
Mysan |
Tyvärr så får man den man som har samma ekonomiska status som en själv.Är man arbetarunge så tar man sig aldrig upp i samhällsklasserna.Att det är nästan omöjligt att bryta den sociala arvet och status.Idag tror alal att man kan få barn,man och vill samt ett jobb. Nej det är sällan man kan gifta uppsig och speciellt inte i medelåldern.Det låter drastiskt men så är det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-31 18:33:00
|
|
Marcus |
Du har rätt i välidgt mycket men det handlar inte om förväntningar det handlar istället om en mycket stor portion biologi. på denna biologi kan du sedan sätta lite förväntan. Men det är inte förväntningarna som styr.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-31 18:40:00
|
|
Ramona Fransson |
Bra och underhållande artikel, Anna. Jag tror, för att ändra maktbalansen mellan män och kvinnor, måste kvinnor börja med att uppfostra sina söner på lika villkor som sina döttrar. Låt inte sönerna slippa hushållssysslorna, lär sönerna jämställdhet, från att de är små. Det vore en bra början, det är jag övertygad om!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-31 23:52:00
|
|
Sunny |
Jag tycker både du Anna o Bo R har mycket sunt förnuft att dela med sig av. Själv har jag undvíkit tvåsamheten som pesten ungefär o alltid levt polygamt.
Äktenskapet innebär ofta "Att en kvinna avstår ifrån många mäns uppmärksamhet och i utbyte får en mans ouppmärksamhet" lärde jag mig som mycket ung.
Polygami hindrar inte livslång gemenskap för mig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-01 09:13:00
|
|
Annika Lundgren |
En människa är STÖRRE än att den kan mätas i status på samhällsstegen eller i ekonomiska tillgångar. Relationen Man/Kvinna är MER VÄRD än att de ska jämföras med varandra. Tack och lov har jag inte har dina eller Rothsteins ytliga problem.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-01 14:19:00
|
|
Mysan |
Har dejtat oftast män utan pengar eller bil.Träffade en man med pengar och barn men det fanns inget där i alla fall . Funderar på att sluta träffa män eller ha sex med dom.man får ändå inte ut nåt av dom.Att träffa någon somär välutbildad,snygg och rik är inte att tänka på om du inte själv har samma status för att årtervända till artikeln. MÅnga män som tar en thai brud är det ett nedköp?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-02 00:53:00
|
|
NisseO |
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-02 11:23:00
|
|
Unto S |
Man borde studera, i feminismens namn, förhållandena i DDR när det gäller familjepolitiken och jämställdheten. DDR passar bra eftersom DDR var på elfte plats när det gäller de mest industrialiserade länderna i världen och därför kan jämföras med t.ex. Sverige. Jag träffade familjer bl.a. där kvinnan var läkare och mannen traktorist. I betonggetton, liknande Rosengård i Malmö, kunde en diversearbetare vara granne med en professor. Likadant i villaområden.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-02 17:45:00
|
|
Mysan |
I dag år 2007 finns det inte jobb eller män att gifta sig med för den som är kvinna och i 40 åldern.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-03 19:17:00
|
|
west-d |
Det finns många kvinnofällor....vilket leder till att kvinnor som tar hand om barnen hemmet, barnens olika problem å mycket mer som tillhör hela familjen, gör att kvinnor, inte alla men många, inte går ut i arbetslivet eller skaffar sig en hobby å därmed tappar kontakt med andra. Många kan tycka att en sådan kvinna har sig själv att skylla att så det blir, mycket möjligt, men när familjemedlemmarna vant sig vid detta levene kan det vara svårt för kvinnor att ändra på familjen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-03 19:38:00
|
|
west-d |
Långtidssjukskrivna kvinnor har fastnat i kvinnofällor i hemmet, på jobbet å i sjukvården. Kvinnor är dubbelt så ofta sjukskriva som män. Stress utbrändhet å värk i muskler och leder gör dem oförmögna att arbeta. Men de kvinnor blir sällan tagna på allvar. Sjukvården placerar dem i långa vårdköer.Försäkringskassorna å arbetsgivarna anstränger sig inte för att de ska kunna komma tillbaka till jobbet. Kvinnorna blir fast i sjukskrivningarna eftersom samhället inte bryr sig.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-02-03 20:30:00
|
|
west-d |
Tyvärr så pratar allt för många kvinnor å män om att de har såå jämlikt med sin partner, men när de kommer hem å stänger dörren är visan en annan. När vi blir sjukskrivna har vi blivit det för att vi ej kan utföra ett jobb, men fixar å donar,tar hand om man å barn gör vi. För vi är ju ändå hemma! På så sätt blir inte den sjuka kvinnan frisk. En dag hinner verkligheten ikapp då ni kvinnor undrar hur ni hamnat i kvinnofällan.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-02-05 12:38:00
|
|
Anna Drangel |
Man pratar så mycket om att män förr i tiden jobbade så hårt medan kvinnorna....? Inte jobbade hårt? Var på ett museum på Shebo Bruk i helgen och tittade på hur de valloner som bodde där arbetade och levde. Och visst jobbade männen hårt i gruvorna och med hanteringen av järnmalm. En del av männen ramlade ner och dog i gruvorna.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-02-05 16:03:00
|
|
myrboa |
Både män och kvinnor slet mycket hårt förr.Min mormor är en stor förebild för mig genom sitt sätt att vara.Hon intog sin plats på världskartan med pondus,klokskap och värme.Hon ställde upp för sin sanning och tog till orda så fort hon såg orättvisor.Örter var hon duktig på.Tog resolut hem min morfar från sjukstugan när de inte kunde hjälpa honom där.Frisk blev morfar under mormors kloka vård.Dessutom skötte hon även många barn,stort hushåll,mjölkningen osv.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-02-05 16:31:00
|
|
Janne B |
Badal gick i SVT i lördags.
Israelisk dokumentär från 2005. Badal är ett uppgjort äktenskap mellan två familjer. En bror och en syster ur den ena familjen gifter sig med en syster och bror ur den andra familjen. / Jag trodde filmen skulle handla om judar men handlade om muslimska araber.Den skildrade tre olyckkliga unga kvinnor som inte lyckats hitta en man. Deras pappa änkemannen tog sig dock en ny hustru.
|
| |