Inlägg #1: Postat: 2007-01-30 15:18:00
|
Chris.X |
För övrigt anser jag att intelligens är hur bra? vi interagerar och förstår oss själva, våran omvärld och hur den fungerar. Allt från matematik och språk till hur du kastar en boll eller kan analysera en persons beteendemönster. Enligt mig kan man inte höja sin intelligens, snarare kan man lära sig av sina misstag och a-n-v-ä-n-d-a sin intelligens för att rätta till det som gjordes fel.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-30 15:30:00
|
Chris.X |
En klok person sa en gång att "Det är skillnad på erfarenhet, kunskap och visdom. Erfarenhet är vad du varit med om, kunskap är vad du kommer ihåg och visdom är vad du lärde dig." M.a.o. visdomen är dina erfarenheter kombinerat med din intelligens.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-30 15:41:00
|
peter_ |
1. jag tror att man kan höja sin intelligens. Koncentrationsförmåga, vilken beror på många saker och kan tränas, är viktig. Motivation, vilken beror på många faktorer, är viktig. Vår möjlighet att interagera och förstå vår värld är starkt beroende av vilka begrepp vi utvecklat, och vilka processer vi tränat upp mer eller mindre medvetet, osv.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-30 15:56:00
|
angus |
Tack för era intressanta svar båda två, nu får jag lite mer att fundera över samt en bok jag ska inhandla imrgon på studs, och Chris, tänk dig att en människa som aldrig skulle kunna tänka sig handla just den boken du glömde, hittar den, läser den och blir en helt ny människa. Det finns alltid en mening med det som händer. Och tack för boktipset.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-30 18:54:00
|
Sunny |
Boken finns redan på min lista: tyvärr behöver jag flera liv om jag ska hinna till botten på den listan!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-30 20:23:00
|
Elvy |
Jag blev ofta påmind om att jag nästan utan någon hjälp, stickade en för sitt ändamål fullt användbar pannlapp när jag var fyra år, men jag tycker själv inte att det är något märkvärdigt med det, för jag hade då ofta många stickande och virkande tanter omkring mej. Vi blir ju inte intelligentare än våran omgivning
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-30 22:08:00
|
Elvy |
Det skulle stå. Vi blir lika intelligenta som vår omgivning
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-03 08:45:00
|
Inger-Sofia |
Inteligent artikel,lite att plocka här och där,grisuppfödare :..
att plugga,läsa in är en sak.men hur vi tar till vara, använder våra kunskaper, är det som är avgörande,medvetenhet,att integrera tanke,känslor,själ.så upplever jag inteligens..k.m.v
|
|