|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-28 11:38:00
|
|
Unto S |
Inte ens 40 års intensiv antinazistisk propaganda kunde ändra på folks nazistiska drömmar. Och jag tror att drömmar om överlägsenhet, om makt och rikedom är lika starka idag som nazitiden, fast det kallas något annat idag. Som exempel kan nämnas USA och Israel.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-28 21:05:00
|
|
Mats TCM |
Helr rätt Unto S! Jag skulle dock vilja utvidga det där med "drömmen" om rikedom, överlägsenhet och makt till inte bara USA, utan till de tre stora maktblocken i världen, UZA, EU och Japan. Kina är snart också där. Systemet kallas inte nazism idag utan kapitalizm. Likheterna är skrämmande!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-28 21:13:00
|
|
Mats TCM |
Kapitalizmenz brott mot mänskligheten är helt otroliga egentligen! Det är inget snack om att Hitler och hans kriminella anhang tillhörde den konzervativa falangen av kapitalismen. Den västliga kapitalizmen är nyckelfaktorn till utsugningen av tredje världen imperialismen. Tyck vad ni vill om Sovjetunionen/östblocket men nästa gång ni ser ett hungrande barn på TV från Etiopien så är det inte ryssarnas fel utan den amerikanzka kapitalizmenz.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-28 21:38:00
|
|
Mats TCM |
Jag vill dock med emfas påpeka att man INTE kan göra en jämförelse rakt av mellan kapitalizmen och nazismen. Jämförelsen mellan kommunism och nazism har jag aldrig fattat men kopplingen mellan nazism och kapitalizm är desto starkare. Någon frågade vad jag försvarar: Jo, jag försvarar Karl Marx lära i dess ursprungliga form, men allt det han skrev kan inte sättas in i dagens kontext. Diskrepansen mellan hur samhället såg ut på Marx tid och hur dagens samhälle ser ut är för stor.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-28 21:41:00
|
|
Mats TCM |
Och hur kan någon förneka att det i huvudsak var Sovjetunionen som fick Nazityskland på fall. Titta på Röda Armens truppförflyttningar. Ibland när man läser dagens historieböcker och Sovjetunionen knappt nämns i detta sammanhang så undrar man ju om Sovjetunionen överhuvudtaget existerat. Det är tack vare Sovjetunionen vi svenskar idag talar svenska och inte tyska!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-28 21:44:00
|
|
Mats TCM |
Det var i huvudsak det starka och hållfasta Sovjetiska stålet som besegrade tyskarna! De allierade hade endast en biroll.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-28 22:28:00
|
|
Bongo Bongo |
Vet inte vad som är mest skrattretande. Mats TCM:s efterblivna kommunism eller det faktum att Unto har en beundrare. Hoppas att dom inte tänker skaffa barn ihop :-p
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-29 12:16:00
|
|
Mats TCM |
7 Men inte kan du väl förneka att Sovjetunionen spelade en väsentlig roll för att få nazityskland på fall? Visst var J.V Stalin en diktator, men de tappra sovjetiska soldaterna som besegrade nazisterna skall väl inte belastas för det? Fråga vilken militärhistoriker på ett vilket uni som helst och de kan på ett vetenskapligt sätt beskriva Röda Armens truppförflyttningar ch hur de ringade in tyskarna.
|
| |