|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-28 08:56:00
|
|
Inger-Sofia |
hej per j..hur menar du ?på vilket sätt anser du att artikel inte är trevlig?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-28 12:39:00
|
|
PerJ |
Det känns som att hon försöker vända förintelsen mot judarna, något jag sett många gånger förut och inte gillar
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-28 12:41:00
|
|
PerJ |
Dessutom på förintelsens minnesdag
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-28 12:59:00
|
|
Joakim Steneberg |
Idag, dagen efter är det en stor artikel om Israel och ockupationen. Jag ahr itne läst den än. Men rubriken är "Våldet som vardag".
Var dag. Idag.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-28 13:11:00
|
|
peter_ |
Författaren kunde ha valt att hylla uppmärksammandet av förintelsen och dess offer, och påtala att vi borde göra likadant med alla andra liknande offer och förbrytelser. Man kan misstänka att irritationen ev kan vara riktad mot uppmärksammandet av förintelsen i sig. Jag skulle bli glad om författaren effektivt dementerade det i en kommentar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-28 13:13:00
|
|
Inger-Sofia |
2 okej,då förstår.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-28 13:24:00
|
|
Inger-Sofia |
2 Tack! jag- hade försvunnit.k.m.v
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-28 13:36:00
|
|
Inger-Sofia |
5..du har rätt,jag uppskattar din värmeförståelse-nyansering..här och i andra kom..k.m.v
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-28 13:49:00
|
|
Joakim Steneberg |
Människor kommer aldrig att tycka likadant. Inte ens de som tillhör samma folk, kultur, religion.
En del judar vill kanske inte ens påminnas om förintelsen, som även drabbade andra grupper som zigenare. Hur många jämförbart?
Och varför skulle en palestinier fästa någon avsikt vid denna dag?
Jag kan rekommendera SVD-artikeln. En icke vänstertidning. Det är nu vi kan göra något, inte igår, även om vi inte skall förneka gårdagen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-28 14:08:00
|
|
Inger-Sofia |
det är NU,vi skall göra något,av det vi lärt, om gårdagen..för att framtiden,skall kunna levas, i nuet.av de erfarenheter och kunskaper vi haft till vårt förfogande,Därför är varje stilla ögonblick, i eftertankens klara sken,värd att stanna upp innför.ja du joakim dina ord gav min tankar vingar..igen..: k.m.v.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-28 14:11:00
|
|
Janne B |
5 peter/ Ja hon bör nog komma åter och förklara sig lite med ungdomlig frimodighet...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-28 14:27:00
|
|
chalo |
Jag har skrivit en förtydligande artikel men som ännu ej lagts upp utav Sourze. Min mening är inte alls att förminska det lidande som förintelsen innebar, givetvis inte.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-28 14:27:00
|
|
chalo |
Men det jag vill ifrågasätta är att det uppmärksammandet vi har gjort utav förintelsen inte har lett till någon förändring, våld mot folk på grund av deras etnicitet sker ännu. Och alla har hört talas om mycket om förintelsen men få vet något om andra folkmord och av den anledningen borde även andra hemska folkmord uppmärksammas, inte på grund av att de skulle vara värre
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-28 14:29:00
|
|
chalo |
Sedan tycker jag att det är ovidkommande hur ung eller gammal jag är Janne B. Min frimodighet, som du kallar det, baseras inte på min ålder. Men om du vill klappa mig på huvudet och säga att lilla gumman så där fungerar det inte ute i stora världen, så visst, men min ålder betyder inte nödvändigtvis att du vet mer om världen och hur den fungerar eller att du har sett mer än vad jag sett.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-28 14:34:00
|
|
Janne B |
Det kan ha en viss betydelse att jag läst om detta i femtio år och dikuterat det lika länge. Jag ber om ursäkt om jag sårat dig, det var motsatsen som var avsikten.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-28 14:40:00
|
|
peter_ |
13. Du tycker alltså inte att vi uppmärksammar förintelsen för mycket, utan de andra folkmorden för lite?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-28 14:41:00
|
|
chalo |
en kommentar som "Ja hon bör nog komma åter och förklara sig lite med ungdomlig frimodighet..." handlar inte direkt om uppmuntran utan om att försöka förringa mina tankar som tonårsnonsens eller dylikt. Att tala för en större mänsklig medvetenhet kan du vara 100 år eller 10 år för att göra, det blir fortfarande inte mer eller mindre relevant. Men jag godtar din ursäkt
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-28 14:43:00
|
|
chalo |
peter. Precis, folk vet för lite om vad som sker och skett i vår omvärld gällande folkmord och förtryck. Förintelsen BÖR uppmärksammas, men den ska inte ses som en isolerad händelse. Våldet mot folkgrupper föddes och dog inte med den.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-28 14:46:00
|
|
Joakim Steneberg |
Om vi nu skall se det här övergripande, vilket väl är meningen med dagen? Spelar det I DET avseendet då någon roll, att det var judar som dödades, av tyskar? Eller zigenare, som dödades, eller av letter som urförde en hel del grymheter tydligen?
Nej det är inte det väsentliga. Utan frågan är väl hur människor KAN BLI så här, under vissa förhållanden? Som vi sett alldeles nyligen, Ruanda, Serbien DET är kanske det viktiga och som förf. här försöker få fram? Eller?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-28 14:54:00
|
|
chalo |
Ja, dödande är alltid dödande och det är alltid fel, oavsett vilken folkgrupp. Och just det att döda på grund av etnicitet är väl den röda tråden vad det gäller detta. och som sagt många ser förintelsen som en isolerad händelse när det borde uppmärksammas ...
|
| |