Förintelsen: Sluta att bara minnas - förstå!

Inlägg #1: Postat: 2007-01-28 01:47:00
Svanen
Om Israel vore lite mera Israel, så skulle vi inte se det vi ser i media idag.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-28 05:19:00
Inger-Sofia
Det budskap jag tog till mig i artikeln, var,att vi måste börja omsätta de kunskaper vi har om det som varit,känna historiens andedräkt,som fortfarande flåsar oss i nacken,annars kommer det ju aldrig att ta slut..om och om igen kommer vår historia att upprepas. Att jämnföra,vem som haft det värst,då stagnerar vi ju,blir fast i forntidens tankar,Har vi inte kommit längre i vår utveckling som människor??Männskligt sett,har det faktiskt inte skett mycke,snarare en försämring.forts.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-28 05:24:00
Inger-Sofia
Vi behöver bara gå till vårt eget land och se hur det ser ut där.T.ex. skolan.Kan vi inte ta hand om,ge normer,stöd,vägledning,kärlek till våra barn och ungdomar.Klarar vi inte det.Hur sjutton skall vi då klara av att hålla fred på jorden,eller förvänta oss att andra skall kunna det.I det lilla,råder det stora
Inlägg #4: Postat: 2007-01-28 09:42:00
Joakim Steneberg
En bra film igår på TV, om hur förintelsen planerades. Ruskigt!
Men nu är idag, hotet mot världsfreden. Enligt SVT dödades förra året, ungefärliga siffror från mig ca 500 palestinier. i huvudsak av israleiska staten/militären.
Samma år dödades ca 50 israeler, mest av terrorister utanför all lag, även palestinsk.
Den dåliga, minst sagt, behandlingen av främst palestinierna måste väl få ett slut någon gång?!
Inlägg #5: Postat: 2007-01-28 10:13:00
Svanen
Joakim Steneberg: Den missade jag, vilken film då?
Inlägg #6: Postat: 2007-01-28 10:17:00
Svanen
Hur många Irakier har inte dött sedan 2003? ca 650 000 Medans många står upp och hurrar och försvarar det blint. Ibland undrar jag om nyheten när den kom gjorde dem ännu gladare och fick dem att hurra högre?
Inlägg #7: Postat: 2007-01-28 11:00:00
Joakim Steneberg
Konspirationen TV 2, lörd 23.20. Amerikansk från 2001. Sades bygga på att en av de 20 beslutande naziledarna, bl.a Heydrich och Eichman, obs, inga verkliga toppar glömde att förstöra sitt dokument som senare hittades. Finns kanske att hyra.
Laddar...