Narkotika och våld hänger ihop

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-01-27 17:39:00
Elvy
Lås in dem för fan! Jag bryr mig inte! Den här typen av mördare går inte att vårda! Ja just det där håller jag med dej till fullo.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-27 17:46:00
Mats TCM
1 Tack Elvy! Det är alltså delvis en myt att marxister vill ha svängdörrar! Alla "marxistiska" stater har haft hårda tag mot kriminella! Bra säger jag! Jag förstår inte hur dessa psykiatriker kan vara så naiva. Förtjänar dessa barnamördare överhuvudtaget att få vård när tonårsflickor/tonårspojkar som skär sig blir hemskickade från psyk efter en kvart? Det finns gränser även för min humanism!
Inlägg #3: Postat: 2007-01-27 18:49:00
Janne B
Mats bortser från att Stalinregimen var ett enda stort mördargäng själva, som genom en kupp tagit makten från en demokratisk samlingsregering./ Det är likadant i Kina. Enorma straff för vanligt folk men inga straff för de som stulit Makten.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-27 19:01:00
Mats TCM
Det ligger s.a.s implicit i det jag skrev "man kan tycka vad man vill om Stalin" att han hade minst sagt odemokratiska drag! Jag menar dock att det delvis är en myt att "vanligt" folk är de som åker på nöten i marxistiska stater. Majoriteten av de som straffades i Sovjetunionen var grovt kriminella. Många som satt i Gulag var mördare, våldtäktsmän, psykopater osv. Att de sedan även var "vanliga" hederliga medborgare som också satt i Gulag är ingen hemlighet. Jag försvarar inte Stalin!
Inlägg #5: Postat: 2007-01-27 21:30:00
Janne B
Under sovjettiden fanns inte tillstymmelse till rättvisa domstolar osv. Domstolarna var helt underställda det gangstergäng som styrde staten fram till Gorbatjov-tiden. Då lättade det lite/ Folk sändes också till Gulag och vanliga fängelser helt utan domstolsprövning.//Men du påstår att de var kriminella / Du är en person helt utan empati.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-27 21:32:00
Janne B
Om det inte är Stalin och annan kommunism du försvarar, vad är det då du försvarar?
Inlägg #7: Postat: 2007-01-28 19:38:00
Mats TCM
Nja, jag menar att detta delvis är fel. Det är faktiskt allmänt känt att en stor andel av de som förvissades till de olika Gulaglägren användes som arbetskraft för att bygga upp den Sovjetiska infrastrukturen. Ja, det fanns vanligt hederligt folk som tyvärr skickades dit. Detta var givetvis HELT FEL! Men jag tycker inte att det däremot är helt fel att GROVT kriminella människor får göra rätt för sig. I Sovjet hette det Gulag! Fram till 90-talet behövde svenska fångar knappt tvätta sin egen tvätt!
Inlägg #8: Postat: 2007-01-28 19:41:00
Mats TCM
Jag upprepar: Jag tar avstånd från det godtyckliga fängslandet av vanligt folk i Sovjetunionen, men det fanns mycket stora grupper som begick grov kriminalitet. Vi pratar om t.ex barnamördare här, inte vanliga knegare som snällt gick upp klockan 05.00 för att gå på sitt treskift.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-28 20:23:00
Mats TCM
Jag träffar titt som tätt människor uppe på uni i Stockholm, ofta öststatare och ryssar ibland likaså. Vi brukar ha långa politiska diskussioner om det här med förhållandena i dåvarande Sovjetunionen. De kan bekräfta att de flesta som sändes till Gulag var kriminella av vitt skilda slag. Det är väl ingen henlighet att det var så och att många skickades till något av alla Gulag lägren. Gulag var ju ett jättesystem där det fanns olika grader av kategoriseringar.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-29 12:30:00
Eleni Schmidt
"Man kan tycka vad man vill om Stalin" Tja, det kan man väl, men har man läst historia så vet man att han var en av 1900 talets värsta mördare.
Inlägg #11: Postat: 2007-01-29 12:34:00
Mats TCM
10 Sant är att J.V Stalin var en diktator, inget snack om den saken! Men inte kan du väl förneka att om inte Sovjetunionen existerat så hade vi pratat tyska idag? Menar du på fullaste allvar att Sovjetunionen inte hade ett smack med att få nazzarna på fall?
Inlägg #12: Postat: 2007-01-29 12:34:00
Leif-Arne
9 Enligt Anna Appelbaum som har få gå igenom många sovjetiska arkiv så var det i det närmaste helt godtyckligt vilka som sändes till Gulag. Där fanns beting för varje stad hur många som skulle sändas iväg. Bl.a. befann sig lejonparten av de högre militöra befälen i Gulag vid tiden för operation Barbarossa.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-29 12:38:00
Mats TCM
12 Anne Appelbaums uppgifter fyller mig med dubier och om hennes uppgifter så strider de lärde! Jag vet inte, hon vet inte, du vet inte. Vi vet helt enkelt inte hur det gick till när folk sändes till Gulag. Det man däremot gjorde var att man tog de kriminella ur varje stad/by och gav dem arbete att bygga upp infrastrukturen i Sovjet. Dessa var kriminella! Men det var int ehandel och vandel som skickades dit. Inga laglydiga förskollärare eller stålverksarbetare alltså.
Inlägg #14: Postat: 2007-01-29 12:38:00
Leif-Arne
11 Men först efter att ha delat upp Polen med Hitler i bästa samförstånd. Vad gäller förtryck och dödade så slår Stalin tom Hitler. Dessa båda "överträffas" i terror av Mao.
Inlägg #15: Postat: 2007-01-29 12:40:00
Mats TCM
14 Jag tycker inte vi skall ägna oss åt "body count". Men ja, Stalin dödade människor, nu har jag sagt det femtielva gånger. MVH Mats TCM
Inlägg #16: Postat: 2007-01-29 13:05:00
Leif-Arne
13 Appelbaums uppgifter är till stor del belagda med referenser, bl.a arkivuppgifter. Men det man inte vill tro på det tror man inte på. Inget nytt således.
Inlägg #17: Postat: 2007-01-29 13:40:00
Eleni Schmidt
Visst, Hitlers trupper krossades främst på östfronten. Men som Leif Arne säger, Stalin slår Hitler. Man uppskattar att t ex fem miljoner kulaker dog under kollektiviseringen av jordbruket, antingen av svält eller avrättningar. Dina inlägg visar att man behöver göra något åt historieundervisnignen i Sverige.
Inlägg #18: Postat: 2007-01-29 14:47:00
Mats TCM
Inget "body count" har jag sagt! Sådant är osmakligt. Man "uppskattar" skriver du. Det där med uppskattning skall man vara försiktig med. Ja, folk dog tyvärr under kollektiviseringen, men siffran 5 miljoner kulaker har motbevisats av flera forskare.
Inlägg #19: Postat: 2007-01-29 14:52:00
peter_
Nämn en!
Inlägg #20: Postat: 2007-01-29 17:22:00
Mats TCM
19 Jag kan inte bara nämna en, jag kan nämna två: I Wallerstein och J.Peck! Vii du ha mer?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...