Bibeln är inte någon "sagobok"

Inlägg #1: Postat: 2007-01-26 20:21:00
Svanen
Bara spelet med undanhållandet av döda havsrullarna är en av de större skandalerna som drabbat övriga forskarvärlden, jag gissar att de ville vara säkra på innehållet innan de lät utomstående få titta på det, som sagt politiskt känsligt och laddat till max!
Inlägg #2: Postat: 2007-01-26 20:32:00
Svanen
Givitvis behövde de en trovärdig teori om "Qumransekten" Esséerna, så det inte skulle knytas till Jerusalems tempelbibliotek för innehållet är minst sagt kontroversiellt, samt skulle det finnas fragment av texter från nya testamentet skulle det också vara förödande, så det tog väl ca 40 år innan de släppte det till övriga forskarvärlden.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-26 20:41:00
Svanen
Men senare års upptäkter har gjort att forskare kommit med en alternativ teori att mycket trotts allt pekar på att det nog allt kommer från Jerusalem i allafall, grotterna följer gamla flodfåror från det hållet, samt att texterna tyder på att det är över hundra olika skriftlärda som skrivit dem. Jag kan inte allt om detta men lite har jag kollat på det, som sagt än idag är detta laddat och känsligt område.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-26 21:00:00
Svanen
Inlägg #5: Postat: 2007-01-26 21:17:00
Janne B
Svanen/ Tackar fär dina bidrag, låt debatten och informationen flöda. Ska kika på dina länkar. / Jag ser nog syndafloden mer som en ovanligt stor lokal översvämning som säkert Tvåflodslandet drabbats av många ggr. I likhet med Bangalades/Gagnes, Missisippi/Missouri osv. Att hela klotet skulle översvämmas av vatten har jag aldrig trott på. Tillräckligt hemskt ändå.
Laddar...