Amerikaner fortfarande hemlösa efter Katrina

Inlägg #1: Postat: 2007-01-26 17:07:00
Joakim Steneberg
Längre in i art. "Kanalerna och vallarna har varit ett bra skydd under de senaste hundra åren, men nu måste man betala priset för dem.
Vallarna har skapat ett nytt och och i realiteten betydligt större problem."
Vallarna längs floden alltså. Är du intresserad så kan jag förmedla mer. Men det var alltså väl känt att staden var hotad. Och att fördämningarna runt själva staden var gamla, i dåligt skick. Vem som hade ansvaret för just dem kan man ju tvista om.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-26 18:52:00
CMO
Jag har inget att invända mot det du skriver.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-26 19:30:00
Joakim Steneberg
Jag orkar inte citera. Kan göra vid behov. Vallarna längs floden i sydväst är mest till för att hindra vårens översvämningar på jordbruksmark, gårdar och hur.
Orkaner kommer från sydöst. Där har gigantiska områden av floddeltat förvunnit på grund av invallning och kanaler.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-26 19:35:00
Joakim Steneberg
Till Katrina. En snabb koll i AB inte X-p! visar att Katrinas flodvåg, när "faran var över" fyllde Lake P som fyllde kanalerna där fördämningartna brast.
Om jag förstått rätt så har fler flodvallar inge betydelse mot orkaner. Tvärtom fördärvar de deltat som skyddar kusten och i bästa fall stan. Finns beskrivet i artikel
Inlägg #5: Postat: 2007-01-26 19:41:00
Joakim Steneberg
Lake Pontchartrain liger alltså nord, nordväst om stan, ganska öppet mot havet från väster. Om jag fattat rätt så var det gamla dåliga vallar mellan sjön och stan som var främsta orsaken till att denna vattenfylldes.
Gamal stan klarade sig. Men stan sjunker hela tiden genom för mycket grundvattenurtag.
Har någon hört Canal street blues med Ludde och Oliver? Två cornetter som snackar, jam jam!
Inlägg #6: Postat: 2007-01-26 20:45:00
Joakim Steneberg
Helt felskrivet av mig. Sjön ligger nord nordöst om stan, rätt öppet mot havet, orkanerna kommer från öster. Och flodvågen i havet som alltså inte har med floden att göra. Mississippi svämmade inte över in i stan vad jag vet, däremot sjön.
Laddar...