|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-26 06:32:00
|
|
sphincter |
Riktigt. Innan man borjar stigmatisera droger som den stora boven bakom vald sa bor man nog ta och fundera pa att fobjuda alkoholen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-26 07:27:00
|
|
peter_ |
0. Vilken forskningsrapport har du läst? Artikel? Vore intressant att få ett bra tips. Hursomhelst, det är inte bara vid misshandel av kvinnor som alkohol ofta är inblandat, utan vid misshandel överhuvudtaget. Jag håller med sphincter att en diskussion om droger och våld bör nog börja med alkoholens roll i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-26 07:53:00
|
|
Leif-Arne |
Två fel gör ju inte ett rätt. Alkohol ligger sannoligt bakom många våldsbrott. Frågan är skulle de alkoholrelaterade brotten minska om man exempelvis legaliserade cannabis.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-26 08:00:00
|
|
peter_ |
3. Jag är 100 motståndare mot att släppa någon narkotika fri. Problemen med alkohol legitimerar inte något knark. I de fall då vissa droger kan vara bra ur medicinsk synpunkt så ska det ske på ordination och kontroll av läkare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-26 08:04:00
|
|
peter_ |
Trots att jag gärna vill fortsätta att dricka mitt vin, konjak mm, så tycker jag nog att alkoholen kan ifrågasättas.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-26 08:19:00
|
|
peter_ |
Jag tror nog att en del av alkoholmissbrukarna håller på med självmedicinering. De kanske aldrig har tänkt på att de kan be om hjälp med exvis sin depression. Få saker torde vara så traumatiserande och orsaka utbrändhetstillstånd som att delta i ett frontkrig. Jag tror exvis att många finska fd soldater efter andra världskriget var i djupt "utbrändhets"-tillstånd. Något erkännande eller hjälp med detta fick de inte. Självmedicinering var nog då enda utvägen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-26 08:19:00
|
|
peter_ |
I liknande situation finns nog många barn som växer upp under övermäktiga påfrestningar. De är "utbrända" innan de ens blivit myndiga och kanske inte är vana att någon, ens de själva, uppmärksammar deras tillstånd. Sannolikheten är nmog ganska stor att de väljer "självmedicinering".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-26 08:33:00
|
|
peter_ |
Man börjar uppmärksamma "utbrändhetsdepressioner", men pga av massmedias preferenser vänder man det till något som "patriarkala strukturer" orsakar hos de kvinnor asom utmanar "patriarkatets maktställning".
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-26 08:33:00
|
|
peter_ |
I samma situation finns nog många barn som växer upp under övermäktiga påfrestningar. De är "utbrända" innan de ens blivit myndiga och kanske inte är vana att någon, ens de själva, uppmärksammar deras tillstånd. Sannolikheten är nmog ganska stor att de väljer "självmedicinering".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-26 08:35:00
|
|
peter_ |
9. KOm med av misstag igen. Det skulla vara: Ingen för de utslagnas talan, berättar deras historia, ger dem upprättelse.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-26 08:45:00
|
|
peter_ |
Som de övergivna, osynliga barn, offer för kaotiska omständigheter som en del av dem sannolikt en gång var.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-26 08:54:00
|
|
peter_ |
Jag har alltid undrat över talesättet att man vill bli älskad, ominte det går så vill man bli respekterad, om inte det går så är sista utvägen för att behålla självkänslan att bli fruktad. Jag misstänker att det är fråga om de alternativa strategier en djupt kränkt människa kan utveckla som självförsvar mot nya kränkningar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-26 08:59:00
|
|
peter_ |
Jag tror att detta har betydelse för männens överrepresentation i våldsstatistiken. En mindre utvecklad social sida kombinerad med viss fysisk förmåga styr nog delvis mot det sista alternativet, att bli benägen att ta till våld i konfliktsituationer.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-26 09:01:00
|
|
Leif-Arne |
12 "Doktor Glas". Hjalmar Bergman.
Man kan även formulera det som behovet att kunna relatera sig själv till ett socialt sammanhang. En del av detta behov tillfredstäler vi idag digitalt. Som här på S. Kan man inte bli hyllad för det man skriver så hoppas man åtminstonde på att bli sågad, bara inte ignorerad.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-26 09:03:00
|
|
peter_ |
Man skulle kunna tänka sig att bästa åtgärden mot våld i samhället vore att förbättra små pojkars självkänsla och ge dem uppmärksamhet och lyssna mer på dem för att fler ska få en starkare social sida. Politikens inriktning är ju dock tvärtom. Det är nog ett misstag.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-26 09:05:00
|
|
Leif-Arne |
13 Visst finns där våld som problemlösare programmerat i reptilhjärnan. Vi kan i de allra flesta situationer hantera detta med impulskontroll.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-26 09:08:00
|
|
Leif-Arne |
Därför kan det paradoxalt vara en tillgång att kunna utöva en form av rituellt våld, t.ex boxningsträning. Jag förundrade mig över att förutom rädsla även känna en mycket påtaglig eufori vid sparring.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-26 09:14:00
|
|
peter_ |
17. Intressant. Ja, de rent biologiska mekanismerna. Behaget av anspänning och kanske en påtaglig njutning/reaktion från belöningssystemet vid exvis boxning är nog mycket starkt bidragnde orsaker. Hur ska man annars kunna begripa huliganslagsmål? Spänning är nog ett biologiskt behov som politiker sällan ger legitimitet. Återigen kan jag hänvisa till Bertrand Russels nobelföreläsning. Länk: nobelprize.org
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-26 09:48:00
|
|
Leif-Arne |
18 Vad som är viktigt är att ha "pysventil", något sätt att tömma kroppen på adrenalin. Jag föreslog det år jag var lärare at vi skulle hänga upp ett par sandsäckar i korridoren.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-26 10:12:00
|
|
Inger-Sofia |
J.e jag gav samma förslag,blev nedröstad av kvinnorna som trodde att det skulle lära barnen att slåss,men det som finns, måste få komma till tals.ilskan,aggresiviteten,bottnad i besvikelser,behöver lära kännas vid, drog till skogs med barnen,där det fick komma till uttryck.vi tillverkade pilbågar,klättrade i berg.samt.det finns sååå mycke förutfattade meningar,att det naturliga,har blivit till något onaturligt.att få lära känna sig.
|
| |